پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 20.07.2019, 20:56

خاتمی: اصلاح طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند

متن کامل سخنان خاتمی

وبسایت امتداد

محمد خاتمی با تأکید بر اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» از حاکمیت، رواداری بیشتر و فراهم کردن زمینه حضور مردم و از گروه‌ها و جریان‌های اصلاح طلب، شفافیت با مردم، ارائه گزارش عملکرد و بیان دقیق برنامه‌های آینده و حدود توانمندی‌هایشان را خواستار شد.

رئیس جمهوری اسبق ایران در دیدار شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات، وضعیت امروز کشور را نتیجه فشارهای بیرونی و برخی عملکردهای داخلی و مشکلات ساختاری و تعارض‌های موجود دانست و با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه و جهان گفت: همه عقلا و صلح‌طلبان عالم باید در مقابل خطر جنگ متحد شوند.

سیدمحمد خاتمی بیان کرد: تعارض قوا مشکلات بزرگی فراهم می‌کند و در چنین فضایی، قوای چهارم و پنجمی هم پیدا می‌شوند که امکانات و قدرت دارند اما مسؤولیتی ندارند؛ دولت در دولت تشکیل می‌دهند و در وظایف دولت، دخالت و مشکلاتی را در منطقه و داخل کشور ایجاد می‌کنند؛ آن هم نه لزوما با نیت بد، بلکه خود تصور می‌کنند برای منافع کشور اقدام کرده‌اند. اما باید توجه داشت که در این آشفتگی، احتمال نفوذ و دخالت دادن غیرمستقیم دیدگاه‌ها و برنامه‌هایی که علیه منافع کشور است، افزایش می‌یابد.

وی با این عقیده که امروز مصالح و منافع ملی مورد غفلت واقع شده است، گفت: در شرایطی که همه باید دلسوز کشور باشیم، همه نیروها درباره موضوع منافع ملی اجماع ندارند و بعضی به منافع ملی نمی‌اندیشند و منافع گروهی خود را اصل قرار می‌دهند و همه چیز را با آن محاسبه می‌کنند و با هر کسی که با آن دیدگاه سازگار نباشد برخورد می‌کنند.

سیدمحمد خاتمی با اشاره به سیاست حکیمانه جذب حداکثری و دفع حداقلی رهبری پرسید: آیا امروز در کشور این سیاست در حال پیاده شدن است؟ بهترین نیروهای این مملکت دفع می‌شوند و به عنوان غیرخودی با آنها برخورد می‌شود و برای توجیه کار خود تهمت می‌زنند و نسبت‌های ناروا می‌دهند.

رئیس جمهوری اسبق ایران تأکید کرد: ما باید به منافع ملی بیاندیشیم و منافع ملی ایجاب می‌کند که متحد شویم. از اسفند ۸۸ به بعد دائما گفتم و می گویم که باید به آینده نگاه کنیم و در تلاش برای حل موضوع باشیم و خود را در گذشته حبس نکنیم؛ آینده باید با حضور همه نیروها و جریان‌ها شکل بگیرد.

رئیس بنیاد باران خواستار رواداری هرچه بیشتر حاکمیت شد و افزود: براندازانی که معتقد به تغییر نظام و تجزیه ایران هستند، جمعیت بزرگی نیستند؛ دایره براندازی را اینقدر بزرگ نکنیم که هر کسی نقد و مخالفتی کرد را در این دایره بگنجانیم و با او برخورد کنیم. اشتباه بزرگ این است که خودمان برانداز‌سازی کنیم. بخش قابل توجهی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اقدام ایران در ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی را تأیید کردند؛ آیا زمینه‌ای بالاتر از این برای همدلی و اتحاد می‌خواهید؟ آیا نباید در آستانه انتخابات همین‌ها را ملاک قرار داد و همه را با هم متحد کرد و یک انتخابات آزاد و مستقل برگزار کرد؟

سیدمحمد خاتمی با تأکید بر «اصل برائت» به عنوان یک اصل اسلامی و ضرورت وحدت و انسجام تصریح کرد: بخش بزرگی از جامعه نظام را قبول دارند، اما انتقاد هم دارند و معتقدند برخی ساختارها باید اصلاح شود؛ اینها انگیزه بهبود نظام از راه اصلاح را دارند. این منتقدان باید مورد استقبال قرار گیرند، نه اینکه طرد شوند و به واسطه مختصر مسائلی از صحنه خارج و بیرون گذاشته شوند.

