پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.07.2019, 18:23

تنش در خلیج فارس؛ وزیر خارجه عمان به تهران سفر می‌کند

یورونیوز: وزیر خارجه عمان قرار است به زودی برای گفتگو با مقامات ایرانی در خصوص تنش های جاری در خلیج فارس به تهران سفر کند. این سفر در حالی صورت می گیرد که کشور عمان روابط خوبی با دو طرف مناقشه دارد و پیش از این نیز برای حل مسئله هسته ای ایران میان تهران و واشنگتن میانجی گری کرده است.

این سفر از سوی دیگر در پی رویارویی و تقابل ایران و بریتانیا بر سر توقیف نفتکش های دو طرف صورت می گیرد که می تواند نشانه ای دال بر تلاش عمان برای حل این مناقشه از راه دیپلماتیک باشد.

وزارت امور خارجه عمان در همین خصوص با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: «یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجه روز شنبه برای گفتگو در باره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه به ایران سفر خواهد کرد.»

سلطان نشین عمان که به همراه ایران کنترل تنگه هرمز را در دست دارد روز یکشنبه خواستار آزادی نفتکشی شده بود که عصر روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) هنگام تردد با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد.

عربستان سعودی نیز در واکنش به این اقدام ایران، توقیف کشتی بریتانیایی را «غیر قابل قبول» خوانده و از جامعه بین المللی خواسته بود برای جلوگیری از تکرار این اقدامات تدابیری را اتخاذ کند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز در واکنش به این ماجرا با انتشار توییتی ایجاد هرگونه مانعی بر سر آزادی کشتی رانی را نقض قوانین بین المللی توصیف کرده بود.

ایران و عربستان سعودی، دو کشور مشرف بر خلیج فارس که از آنها به عنوان قدرت های اصلی در خاورمیانه نام می برند از سه سال پیش به این سو با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند و مدت هات که درگیر جنگی نیابتی در کشورهای تنش خیز منطقه هستند.

قطر و کویت، دو کشور دیگر خلیج فارس هستند که روز یکشنبه در بیانیه هایی جداگانه خواستار حل اختلافات و مناقشات جاری در این منطقه از طریق دیپلماتیک شدند.

بریتانیا ضمن واکنشی تند به توقیف نفتکش خود در تنگه هرمز هشدار داده است که در صورت عدم آزادی فوری کشتی یاد شده، تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک بر ضد تهران اعمال خواهد کرد. دولت بریتانیا برای بررسی این موضوع امروز، دوشنبه یک نشست اضطراری به ریاست ترزا می، نخست وزیر این کشور تشکیل داده و قرار است تصمیم های عملی بر ضد تهران در پایان این نشست به صورت رسمی اعلام شود.

نفتکش استینا ایمپرو در حالی از سوی یگان دریایی سپاه پاسداران ایران توقیف شد که نیروی دریایی بریتانیا چهارم ژوئیه نفتکش گریس ۱ را که به ادعای لندن با پرچم ایران عازم پالایشگاهی در سوریه بود، در آب های جبل الطارق توقیف کرده بود. دیوان عالی جبل الطارق چند ساعت پیش از توقیف نفتکش بریتانیایی توسط ایران با حکمی تمدید توقیف گریس ۱ را برای ۳۰ روز دیگر تایید کرده بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024