جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 15.06.2019, 9:57

نه خانی آمد و نه خانی رفت! / احمد زیدآبادی

من قبلاً نوشته بودم که اگر سفر شینزو آبه به تهران با ناکامی روبرو شود، تشنج در منطقۀ ما به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، ولی با این حال، گمان نمی‌کردم درست در زمانی که آبه مشغول مذاکره با مقام‎های ایرانی است، این اتفاق رخ دهد.

ظاهر ماجرا نشان می‌دهد که آبه با پیامی از ترامپ آمد و با دست خالی برگشت. واقعاً هدف از این رفت و آمد بیهوده که فقط اوضاع را متشنج‌تر کرد، چه بود؟

آبه می‌تواند بگوید که سفر او از جنس «مساعی جمیله» بوده که در هنگام بروز تشنج بین دو کشور، از سوی نیروی ثالثی برای کاهش تنش بین آنها صورت می‌گیرد و از این رو، بدون توجه به نتایج آن، به امتحانش می‌ارزیده است.

طرف ایرانی اما در این باره چه استدلالی دارد؟ اگر سفر نخست وزیر ژاپن به تهران به ابتکار وزرات خارجه صورت گرفته باشد، طبعاً این وزارتخانه لازم است توضیح دهد که با چه چشم‌اندازی دست به این ابتکار زده است؟ ممکن است وزارت خارجه بگوید که آبه خود این پیشنهاد را مطرح کرده و این وزارتخانه هم دلیلی برای مخالفت با آن ندیده است؟

این پاسخ قانع کننده نیست چرا که دلایل بسیاری برای مخالفت با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران وجود داشت که مهمترین آنها تصمیم ایران به رد هرگونه مذاکره با دولت ترامپ بود.

وقتی که ایران بنا نداشت از سیاست اعلام شدۀ خود در برابر آمریکا عقب‌نشینی کند، پس آمدن شینزو آبه جز آسیب زدن به دیپلماسی چه حاصل دیگری می‌توانست داشته باشد؟

این نوع سفرها معمولاً با آب و تاب و رنگ و لعاب فراوانی از سوی رسانه‌ها و گمانه‌زنی‌های اغراق‌آمیز و افسانه‌وار و محیرالعقولی از سوی کارشناسان! همراه می‌شود و سطح انتظارات جامعه را از ثمربخش بودن آنها، به شدت بالا می‌برد. اما هنگامی که سفر بی‌نتیجه می‌ماند، در میان کسانی که به حل بحران از این طریق دل‌خوش کرده بودند، سرخوردگی گسترده‌ای پدید می‌آورد، ضمن آنکه تشنج را نیز یک مرحله بالاتر می‌برد.

بنابراین، این گونه سفرها باید با تمهیداتی همراه شود که شانس موفقیت آنها اگر نه لزوماً تضمین، بلکه دست‌کم قابل توجه باشد. اینکه خانی بیاد و برود ولی اثری از خود به جا نگذارد، مثل این است که نه خانی آمده و نه خانی رفته است و بلکه بدتر از این!




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024