پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.06.2019, 8:30

اردوغان: پیش از ملاقات با ترامپ مشکل جنگنده‌های اف ۳۵ را حل می‌کنیم

رحب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه ۱۳ ژوئن ۲۰۱۹ گفت، آنکارا عملا موشک اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد و ابراز امیدواری کرد که آنها را در ماه جولای تحویل خواهد گرفت.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین ابراز امیدواری کرد که که این کشور مشکل جنگنده‌های اف ۳۵ را با ایالات متحده حل خواهد کرد. اردوغان گفت که او مشکل اف ۳۵ را قبل از ملاقات با دونالد ترامپ که قرار است در پایان ماه ژوئن صورت بگیرد، حل خواهد کرد.

پیشتر باتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته بود اگر ترکیه از خرید موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه منصرف نشود، از برنامه ساخت مشترک جنگنده‌های اف ۳۵ با ایالات متحده محروم خواهد شد.

اردوغان روز پنجشنبه در دیدار با اعضای حزب «عدالت و توسعه» گفت، ترکیه هر کشوری که بخواهد او را از مشارکت در ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ محروم کند را مجازات خواهد کرد.

اردوغان گفت که او امیدوار است که ایالات متحده را قانع کند که آنکارا را از برنامه ساخت مشترک اف ۳۵ محروم نکند.

اردوغان افزود، پیش از ملاقات ترامپ در حاشیه برگزاری کنفرانس کشورهای «گروه ۲۰» که قرار است آخر ماه جاری در ژاپن برگزار شود، تلفنی با او رئیس جمهوری آمریکا در باره مسئله جنگنده‌های اف ۳۵ گفتگو خواهد کرد.

واشنگتن تا پایان ژوئیه به ترکیه مهلت داد تا از تلاش برای دستیابی به سیستم موشکی روسی S-۴۰۰ منصرف شود، زیرا این امر به عقیده آمریکایی‌ها با مشارکت آنکارا در برنامه ساخت جنگنده F-۳۵ مغایرت دارد.

پنتاگون اعلام کرد، اگر ترکیه از خرید اس ۴۰۰ منصرف نشود، خلبان‌های ترک که در حال حاضر در آمریکا دوره می‌بینند را از این کشور اخراج خواهد کرد.

این هشدار پس از آن صورت گرفت که ترکیه تعدادی از کارشناسان نظامی خود را برای آموزش بر سیستم موشک‌های دفاعی اس ۴۰۰ به روسیه فرستاده است.

اردوغان اظهار داشت دلیلی وجود ندارد که ترکیه از برنامه جنگنده‌های اف ۳۵ محروم شود زیرا ترکیه تاکنون دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار پرداخت کرده‌ایم.

آنکارا قصد دارد ۱۰۰ فروند F-۳۵ را از آمریکا خریداری کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024