پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.06.2019, 14:32

کشتار بی‌رحمانه معترضان در سودان

رادیو فردا: مخالفان دولت نظامی سودان می‌گویند که اجساد ۴۰ تن از معترضان هفته جاری در این کشور از رودخانه نیل در خارطوم، پایتخت، بیرون کشیده شده و بدین ترتیب شمار افراد کشته شده به ۱۰۰ نفر رسیده است.

گزارش‌های قبلی حاکی از کشته شدن ۳۵ نفر در درگیری با نیروهای نظامی سودان بود.

کمیته پزشکان سودان روز چهارشنبه ۱۵ خرداد اعلام کرد این اجساد روز سه‌شنبه از آب گرفته شده و توسط «نیروهای واکنش سریع» که وابسته به حکومت هستند، به نقطه‌ای نامعلوم برده شده‌اند.

کشته‌های اعتراضات در سودان به حکومت نظامیان از روز دوشنبه و پس از تحص مخالفان و هواداران دمکراسی به یکصد نفر افزایش یافته است.

شورای نظامی سودان گفته است که درباره اجساد انداخته شده به رودخانه تحقیق خواهد کرد.

اتحادیه اروپایی و مدافع دمکراسی به برخورد خشن نیروهای نظامی سودان علیه مردم معترض واکنش‌های تندی نشان داده‌اند، حال آنکه چین و روسیه از محکومیت شورای نظامی سودان در نشست شورای امنیت سازمان ملل ممانعت کرده‌اند.

ناآرامی‌های سودان از ماه دسامبر شروع شد و در مدت کوتاهی، اعتراض‌ به افزایش بهای نان و کمبود پول نقد به یک جنبش سیاسی اعتراضی علیه حکومت عمرالبشیر بدل شد.

ارتش سودان دو ماه پیش با سرنگونی و بازداشت عمرالبشیر و دهها مقام دولتی، کنترل کشور را در دست گرفت اما «نیروهای خواهان آزادی و تغییر»، ائتلاف اصلی مخالفان، خواهان برکنار کردن شورای نظامی از قدرت هستند و کارزار نافرمانی مدنی را آغاز کرده‌اند.

شورای نظامی سودان روز چهارشنبه، یک روز بعد از لغو توافقات خود با اوپوزیسیون، اعلام کرد که «در مذاکره با مخالفان باز است».

ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی نظامی، سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد که این شورا تمامی توافقات با مخالفان را لغو می‌کند و آماده برگزاری انتخابات تا ۹ ماه آینده می‌شود.

«نیروهای خواهان آزادی و تغییر» طرح انتخابات شورای نظامیان را رد کرده و آنها را مسئول «کشتار جمعی» مخالفان در خارطوم معرفی کرده‌اند.

با این حال، ژنرال برهان روز چهارشنبه گفت آماده مذاکره با مخالفان است و «دست خود را به همه طرف‌ها دراز می‌کنیم».

در این میان، شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه بنا به درخواست آلمان و بریتانیا نشستی را درباره اوضاع سودان برگزار کرد، اما روسیه و چین مانع از محکومیت کشتار دولت نظامی انتقالی سودان در بیانیه پایانی این نشست شدند.

چین کلا با متن ارائه شده در شورای امنیت مخالفت کرد و روسیه نیز گفت که باید منتظر تحقیقات اتحادیه آفریقا درباره حوادث اخیر سودان ماند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خشونت علیه معترضان را محکوم کرده وخواستار تحقیقات مستقل در این زمینه شده است.

تیراندازی به سمت معترضان با واکنش‌های شدید بین‌المللی مواجه شده است. آمریکا آن را «شنیع» و اتحادیه اروپا نیز به شدت آن را محکوم کرده است.

دیکتاتوری ۳۰ ساله عمرالبشیر با اعتراضات مردمی فروپاشید، اما معترضان می‌گویند تا زمام دولت به دست منتخبین مردم نیفتد، به اعتراضات مدنی خود ادامه خواهند داد.

اعتراضات به غیر از خارطوم در دیگر شهرهای سودان جاری است. بنابر گزارش‌ها، ارتش سودان به تحصن‌کننده‌ها در شهر النهود یورش برده و چادرهای آنان را تخریب کرده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024