جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.06.2019, 11:17

پیام‌های انتخابات استانبول

«انتظار می‌رفت در انتخابات محلی استانبول اکرم امام‌اوغلو به پیروزی برسد اما تا این حد اختلاف آرا را کسی پیش بینی نمی‌کرد.»

به گزارش ایسنا، عبدالقدیر سلوی در روزنامه حریت در تحلیلی نوشت: «با اعلام نتایج انتخابات روز گذشته، حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ تاکنون بدترین شکست خود را در این انتخابات تجربه کرد. در این صندوق‌های رأی پیام‌های مهمی وجود داشت. یکی از این پیامها این بود که این انتخابات تنها انتخابات استانبول نبود، بلکه یک آغاز دوره بود. نباید فراموش کنیم که انتخابات محلی ۲۳ ژوئن یک انتخابات تکرار شده است.

مردم استانبول لغو انتخابات ۳۱ ماه مارس را قبول نکردند. در واقع این اتفاق را نوعی بی‌احترامی به خود تلقی کردند و در واکنش به تصمیم شورای عالی انتخابات، تصمیم خود را گرفتند و این تصمیم را در صندوق رأی اعلام کردند. اما این بار با یک تفاوت آرا به میزان حدود ۸۰۰ هزار رأی، تصمیم خود را به صورت صریح اعلام کردند.

لغو انتخابات ۳۱ ماه مارس اکرم امام‌اوغلو را در جایگاه مظلوم قرار دارد. مردم ما بار دیگر در کنار مظلوم قرار گرفتند. به یاد می‌آوریم زمانی که اردوغان به خاطر خواندن یک شعر بازداشت شد و به زندان انداخته شد. اما سپس اردوغان با قرار گرفتن در جایگاه مظلومیت از شهرداری به سمت ریاست جمهوری رفت. این بار نسیم مظلومیت همسو با اکرم امام‌اوغلو به وزیدن پرداخته است.

در این انتخابات، بینالی یلدیریم، نامزد حزب حاکم نسبت به انتخابات محلی ۳۱ ماه مارس ۳.۵۱ درصد رأی از دست داد و اکرم امام‌اوغلو ۵.۲۳ درصد آرایش افزایش یافت. امام‌اوغلو توانست آرای کسانی را که در ۳۱ ماه مارس به پای صندوق‌های رأی نرفته بودند به دست آورد. در این میان تلاش‌های حزب عدالت و توسعه برای به دست آوردن آرای کردها به نتیجه‌ای نرسید.

در این انتخابات یکی دیگر از کسانی که شکست خورد عبدالله اوجالان بود. او با فرستادن نامه‌ای خواستار بی‌طرفی شد. اما رأی دهندگان کردتبار به امام‌اوغلو رأی دادند.

یلدریم که در این انتخابات شکست خورد، روز گذشته پس از اعلام نتایج اولیه، در یک ژست دموکراتیک به امام‌اوغلو تبریک گفت. بدین ترتیب یلدیریم با این اقدام اگرچه در انتخابات شکست خورد اما احترام لازم را به دست آورد. از سوی دیگر امام‌اوغلو که در این انتخابات توانست به یک موفقیت تاریخی دست یابد، در سخنرانی خود تاکید کرد که این پیروزی نیست بلکه یک شروع است.

امام‌اوغلو در اولین سخنرانی خود بعد از پیروزی در انتخابات خواستار مذاکره با اردوغان و مصالحه با وی شد. او به اردوغان گفت: من آماده‌ام در هماهنگی با شما کار کنم و من این مساله را در مقابل تمام مردم استانبول می‌گویم و عملا او در پخش زنده خواستار یک ملاقات با اردوغان شد. وی گفت: من بعد از گرفتن حکمم برای شنیدن دیدگاه‌های شما و اعلام دیدگاه‌هایمان خواستار دیدار با شما هستم.

اردوغان نیز بدون از دست دادن فرصتی در فضای توئیتر به امام‌اوغلو تبریک گفت. این تابلویی بود که ترکیه مدتهاست می‌خواست در کشورش ببیند. اما کاش اتفاقات انتخابات ۳۱ ماه مارس رخ نمی‌داد.

پیروزری امام‌اوغلو در این انتخابات می‌تواند در سرنوشت اپوزیسیون در مسیر ۲۰۲۳ (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه) تأثیرگذار باشد. این اتفاق می‌تواند راه اپوزیسیون را باز کند.

در واقع این پیروزی به حزب عدالت و توسعه اعلام کرد که دیگر این حزب بدون جایگزین نیست. یک جایگزین ظهور پیدا کرده است و اگر حزب عدالت و توسعه می‌خواهد در ۲۰۲۳ نیز باقی بماند باید اصلاحاتی انجام دهد.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024