سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.07.2019, 12:41

سفر فدریکا موگرینی به بغداد و کویت با هدف تنش‌زدایی‌

حمایت اروپا از کنفرانس منطقه‌ای

دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸
گروه جهان- سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بغداد در حالی انجام شد که در دو ماه گذشته و با افزایش تنش میان ایران و آمریکا، چند حمله به شرکت‌های نفتی آمریکایی مستقر در عراق و همچنین حملاتی به منطقه به شدت حفاظت شده بغداد و نزدیکی سفارت آمریکا انجام شده است. سفر فدریکا موگرینی به عراق در شرایطی صورت گرفت که طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای آرام کردن اوضاع در منطقه خلیج‌فارس در پی تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن تلاش می‌کنند.
برخی منابع عراقی همزمان با سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌ از تلاش بغداد برای برگزاری کنفرانسی با حضور ایران، عربستان، امارات و دیگر کشورهای منطقه خبر دادند اما جزئیات بیشتر از طرح عراق در این خصوص منتشر نشده است. نخست‌وزیر عراق پیشتر هم اعلام کرده بود که برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه هیات‌هایی را به ایران، آمریکا، کشورهای منطقه و اروپا اعزام می‌کند.
گفتنی است فدریکا موگرینی که برای دیداری رسمی به عراق رفته سفر کرده، در بغداد از حمایت کامل اتحادیه اروپا از پیشنهاد دولت عراق برای برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای خبر داد. هدف کنفرانس پیشنهادی عراق، کاهش و حل‌ و فصل تنش میان ایران و آمریکا اعلام شده است.
موگرینی گفت: عراق متحد هر دو طرف مناقشه، یعنی ایران و آمریکاست و می‌تواند نقش مهمی در نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های دو طرف تنش بازی کند. او اضافه کرد‌ با مقام‌های عراق درباره نیاز به کاهش تنش‌ها و باز کردن کانال‌های گفت‌وگو، مذاکره کرده است. رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند اتحادیه اروپا و عراق اخیرا تلاش مشترکی را برای برقراری آرامش در منطقه خلیج‌فارس آغاز کرده‌اند. به ‌نظر می‌رسد پیشنهاد عراق برای برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای، در چارچوب این فعالیت باشد.
خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و سپس برقراری تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه علیه کشورمان به بحرانی‌ شدن روابط دو کشور و تشدید تنش در منطقه انجامیده است. در هفته‌های اخیر حمله به کشتی‌های تجاری، نفتکش‌ها، هدف قرار دادن پهپاد پیشرفته آمریکا در آب‌ها و آسمان خلیج‌فارس و دریای عمان، نشانه‌های جدی ورود بحران روابط ایران و آمریکا به سطوح خطرناک تنش است.
از طرفی به باور اروپایی‌ها عراق می‌تواند‌ با توجه به روابطی که با ایران و ایالات متحده دارد، در تلاش بین‌المللی برای ایجاد آرامش در منطقه خلیج‌فارس نقش موثری ایفا کند. محمدعلی الحکیم، وزیر خارجه عراق‌ پس از دیدار با فدریکا موگرینی در بغداد در کنفرانس خبری مشترک با اشاره به تشدید تنش میان ایران و آمریکا گفت: منطقه خاورمیانه آماده جنگ تازه‌ای نیست و هر گونه بحران‌آفرینی، تاثیر منفی بر تحولات جنگ ما با تروریسم دارد. وزیر خارجه عراق افزود: برای حل بحران برجام، اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و ما هم با همکاری دو کشور کویت و عمان آماده مشارکت برای کاهش هر گونه بحران هستیم.