وی افزود: از این طرف هم، ما باید تحمل کنیم و نمی‌توانیم ایده‌ها و آرمان‌های بزرگی داشته باشیم و یک‌شبه به آن برسیم و وقتی نشد، مایوس شویم و کنار رویم. ما اندک اندک باید با تحمل پیش رویم و تحمل حکومت باید بیش از همه باشد.

خاتمی در ادامه درباره انتخابات پیش رو و بحث‌های مطرح شده درباره آن گفت: نباید اصل انتخابات را زیر سوال بُرد و این زمزمه‌هایی که بوی تحریم می‌دهد، خطرناک است. ما هیچوقت نباید به تحریم بیندیشیم زیرا انتخابات یکی از بازرترین وجوه حضور و حق مردم در تعیین سرنوشت است.

وی افزود: درست است که انتخابات شرط کافی برای استقرار یک مردم‌سالاری نیست اما شرط لازم است یعنی بدون انتخابات ما فرسنگ‌ها با مردم‌سالاری فاصله داریم و با انتخابات به مردم‌سالاری نزدیک‌تر می‌شویم. قهر کردن با صندوق رای، انحلال مردم است؛ ما که نمی‌خواهیم مردم را منحل کنیم بلکه می‌گوییم حضور مردم با این شرایط خاص می تواند بهتر و مؤثرتر باشد.

خاتمی گفت: صحبت سر این نیست که انتخابات تحریم شود بلکه صحبت سر این است که آیا اصلاح‌طلبان به شکل منسجم می‌توانند در انتخابات شرکت کنند یا نمی‌توانند؛ این غیر از تحریم انتخابات است و هر حزبی می‌تواند مستقلا عمل کند.

وی درباره هزینه کردن همه سرمایه‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات نیز تصریح کرد: باید پاکدستی و دور از فساد بودن افراد بررسی شود و بعد از همه رد صلاحیت‌ها اگر در کل کشور تعداد کمی اصلاح‌طلب باقی بماند، اصلاح‌طلبان با همان تعداد کم ولی مطمئن و افراد توانا و شجاع وارد شوند.

خاتمی با تأکید بر اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» یادآور شد: اصلاح طلبان نمی توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند و انشالله فضا باز شود و صلاحیت‌ها تأیید شوند.

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به بحث نظارت استصوابی، گفت: ما شیوه کنونی بررسی و رد یا تأیید صلاحیت‌ها را قبول نداریم اما اگر به نظارت استصوابی هم کار نداشته باشیم، حداقل می‌توانیم بگوییم یک قانون انتخاباتی وجود دارد و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هست. همین اجرا شود و ساز و کاری ترتیب داده شود که واقعا همین مصوبه به مرحله اجرا درآید.

خاتمی همچنین جریان‌های اصلاح‌طلب را مخاطب قرار داد و بیان کرد: گروه‌های اصلاح‌طلب چه طرحی دارند؟ آیا جمع‌بندی و رویکرد مشخصی دارند که بگویند پس از راهیابی به مجلس، این کار را می‌خواهیم انجام دهیم و از پس این کار برمی‌آییم و بیشتر از این نمی‌توانیم؟

وی افزود: درباره عملکرد دولت و مجلس و وعده‌هایی که داده شده و در عمل خیلی از آن‌ها تحقق نیافته است، باید به مردم پاسخ شفاف داد و گفت که چه تلاش‌هایی برای اجرایی شدنش صورت گرفته و موانع اجرای آن چه بوده است و از مردم بابت وعده و شعاری که داده شده و عمل نشده، عذرخواهی شود.

خاتمی از احزاب و گروه‌هایی که قصد حضور درانتخابات را دارند خواست به مردم وعده‌های غیرعملی ندهند و مشخصا بگویند توانایی انجام چه کاری را دارند و همان را انجام دهند.

وی با اشاره به مصلحت ملی و موجودیت ایران گفت: اصلاح‌طلبان و مردمِ ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند تا جلوی خطر اصلی گرفته شود.

خاتمی در پایان با تأکید بر اینکه «انتخابات پرشور به نفع کشور است» از حاکمیت تلاش بیشتر برای تضمین حکومت آزادتر و دارای سعه صدر بیشتر به مردم را خواستار شد و گفت: وقتی افراد اینگونه ردصلاحیت شوند، دست مردم برای حضور بیشتر و انتخاب بهتر بسته می شود. مردم وقتی نماینده افکار خود را در میان کاندیداها نبینند به چه کسی رای دهند؟ حاکمیت باید در این زمینه بیاندیشد و راه حل منطقی بدهد.

در ابتدای این دیدار حاضران نظرات و دغدغه‌های خود را درباره مشکلات موجود کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و انتخابات پیش رو مطرح کردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024