چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.06.2019, 9:11

۲۲۵ مورد خشونت علیه زنان در دزفول ثبت شد

ایرنا- رئیس اداره بهزیستی دزفول گفت: پارسال ۲۲۵ مورد خشونت علیه زنان در اورژانس اجتماعی شهرستان دزفول ثبت شد.

به گزارش ایرنا فریدون عبدی روز دوشنبه در همایش مبارزه با اعتیاد در سالن ایثار دزفول با اشاره به عوامل اعتیاد گفت: ۳۰ درصد معتادان از طریق همسالان گرفتار می‌شوندکه ۲۰ درصد از این افراد به علت کنجکاوی به مواد مخدر روی می‌آورند.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در موضوع اعتیاد گفت: ریشه بیشتر جرایم از جمله آمار زندانیان، خشونت‌های خانوادگی، سرقت، تصادفات، طلاق، کودک آزاری و کودکان خیابانی به اعتیاد برمی گردد.

وی به آمار بالای طلاق و کاهش ازدواج در جامعه اشاره کرد و افزود: آموزش، مشاوره و آگاهی باید در پیشگیری از اعتیاد مدنظر باشند.

رئیس اداره بهزیستی دزفول گفت: پنج کمپ مجاز با نظارت بهزیستی در شهرستان دزفول فعال است که پارسال یکهزار و ۸۵۶ نفر برای درمان اعتیاد به این کمپ‌ها مراجعه کردند و یکهزارو ۵۲۸ نفر موفق به ترک اعتیاد شدند.

وی با اشاره به برگزاری ۴۰ کارگاه در خصوص اعتیاد در سال گذشته افزود: اکنون ۱۲ مرکز مشاوره در دزفول فعال است که بزودی پنج مرکز دیگر نیز به آنها اضافه می‌شود.

مشغولیت والدین به فضای مجازی، فرزندان را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد
یک روان پزشک و عضو شورای مبارزه با اعتیاد شهرستان دزفول نیز در این همایش با بیان اینکه هیچ فردی تصور نمی‌کند با یک بار مصرف مواد مخدر معتاد می‌شود، گفت: خانواده‌ها زمانی متوجه اعتیاد فرزندان خود می‌شوند که خیلی دیر شده و این موضوع فاجعه است.

مصطفی سخاوت افزود: اعتیاد یک اختلال روان پزشکی است که جنبه های روانی، اجتماعی و جسمی دارد و فرد باید برای اعتیاد در این سه بخش آمادگی داشته باشد که در نهایت اجتماع و جسم و روان خود را نابود می‌کند.

این روانپزشک اظهار داشت: اعتیاد یک بیماری مزمن است که در همه اقشار ورود کرده و مخصوص سن نوجوانی است.

وی افزود: نوجوانی سن تعیین هویت بوده و فرد در این دوره نیازمند استقلال و آزادی است و می‌خواهد مورد تأیید همسالان خود قرار گیرد لذا به دلیل کنجکاوی و ناتوانی در نه گفتن، با یک بار مصرف مواد مخدر معتاد می‌شود.

وی مشغولیت والدین به فضای مجازی و وقت نگذاشتن برای فرزندان را از دلایل اعتیاد دانست و گفت: والدین باید برای فرزندان خود وقت بگذارند و شنوای خوبی برای حرف دل آنها باشند.

این روان پزشک با بیان اینکه بسیاری از اعتیادها از مشاجرات خانوادگی شکل می‌گیرند، به خانواده‌ها توصیه کرد استرس را در فرزندان مدیریت و قبل از مسئولیت‌های اجتماعی به مسئولیت‌های خانوادگی توجه کنند.

وی به برخی بینش‌های نادرست در خصوص مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: سست شدن اعتقادات مذهبی یکی از عوامل استرس زا در انسان است که موجب گرایش افراد به اعتیاد می‌شود.

به گزارش ایرنا معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز در این همایش اظهار داشت: برای مبارزه با اعتیاد ۲ رویکرد سلبی و ایجابی مدنظر است که در رویکرد سلبی، نیروی انتظامی ورود کرده ولی با وجود اقدامات انجام شده هنوز این بلای خانمان سوز گریبانگیر جامعه است.

سیدمهدی چلوی بالاترین آمار شهدای نیروی انتظامی را مربوط به شهدای مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: بهترین نیروهای انتظامی جان خود را در مبارزه با قاچاقچیان از دست داده‌اند.

وی گفت: دستگاه قضائی مبارزه با مجرمان مواد مخدر را در برنامه دارد و با تولید و توزیع مواد مخدر مبارزه می‌کند با این وجود اعتیاد به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده که با اقدامات سلبی و انتظامی قابل کنترل نیست.

وی بر لزوم تغییر دیدگاه و پرداختن به راهکارهای نوین در خصوص مبارزه با اعتیاد تاکید کرد و گفت: باید با روی آوردن به روش‌های اجتماعی و فرهنگ سازی مصرف مواد مخدر را کنترل کرد.

چلوی اظهار داشت: سازمان معتادان گمنام و سازمان‌های مردم نهاد روش‌های اجتماع محور و تسهیل گری را در پیش گرفته‌اند و به سمت توانمندسازی انسان‌ها حرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه‌های اجتماعی نیازمند همکاری سازمان‌های مردم نهاد و مردمی هستیم، افزود: جذب افراد رهاشده از اعتیاد در مشاغل مختلف می‌تواند موجب امید دیگر معتادان باشد لذا باید به افراد رهاشده فرصت داده شود تا به اجتماع باز گردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024