چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 03.06.2019, 10:15

بخشنامۀ رئیس قوه کجا و این رفتارها کجا! / احمد زیدآبادی

دو هفته پیش سید ابراهیم رئیسی، در بخشنامۀ مربوط به مرخصی زندانیان تأکید کرد: «به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر و با هدف بهره‌مندی معنوی بهتر زندانیان از این فرصت و نیز آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده  ....و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آن‌ها مقتضی است به زندانیان محکوم.... ۱۵ روز مرخصی داده شود»

دیشب اما خبر آمد که مأموران با حضور در منزل مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز او را در مقابل چشم همسر و فرزندان خردسال‌اش دستگیر و برای اجرای حکم یک سال محکومیت به زندان منتقل کرده‌اند. اگر از همۀ ابعاد حقوقی و سیاسی حکم حاجبی صرف نظر کنیم  و مطالبۀ خود را به نازل‌ترین سطح ممکن تنزل دهیم، آیا نمی‌شد اجرای حکم حاجبی را به بعد از تعطیلات عید موکول کرد؟ آیا نمی‌شد به جای دستگیری در منزل، او را احضار و سپس زندانی کرد؟ چه ضرورت فوری و فوتی برای زندان کردن حاجتی در میان بوده است که او را باید درست در آستانۀ تعطیلات عید فطر و در مقابل اعضای خانواده‌اش دستگیر می‌کردند؟ این رفتار با مفاد بخشنامۀ رئیس قوۀ قضائیه برای مرخصی زندانیان در ماه رمضان چه اندازه همخوانی و تطابق دارد؟

همین نوع پرسش‌ها را می‌توان در مورد مسعود کاظمی هم مطرح کرد. کاظمی که ماه‌ها قبل با قرار کفالت ۲۰۰ میلیون تومانی از بازداشت آزاد شده بود، در روز محاکمه قرارش به یک میلیارد تومان وثیقه تبدیل و راهی زندان شد. صرف نظر از نوع برخورد قاضی با کاظمی و تعجیل بی‌سابقه در صدور حکم او، آیا اگر این روزنامه‌نگار تا قطعی شدن حکم‌اش آزاد می‌بود و به کار فرزند ده ساله‌اش می‌رسید که نزد مادری مبتلا به بیماری صعب‌العلاج به سر می‌برد، آیا آسمان به زمین فرود می‌آمد؟

در این روزها که ایران درگیر کارزاری منطقه‌ای و جهانی است، برخی قضات و نیروها به جای آنکه در جهت آرامش مردم گام بردارند، درست به عکس، فضای روانی جامعه را متشنج می‌کنند. به نظرم آقای رئیسی به عنوان رئیس قوۀ قضائیه باید به این نکته، سخت توجه کند که چرا پس از استقرار او در دستگاه قضایی ناگهان این نوع رفتارها شدت گرفته است؟ علاوه بر مورد حاجبی و کاظمی، در همین هفتۀ اخیر حکم بسیار سنگینی برای امیر داود سالاری وکیل دادگستری صادر شده است، نرگس محمدی گویا بر اثر تعجیل در انتقال به زندان پس از عمل جراحی در بیمارستان، دچار عفونت شده و علاءالدین خانجانی به اتهام شگفت انگیز “قاچاق عینک” به زندان و جریمۀ مالی هنگفت محکوم شده است و مواردی دیگر از این دست.

آیا همۀ اینها مورد تأیید رئیس قوۀ قضائیه است و منظور او از اصلاح دستگاه قضا، به این موارد مربوط نمی‌شود؟ یا اینکه این رفتارها مورد تأیید وی  نیست و افرادی عامدانه می‌کوشند تا نشان دهند که قرار نیست چیزی در قوۀ قضائیه تغییر کند؟ در هر صورت مناسب است که رئیس قوۀ قضائیه در این مورد موضع خود را روشن کند.


توضیح و تصحیح

به اطلاع مخاطبان ارجمند می‌رساند که آنچه در مطلبی با عنوان “بخشنامه رئیس قوه کجا و این رفتارها کجا” در مورد فرزند مسعود کاظمی -روزنامه‌نگار زندانی- و بخصوص مادر وی نوشته شده است، نادرست بوده و خدا رو شکر مادر این فرزند در کمال صحت و سلامت است. در واقع مادر مسعود دچار بیماری است.

از رسانه‌هایی که آن مطلب را بازنشر داده‌اند، خواهشمندم این توضیح را نیز باز‌تاب دهند تا هرگونه سوءتفاهم در این زمینه برطرف شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024