جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.06.2019, 22:24

سنتکام: ایران پس از تقویت نظامی آمریکا در خلیج‌فارس عقب‌نشینی کرد

رادیو فردا: فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه روز پنجشنبه ۱۶ خرداد گفت به نظر می‌رسد ایران تصمیم گرفته است در واکنش به تقویت نظامی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، از موضع خود «عقب‌نشینی کرده و در محاسباتش بازنگری کند».

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) در عین حال گفته که هنوز زود است نتیجه‌گیری کرد که ایران طرح‌هایش را برای حملات بالقوه علیه منافع آمریکا که باعث تقویت حضور نظامی ماه گذشته در منطقه شد، کنار گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که با خبرنگاران صحبت می‌کرد افزود که او در حال ارزیابی موضع ایران است.

این فرمانده آمریکایی می‌گوید که درخواست برای اعزام بیشتر نیرو به منظور تقویت توان دفاعی ایالات متحده در منطقه را از دستور کار خارج نکرده است.

به گفته ژنرال مکنزی، وقتی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش آنچه که او آن را تهدید «قوی و فوری» خواند، نشان دادند روز پنجم ماه مه (۱۵ اردیبهشت) خواستار تسریع در اعزام یک ناو هواپیمابر و چهار بمب‌افکن استراتژیک به خلیج فارس شد.

اشاره وی به تحولاتی است که ظرف یک ماه گذشته باعث بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا شده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد که واشینگتن در واکنش به «مواردی از رویدادهای نگران کننده و تنش‌آفرین»، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و ناوگروه آن و چند بمب‌افکن بی-‌۵۲ را به خلیج فارس اعزام کرده است.

او در مورد این حوادث اطلاعات بیشتری ارائه نداد ولی تهدید کرد که به هر حمله‌ای «با نیروی بی‌امان» پاسخ داده خواهد شد.

سه روز بعد ایران فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف کرد و ۶۰ روز به طرف‌های برجام ضرب‌الاجل داد که اگر به تعهدات خود در چارچوب این توافق عمل نکنند، هیچ محدودیتی در غنی‌سازی اورانیوم را نخواهد پذیرفت.

ایالات متحده آمریکا با تحریم بخش معدنی و صنایع فلزی ایران به این تصمیم واکنش نشان داد.

انفجار در چهار فروند کشتی تجاری و نفتی در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات بر تنش‌ها افزود، و آمریکا همراه با امارات و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند. ایران این اتهام را رد کرده است.

با این حال، جان بولتون روز ۹ خرداد ایران را متهم کرد که «به احتمال قریب به یقین» خرابکاری در این کشتی‌ها را انجام داده‌ است و گفت که شواهد این اقدام در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار می‌گیرد.

قرار است که امارات متحده عربی پنجشنبه شب گزارش حملات یاد شده را در اختیار این شورا قرار دهد.

همزمان با این تنش‌ها، خبرنگاران از ناو آبراهام لینکلن در دریای عرب بازدید کردند و مقام‌های آمریکایی بحث مذاکره بدون پیش شرط با ایران را مطرح کردند تا درباره برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه گفت‌وگو شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه بار دیگر به موضوع ایران اشاره کرد و با بیان اینکه، به نظر می‌آید مقام‌های ایران «می‌خواهند مذاکره کنند»، گفت: «ما هم همچنین؛ اما چیزی که نمی‌توانند داشته باشند سلاح اتمی است».

تهران انجام هرگونه مذاکره را رد کرده و در عین حال خواستار «تغییر رفتار» آمریکا و بازگشت این کشور به برجام شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024