جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 24.06.2019, 9:40

ادامه‌ی بلاتکلیفی فعالان محیط زیستی بعد از ۵۱۶ روز بازداشت موقت

کلمه: فعالان محیط زیستی بازداشت شده توسط اطلاعات سپاه کماکان در بلاتکلیفی به سر می برند و با وجود آنکه گفته شده بود دادگاه سوم آنان در خرداد برگزار می شود اما با فرا رسیدن تیرماه خبری از برگزاری دادگاه نیست.

کتایون رجبی خواهر سام رجبی در توییتی درباره شرایط فعالان محیط زیست نوشت:

«- بازجویی تموم نشده
- صبر کنید در سال جدید ...
- بعد از پایان سال
- بعد از ماه رمضان
- بعد از ...
هر بار یک بهانه!»

وی همچنین در این توییت خبر می دهد که وکلای فعالان محیط زیستی تحمیلی بوده و دادگاه را بی خبر از بازداشتی‌ها، وکلا و خانواده‌هایشان شروع کرد و نیمه کاره رها کردند اما «در اتهام زدن سرعت زیادی نشون دادند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده محیط زیستی‌ها گفت: این پرونده کماکان در دادگاه مطرح است و مقرر شده اظهارنظرهای کارشناسی تکمیلی وصول شود و به محض وصول آن ادامه رسیدگی انجام خواهد شد.

خواهر سام رجبی ماه پیش در توییتی نوشته بود: «گفتند جایی حرف نزنید، بزودی آزاد می شند؛ مارمولکهایی ابزار جاسوسی شدند، بعد دوربین،  اتهام را سنگینتر کردند، توهین کردند، تا به امروز سند و مدرکی نداشتند، وکلا را تحمیل کردند یا بی وکیل محاکمه را شروع کردند، قبول کنند که اشتباه کردند و تمامش کنند!»

او همچنین گفته بود که برادرش کماکان بدون وکیل مانده است چرا که قوه قضاییه با وکیل معرفی شده از سوی خانواده موافقت نمی کند.

سال گذشته همچنین مادر طاهر قدیریان نسبت به سلامت فرزندش ابراز نگرانی کرده و از کاهش وزن او گفته بود که نهایتا قدیریان به زندان بقیه الله اعظم (عج) اعزام شد.

به گزارش کلمه، فعالان محیط زیستی در ماه بین ۳ تا ۷ دقیقه بیشتر اجازه‌ی ملاقات با خانواده‌ی خود را نداشته و این ملاقات نیز همراه با حضور ماموران امنیتی صورت میگیرد و برای همین خانواده‌ی این فعالان محیط زیستی از وضعیت بازداشتی های خود معمولا بی خبر هستند مگر اینکه بتوانند در یک ملاقات چنددقیقه ای کسب اطلاع کنند و یا تماس تلفنی داشته باشند.

اواسط بهمن سال گذشته، محاکمه هشت فعال محیط زیست که بیش از یک سال از بازداشت آنها می گذرد به طور غیرعلنی شروع شد. حضور آنان در دادگاه با همراهی تعداد زیادی از ماموران امنیتی اطلاعات سپاه همراه بوده و آنان اجازه صحبت کردن با یکدیگر را نیز نداشته اند.

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست بازداشت شده در  جلسه دادگاه اعلام کرده بود که بارها توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده است.

او در دادگاه رو به دیگران کرده و  فریاد زده «اگر شما رو هم مثل من به آمپول زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید!  مردم این چند ماه من را انفرادی نگه داشتند، کلی زدنم و به زور اعتراف گرفتن، دارن منو میبرن پیش صلواتی اعدامم کنن»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024