پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.06.2019, 12:46

ترامپ: برای گفت‌و‌گو با ایران هیچ شرطی ندارم

بی بی سی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است خواهان جنگ با ایران نیست اما اگر درگیری با ایران پیش آید، این کشور «ویران خواهد شد».

آقای ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت هیچ شرطی برای گفت‌و‌گو با ایران ندارد.

تمایل به مذاکره از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی مطرح می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده است که ایران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

آمریکا برای گفت‌و‌گو با ایران اعلام آمادگی کرده اما در عین حال با خروج از توافق هسته‌ای، تحریم‌های شدیدی را علیه ایران وضع کرده است. از جمله با لغو معافیت‌های نفتی باعث کاهش شدید صادرات نفتی ایران و کاهش درآمدهای این کشور شده است.

آقای خامنه‌ای اخیرا به شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که گفته می‌شد حامل پیامی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا بوده، گفت «شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.»

تنش‌ها میان ایران و آمریکا اخیرا به میزان زیادی افزایش یافته و باعث بروز نگرانی از درگیری میان این دو کشور شده است. طی روزهای گذشته دو نفتکش در منطقه هدف قرار گرفتند و سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه خود بار دیگر از تصمیم خود برای لغو حمله به اهدافی در ایران در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی گفت و تاکید کرد دلیل این کارش از دست رفتن جان تعداد زیادی در چنین حمله‌ای بوده است.

آقای ترامپ روز گذشته در چندین توییت گفت که در نظر داشت به سه هدف در ایران حمله کند، اما پس از آن که به او گفتند چنین حمله‌ای به مرگ ۱۵۰ نفر منجر خواهد شد، تصمیم گرفت این حمله را لغو کند.

ایران روز پنجشنبه، پهپاد پیشرفته تجسسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کرد. این کشور گفته است این پهپاد وارد حریم هوایی ایران شده بود، اما آمریکا تاکید کرده که هواپیمای آنها در حریم بین‌المللی هدف قرار گرفته است.

آمریکا خواهان تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شده و قرار است روز دوشنبه مساله سرنگونی پهپاد این کشور در نشست این شورا پشت درهای بسته مطرح شود.

تصمیم آقای ترامپ به اعلام جزئیاتی از لغو حمله به ایران با انتقاد شماری از دموکرات‌ها مواجه شده است.

شماری از دموکرات‌هایی که برای انتخابات ۲۰۲۰ کاندیدا شده‌اند از سیاست دولت آقای ترامپ در برابر ایران انتقاد کرده‌اند. اما گروهی نیز از نحوه لغو تصمیم و اعلام آن انتقاد کرده‌اند.

آدام اسمیت، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان از حزب دموکرات از این که آقای ترامپ تغییر لحظه آخر تصمیمش را افشا کرده انتقاد کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024