پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.06.2019, 10:04

نخست وزیر ژاپن پیام مکتوبی از سمت امریکا نداشت

روزنامه اعتماد

* سفر آقای آبه شینزو به تهران فارغ از حواشی آن سفری مهم و تاریخی بود که پس از 40 سال صورت گرفت و این نقطه عطفی در روابط دیرینه دو کشور بود. حواشی این سفر نیز که بسیاری در جریان آن قرار دارند و پیش از آن نیز رسانه ها به آن پرداخته بودند این بود که جناب آقای آبه که در حسن نیت و صداقت ایشان شکی نداریم حامل پیامی از سمت امریکا هستند و یا به دنبال میانجیگری در روابط میان دو کشور بودند. ایشان پیام کتبی نداشتند اما پیام شفاهی داشتند.

* اینکه مقامهای امریکایی عنوان می‌کنند آقای آبه پیامی داشته یا خیر به خودشان واگذار می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از سفر عنوان کرده بود که ما از سفر نخست وزیر ژاپن به عنوان یک کشور دوست استقبال خواهیم کرد. چرا که روابط دیرینه و تاریخی میان طرفین برقرار است و شنونده حرفهای آنها خواهیم بود.

* در سطوح مختلف مقام های جمهوری اسلامی ایران با مقام های ژاپنی دیدار کردند. حتی در دیداری که میان آقای کونو تارو وزیرخارجه ژاپن و آقای ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد آقای ظریف صحبتهای طرف ژاپنی را شنیدند. این دیدارها و صحبت ها در سطح ریاست محترم جمهوری و همچنین مقام معظم رهبری انجام شد و حرفهای آنها همان هایی بود که در رسانه ها منتشر شد.

* ژاپنی ها بیشتر به دنبال کاهش تنش در منطقه خلیج فارس بودند. اهمیت منطقه برای ژاپنی ها و همچنین برای جهان غیرقابل کتمان است ولی آنها چندان تمایل نداشتند در منطقه ای که اقتصاد کشورهای صنعتی به آن وابسته است دچار تنش شود و روز به روز  به تنش ها افزوده شود.

* مقام های ژاپنی عنوان کردند که خواستار کاهش تنش هستند. پیام ویژه ای از سمت امریکا نبود و صحبتهایی بود که رسانه ای شد و حرفها و پاسخ های جمهوری اسلامی نیز رسانه ای شد.

* ژاپنی ها نتوانستند بسته ویژه ای را ارایه دهند که بشود روی آن فکر کرد. در قالب روابط دو جانبه پیشنهاداتی میان طرفین ردو بدل شد اما درها باز است و طرفین برروی آن مشغول کار هستند تا روابط دوجانبه گسترش پیدا کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024