بغداد: منطقه آماده جنگ جدیدی نیست
وزیر خارجه عراق در دیدار با رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهار کرد: منطقه آماده آغاز جنگ جدیدی نیست چراکه جنگ فعلی علیه تروریسم هنوز پایان نیافته است. محمد‌علی الحکیم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فدریکا موگرینی اظهار کرد: بهترین راه برای از بین بردن تنش فعلی در منطقه آغاز مذاکرات است. وزیر خارجه عراق گفت: عراق نباید در بحران فعلی میان ایران و آمریکا به میدان درگیری تبدیل شود بلکه باید در کنار تلاش‌های کشورهایی مثل کویت و عمان نقش خود را در حل بحران ایفا کند.
موگرینی هم در این دیدار ضمن تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از پیشنهاد عراق برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای درباره افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران گفت: به جای تنش‌هایی که نتایج خطرناکی برای همه خواهد داشت، گفت‌وگو بهترین راه برای حل تنش‌ها است. وزارت خارجه عراق هم با انتشار بیانیه‌ای درباره دیدار الحکیم و موگرینی اعلام کرد: دو طرف بر لزوم کاهش تنش‌های فعلی در منطقه و پایبندی به تعهدات خود درباره برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه تاکید کردند.
همچنین در این بیانیه آمده است: در دیدار موگرینی و الحکیم روابط عراق و اتحادیه اروپا، اهمیت تقویت همکاری‌های دو طرف در تمامی زمینه‌ها، اولویت‌های همکاری میان دو طرف، تقویت دوستی‌ها و نیز همکاری در زمینه مبارزه با داعش بررسی شد، دو طرف گفت‌وگوهای بسیاری درباره آخرین تحولات منطقه داشتند و موگرینی از همکاری‌های عراق در جنگ علیه تروریسم و فداکاری‌های نیروهای عراقی تقدیر کرد و گفت: از تلاش‌های عراق برای مقابله با تمامی انواع تفکرات تروریستی حمایت می‌کنیم.
طبق بیانیه وزارت خارجه عراق دو طرف توافق کردند‌ توافقنامه همکاری که در آگوست ۲۰۱۸ وارد فاز اجرایی می‌شود، برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های حقوق بشر، اقتصاد، انرژی، امنیت، حمل‌و‌نقل و محیط‌زیست باشد. نخست‌وزیر عراق هم در دیدار با موگرینی از اروپا خواست در راستای حمایت از عراق در مرحله پساداعش، با این کشور روابط خوبی داشته باشند.
عبدالمهدی گفت: عراق اتحادیه اروپا را شریکی مهم و اصلی برای خود می‌داند و به دنبال جذب سرمایه‌های اروپایی و افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. او در ادامه از کشورهای بزرگ خواست عراق را براساس واقعیات موجود و به عنوان کشوری که به تازگی از جنگ‌ها رها شده و به شکلی قدرتمند و سازنده رو به پیشرفت است و نه به عنوان کشوری که سال‌ها از ثبات برخوردار بوده، ارزیابی کنند.
او گفت: باید ملاک‌های اجرایی در رتبه‌بندی روابط بین‌المللی درباره عراق به عنوان کشوری که پس از جنگ‌های طولانی ثبات یافته بررسی شوند. به همین دلیل به نوعی توجه مثبت نیاز است.
موگرینی تاکید کرد: عراق شاهد گذار بزرگی به سوی شرایط بهتر بوده و هدف اصلی از سفرم به عراق تاکید بر حمایت سیاسی، معنوی و پولی اتحادیه اروپا از عراق است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: عراق یکی از بهترین شرکای اتحادیه اروپاست.
برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق هم در کاخ السلام در بغداد میزبان موگرینی بود. رییس‌جمهوری عراق در این دیدار بر اهمیت استفاده از تجربه‌های کشورهای اروپایی در زمینه بازسازی شهرهای آزاد شده تاکید کرد و گفت: همکاری‌ها میان دو طرف برای دور کردن مردم منطقه از پیامدهای جنگ ضروری است و هماهنگی و رایزنی با اتحادیه اروپا درباره مسائل و تحولات موجود اهمیت دارد.
او همچنین گفت: استفاده از تجربه‌های اروپا در بازسازی شهرهای آزاد شده و حمایت از عراق برای کمک به آوارگان و ایجاد فضاهایی ایمن برای آنها و نیز مشارکت اتحادیه در طرح‌های عمرانی، خدماتی و انسانی اهمیت دارد.
موگرینی هم در دیدار با برهم صالح ضمن تقدیر از پیشرفت به وجود آمده در عراق بر حمایت کشورهای اروپایی از ثبات و سیاست‌های عادلانه کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: همکاری ما با عراق برای دستیابی به اهداف تعیین شده در کنفرانس سال گذشته در کویت ادامه دارد.
محمد الحلبوسی، رییس پارلمان عراق نیز در دیدار با موگرینی با تاکید بر رویکرد پارلمان برای تقویت روابط خود با کشورهای اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا و دیگر پارلمان‌های کشورهای عضو گفت: دیپلماسی پارلمانی برای تقویت روابط میان کشورها اهمیت دارد. عراق به حمایت اتحادیه اروپا و جامعه جهانی نیاز دارد. الحلبوسی افزود: امروز عراق پس از پیروزی بر تروریسم برای ایجاد روابط مستحکم و متعدد در شرایط بهتری قرار دارد و رویکرد دولت و پارلمان عراق آغاز روابط با کشورهای عربی، منطقه و جهان در تمامی زمینه‌هاست.

