شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 24.06.2019, 9:27

امام‌اوغلو؛ امید جدید و غیرمنتظره ترکیه در راه دموکراسی

«اکرم امام‌اوغلو که تا انتخابات محلی ۳۱ مارس در دنیای سیاست ترکیه چهره شناخته شده‌ای نبود، با ایستادگی در نبرد برای دستیابی به شهرداری استانبول حتی بعد از تصمیم شورای انتخابات ترکیه مبنی بر لغو پیروزی‌اش در انتخابات اولیه، حالا به چهره اصلی برای به چالش کشاندن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و امید جدیدی برای دموکراسی این کشور تبدیل شده است.»

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است: این رئیس پیشین یک شرکت ساخت و ساز، در سال ۲۰۰۹ وارد سیاست شد. او در سال ۲۰۱۴ شهردار منطقه متوسط بیلیک‌دوزو در استانبول شد.

اگرچه او کاندیدای انتخابات محلی حزب اپوزیسیون ائتلاف مردم جمهوری‌خواه بود اما با استراتژی کمپین توأم با آرامش و به دور از هرگونه مناقشه در ماه مارس توانست به پیروزی دست یابد و به یک مدیر روشنفکر و لایق تبدیل شود.

او در سخنرانی‌هایش بر اهمیت همکاری با یکدیگر برای غلبه بر فقر شهری تاکید کرده و سخنرانی‌های پوپولیستی را که در سیاست ترکیه بسیار مشهود بود، محکوم کرد.

در اوایل امسال او با رجب طیب اردوغان دیدار و درباره آینده استانبول گفت‌وگو کرد. این اقدام باعث شد که امام‌اوغلو در میان رأی دهندگانی که همواره خود را با حزب مردم جمهوری خواه سکولار بیگانه می‌دیدند، احترام کسب کند. امام‌اوغلو به طور منظم نشست‌هایی برای گفت‌وگو درباره مسائل محلی برگزار می‌کرد.

امام‌اوغلو در کمپین انتخاباتی ماه مارس توانست آرای اقلیت کردتبار استانبول را که از بازداشت سیاستمداران کرد و همچنین آرای طبقه کارگری حزب عدالت و توسعه که از تورم بیش از ۲۰ درصد و افزایش بیکاری رنج می‌بردند، جذب کند.

پیروزی شگفت‌انگیز حزب مردم جمهوری‌خواه، برای اولین بار در طول ۲۵ سال گذشته یکپارچگی احزاب اسلام‌گرا را در بزرگترین شهر ترکیه و قلب اقتصاد این کشور در هم شکست.

در انتخابات مجدد در روز یکشنبه حزب عدالت و توسعه تلاش کرد این آرای امام‌اوغلو را بازپس بگیرد و در همین راستا برای کسب آرای کردها وارد عمل شد و حتی حزب حاکم تلاش کرد که برخی از سیاستهای امام‌اوغلو را به خود نسبت دهد، مانند سوبسیدی کردن حمل و نقل عمومی برای جوانان. اما تلاش‌های حزب عدالت و توسعه به جایی نرسید و امام‌اوغلو توانست بار دیگر در انتخابات به پیروزی برسد.

وی روز یکشنبه در میان هوادرانش گفت: به نام استانبول و به نام مشروعیت تمام انتخابات آینده در کشورمان، من معتقدم که مردم من تصمیم درستی خواهند گرفت.

یک فعال جامعه مدنی که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: امام‌اوغلو همه آنچه را که ما در مدت مدیدی از دست داده بودیم، دارد. او باهوش است و امیدوارانه در مسیر تبدیل شدن به کاندیدایی علیه اردوغان در سال ۲۰۲۳ حرکت می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024