سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 22.07.2019, 9:41

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت

بی بی سی:‌ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سن ۷۲ سالگی درگذشت. دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این خبر را در سایت رسمی آژانس اعلام کرده است.

آقای آمانو، دیپلمات سابق ژاپنی، ده سال پیش، در ژوییه سال ۲۰۰۹ به این سمت انتخاب شد و در دسامبر همان سال کار خود را به عنوان پنجمین مدیر کل آژانس آغاز کرد. او در این سمت جانشین محمد البرادعی شد.

در بیانیه آژانس آمده است: «در طی یک دهه گذشته آژانس با حمایت اعضا و پشتکار کارکنان به نتایج ملموسی برای رسیدن به هدف «اتم برای صلح و توسعه» دست یافته است.»

پرچم آژانس بر فراز ساختمان اصلی این سازمان برای بزرگداشت آقای آمانو به حالت نیمه‌افراشته در آمده است.

برنامه هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین پرونده‌های آژانس در زمان ریاست آقای آمانو بود و توافق هسته‌ای ایران (برجام) هم در همین دوره امضا شد. آژانس مسئولیت نظارت بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را بر عهده دارد.

درگذشت آقای آمانو در اوج تنش میان ایران و غرب بر سر برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق رخ داد.

آقای آمانو قرار بود در ماه مارس سال جاری میلادی به دلیل بیماری از سمت خود کنار برود. این در حالی است که دوره چهار ساله سوم او در این مقام در نوامبر سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسید.

در ماه سپتامبر گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آقای آمانو تحت درمان پزشکی قرار دارد اما که جزییات بیماری او را اعلام نکرد.

بیانیه آژانس اتمی جزئیاتی درباره جایگزین احتمالی آقای آمانو اعلام نکرده است.

از رافائل گروسی، نماینده آرژانتین در آژانس و همین طور کرنل فیروتا، رئیس دفتر رومانیایی آقای آمانو به عنوان نامزدهای جانشینی او نام برده می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024