چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.06.2019, 10:43

نامۀ ترامپ و اعتبار خبرگزاری رویترز! / احمد زیدآبادی

دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از «مقام‌های ایرانی» از انتقال پیام ترامپ به سران جمهوری اسلامی توسط دولت عمان خبر داد؛ پیامی که طبق گزارش رویترز، حاوی تعیین ضرب‌الاجلی از سوی ترامپ برای آغاز مذاکره بین ایران و آمریکا بود.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، ابتدا مقام‌های ایرانی و سپس مقام‌های آمریکایی آن را تکذیب کردند!

خبرهای خبرگزاری رویترز معمولاً موثق‌اند، اما این بار چه اتفاقی افتاده است که هر دو طرف ماجرا خبر آن را تکذیب کرده‌اند؟

موضوع از چند حالت زیر خارج نیست:

۱. رویترز اقدام به جعل خبر کرده است! این حالت تقریباً غیرممکن است زیرا یک خبرگزاری معتبر بین‌المللی به این سادگی اعتبار خود را به خطر نمی‌اندازد.

۲. «مقام ‌ای ایرانی» مورد استناد رویترز، به عمد این خبرگزاری را گمراه کرده‌اند تا به اعتبارش ضربه بزنند. این حالت احتمالش وجود دارد اما زیرکی انگلیسی، با این نوع فریب‌خوردگی سهل و آسان جور در نمی‌آید.

۳. «مقام‌های ایرانی» منبع خبر رویترز چندان هم آدمه‌ای مطلعی نبوده‌اند و سوء‌تفاهمات و حدسیات خود را تحت عنوان خبر در اختیار رویترز گذاشته‌اند. این هم احتمالش می‌رود اما به همان دلیل قبلی، بسیار بعید است.

۴. نامه‌ای واقعاً منتقل شده اما قرار به عدم افشا و مخفی ماندن آن بوده است. در این میان، «مقام‌های ایرانی» مورد ارجاع رویترز یا به دلیل بی اطلاعی از این موضوع و یا به قصد تأثیرگذاری بر فضای  سیاسی، آن را افشاء کرده‌اند. این شق هم محتمل است گر چه قطعیتی ندارد.

در هر حال، تکذیب خبر رویترز هم از جانب ایران و هم از جانب آمریکا، به اعتبار این خبرگزاری آسیب رسانده است و قاعدتاً رویترز در این مورد نیازمند شفاف‌سازی به قصد اعادۀ اعتبار خبری خود است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024