جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.07.2019, 13:27

آمانو: غنی سازی اورانیوم در ایران به ۴.۵ درصد رسیده است

ایرنا – یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی غنی سازی فراتر از ٣.۶٧ درصدی را در ایران تایید کرد و اعلام کرد که برابر اعلام اپراتور کارخانه غنی سازی سوخت، این غنا ۴.۵ درصد می باشد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان های بین المللی در وین، اعلام کرد که براساس این گزارش، آژانس اذعان داشته که اطلاعات طراحی جدید این کارخانه را نیز روز گذشته از ایران دریافت کرده است.

پیش از این سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم از افزایش سطح غنی‌سازی ایران به حدود ۴.۵ درصد خبر داده بود. «بهروز کمالوندی» با اشاره به اینکه سطح غنی‌سازی کنونی پاسخگوی نیاز تولید سوخت راکتورهای قدرت در کشور است، اظهار داشت: برای تولید سوخت نیروگاه‌های قدرت از غناهای مختلف تا حداکثر پنج درصد و پایین‌تر از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: میزان دقیق غنای سوخت باید توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شود که آنها بعد از آنالیز نمونه‌های برداشته شده، آن را اعلام خواهند کرد.
جمهوری اسلامی ایران روز گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

در گام نخست کاهش تعهدات هسته‌ای هم ایران اعلام کرد که به محدودیت‌های برجام در زمینه میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد و ۱۳۰ تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024