شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.05.2019, 9:49

وزیر دفاع آمریکا: ما خواهان شروع جنگ با ایران نیستیم

دویچه وله فارسی

وزیر امور خارجه آمریکا و سرپرست موقت وزارت دفاع این کشور به پرسش‌های نمایندگان کنگره درباره سیاست آمریکا در قبال ایران پاسخ دادند. پاسخ‌هایی که نمایندگان وابسته به حزب دموکرات را قانع نکرده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی از تعدیل لحن و سیاست نظامی آمریکا علیه ایران سخن می‌گویند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همراه با پاتریک شاناهان، وزیر موقت دفاع این کشور در یک جلسه غیرعلنی به پرسش‌های اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان این کشور درباره خطر جنگ با ایران پاسخ دادند.

بر اساس اظهارات مسئولان ارشد دولت آمریکا، این کشور به دنبال جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه هدف از آرایش نظامی این کشور در منطقه، بازداشتن ایران و مقابله با تهدیدهای احتمالی این کشور علیه شهروندان و منافع آمریکا در منطقه است.

«خواستار جنگ نیستیم»

به گزارش خبرگزاری آلمان، پاتریک شاناهان، وزیر موقت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در واشنگتن گفت که این کشور خواستار شروع جنگ با ایران نیست. او گفته است که هدف از افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه حفاظت از جان آمریکایی‌ها است.

سایت خبری وابسته به فرستنده «ان-تی‌وی» نیز با انتشار گزارشی در همین رابطه اعلام کرده است که پاسخ‌های پمپئو و شاناهان به پرسش‌های نمایندگان کنگره نتوانسته است از تردید‌ها و نگرانی‌های اعضای حزب دموکرات این کشور بکاهد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا، جنگ اقتصادی این کشور علیه ایران را «بازی خطرناک» خوانده و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بود.

ظریف گفته بود  جمهوری اسلامی ایران خواستار افزایش تنش در منطقه نیست، اما در صورتی که هدف حمله قرار گیرد، از خود دفاع خواهد کرد.

مایکل والتز، یکی از نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا پس از نشست با مایک پمپئو و پاتریک شاناهان، به خبرنگار فرستنده تلویزیونی «فاکس‌نیوز» گفت مسئولان ارشد آمریکا اعلام کرده‌اند که مسئولیت هر حمله‌ای به شهروندان و منافع آمریکا در منطقه برعهده ایران خواهد بود.

نگرانی عراق

رهبران عراق نیز نگران آن هستند که تشدید تنش در منطقه به‌ویژه بروز درگیری و جنگ بین ایران و آمریکا صلح و امنیت در عراق را به مخاطره افکند.

خبرگزاری آلمان از اعزام دو گروه دیپلماتیک از سوی دولت عراق به دو کشور آمریکا و ایران خبر داده است. اعزام این دو گروه بخشی از تلاش‌های دیپلماتیکی است که ظرف روزهای گذشته از سوی برخی از کشورهای منطقه و از جمله از سوی عمان صورت گرفته است.

در همین رابطه گفته می‌شود، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در جریان سفر روز چهارشنبه ۲۲ مه به کویت، درباره موضوع افزایش تنش در منطقه با رهبران آن کشور گفت‌وگو خواهد کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024