دیدار موگرینی با وزیر خارجه کویت
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به کویت سفر کرده، با وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. فدریکا موگرینی پس از دیدار با مقامات عراق وارد کویت شد و با صباح خالد الحمد الصباح دیدار کرد. وزیر خارجه کویت در جریان این دیدار روابط عمیق و نزدیک میان این کشور و اتحادیه اروپا را ستود.
او همچنین پیشاپیش افتتاح رسمی مقر هیات اتحادیه اروپا در کویت در جریان مراسمی که دیروز به همین مناسبت برگزار خواهد شد، به موگرینی تبریک گفت. الصباح در این باره تصریح کرد: افتتاح مقر هیات اتحادیه اروپا در کویت نتیجه طبیعی تحول مداوم و مثبت در مسیر همکاری پربار و مداوم میان دو طرف است. این مقام کویتی در ادامه نقش گسترده و مهم اتحادیه اروپا را در ایجاد امنیت و ثبات در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ستود. در مقابل موگرینی هم نسبت به تلاش مشترک میان دولت کویت و اتحادیه اروپا و انجام این سفر برای افتتاح مقر هیات این اتحادیه در کویت ابراز خرسندی کرد.
او اضافه کرد: این طرح بهترین گواه از همگرایی گسترده میان دو طرف است و به خوبی تمایل صادقانه اتحادیه اروپا برای تحکیم روابط خود با کویت را نشان می‌دهد. موگرینی در ادامه بار دیگر به نقش دولت کویت و تلاش‌های آن برای حمایت از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به منظور برقراری امنیت و صلح و پایان بحران‌ها در شرایط دشوار کنونی منطقه اشاره کرد.

حمایت از ادغام شبه‌نظامیان شیعی در ارتش
در همین سفر موگرینی از ادغام شبه‌نظامیان شیعه در ارتش عراق استقبال کرده و خواهان کنترل نیروهای مسلح طرفدار ایران و جلوگیری از اقدام آنان علیه منافع ایالات متحده شده است.
گفتنی است پیش از این، نخست‌وزیر عراق، فرمان انحلال حشدالشعبی، شبه‌نظامیان شیعه حامی ایران و ادغام نیروهای آن در ارتش عراق را صادر کرده بود. بر‌اساس این فرمان نخست‌وزیر عراق، شبه‌نظامیان شیعی این کشور دو راه بیشتر ندارند؛ یا به فعالیت سیاسی روی آورند، یا تا روز ۳۱ ژوئیه، به نیروهای ارتش بپیوندند.
در این فرمان آمده است: تمام گروه‌های مسلح که جزو ارتش نیستند، می‌توانند به سازمانی سیاسی تبدیل شوند. اما آنان باید به قوانین مربوط به احزاب تن دهند. نخست‌وزیر عراق همچنین از حشدالشعبی خواسته که تمام روابط سیاسی، اداری و اقتصادی خود با دیگر سازمان‌‌ها را قطع کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024