پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.05.2019, 14:44

دولت ترکیه از توقف واردات نفت خام از ایران خبر داد

دویچه وله: دولت ترکیه اعلام کرده که از اول ماه مه، واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. ترکیه تاکید کرده که این تصمیم را برخلاف میل خود و تنها به خاطر احترام  به سیاست‌های تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا اتخاذ کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز اول خرداد (۲۲ مه) با انتشار گزارشی از واشنگتن، خبر از توقف واردات نفت ایران از سوی ترکیه داده است.

در گزارشی که از سوی این خبرگزاری منتشر شده آمده است که دولت ترکیه با تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا موافق نیست اما به‌رغم اختلاف نظر با دولت آمریکا در این زمینه، برای احترام گذاشتن به سیاست تحریم‌های آمریکا، واردات نفت خود از ایران را از اول ماه مه متوقف کرده است.

ترکیه یکی از مشتریان اصلی نفت خام ایران به شمار می‌آید.

دلجویی از آمریکا

یکی از مسئولان دولت ترکیه که مایل به فاش شدن نام خود نبوده درباره این  تصمیم دولت ترکیه گفته است: «ترکیه به عنوان متحد استراتژیک آمریکا به سیاست تحریم‌های ایران از سوی آن کشور احترام می‌گذارد.»

خبرگزاری فرانسه در همین رابطه از سفر یاووز سلیم کران، معاون وزارت  امور خارجه ترکیه به واشنگتن خبر داده است.

لازم به  یادآوری است که ترکیه یکی از هشت کشوری است که از معافیت ۱۸۰ روزه برای معاملات نفتی با ایران بهره می‌بردند. این معافیت موقت روز دوم ماه مه به پایان رسید و دولت آمریکا از تمدید آن خودداری کرد.

مناسبات بین ترکیه و آمریکا در سایه خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه تا حدودی تیره شده است. به نظر می‌رسد که دولت ترکیه تصمیم مربوط به قطع واردات نفت از ایران را با هدف بهبود مناسبات خود با آمریکا اتخاذ کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024