جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.05.2019, 15:02

ترامپ از «خطر ایران» برای فروش سلاح به عربستان بهره می‌گیرد

دویچه وله فارسی

یک سناتور دمکرات از قصد احتمالی ترامپ برای فروش تسلیحات به عربستان بدون مجوز کنگره پرده برداشت. به گفته کریس مورفی، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد این اقدام را با استفاده از خلأ قانونی و بهره‌گیری از «خطر ایران» انجام دهد.

به گفته یک سناتور آمریکایی، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، می‌تواند از تنش فزاینده با ایران برای فروش سلاح به عربستان سعودی استفاده کند.

سناتور دمکرات کریس مورفی دیروز چهارشنبه اول خرداد (۲۲ ماه مه) در توییتر نوشت: «خبرهایی به گوش می‌رسد که ترامپ احتمالا از ابهامات قانون موجود کنترل تسلیحات استفاده کرده و می‌خواهد در معامله‌ای تازه فروش عمده‌ای از بمب‌ها به عربستان سعودی را به شکلی انجام دهد که با مخالفت کنگره مواجه نشود (بمب‌هایی که در یمن فرود می‌آیند). این اتفاق ممکن است این هفته بیفتد.»
به گزارش رویترز، کارکنان کنگره آمریکا می‌گویند، طبق برخی مفاد قانون کنترل تسلیحات ایالات متحده، رئیس جمهوری این کشور می‌تواند در صورت «اضطرار ملی» بدون مجوز کنگره هم اقدام به فروش سلاح کند.

به گفته آنان، ترامپ نیز اینک ممکن است با بهره‌گیری از تنش فزاینده با ایران در غرب آسیا اقدام به فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی کند.

دونالد ترامپ پیش‌‌تر هم از فروش فزاینده سلاح به ریاض همچون امکانی برای اشتغال‌زایی در آمریکا دفاع کرده بود.

هنوز زمان، نوع و میزان سلاح‌ها و تجهیزاتی که احتمال می‌رود به عربستان سعودی فروخته شود، روشن نیست. اما به گزارش رویترز، این اقدام با مخالفت هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه مواجه خواهد شد.

حتی لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و از حامیان جدی ترامپ در کنگره، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان»، با اشاره به قتل جمال خاشقجی توسط مأموران عربستان گفته است که در رابطه با فروش تسلیحات به ریاض، در برابر دولت ترامپ موضع‌گیری خواهد کرد.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار تبعیدی سعودی در آمریکا، روز دوم اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، توسط یک تیم عملیات ویژه عربستان به قتل رسید. ریاض پس از مواجه شدن با فشارهای شدید بین‌المللی، بالاخره پس از هفته‌ها پذیرفت که او توسط مأموران عربستان کشته شده است.

سناتور گراهام تأکید کرده است: «تا این موضوع [پرونده قتل خاشقجی] حل نشود، همچون گذشته معامله‌ای [با عربستان سعودی] نخواهیم کرد.»

به گزارش رویترز، کاخ سفید هنوز موضعی در خصوص قصد فروش سلاح به عربستان سعودی نگرفته و وزارت خارجه آمریکا نیز حاضر به اظهار نظر در این مورد نشده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024