چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.05.2019, 15:20

تغییر ساختاری در سپاه پاسداران

فرارو: دو نهاد اطلاعاتی «سازمان اطلاعات سپاه» و «معاونت اطلاعات راهبردی» در هم ادغام شدند.

«سازمان اطلاعات سپاه» در سال ۱۳۸۸ با ارتقا معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات سپاه ایجاد شد و از آن زمان به بعد ریاست آن را حسین طائب بر عهده داشت. همزمان با تشکیل سازمان اطلاعات, تشکیلات اطلاعاتی دیگری در سپاه با نام «معاونت اطلاعات راهبردی» نیز تشکیل می‌شود که مسئولیت آن را سردار حسن محقق برعهده گرفت.

بنا به نوشته خبرگزاری تسنیم، این دو نهاد اطلاعاتی با وظایف تعریف شده، در کنار یکدیگر مسائل مرتبط با حوزه اطلاعات در سپاه پاسداران را دنبال می‌کردند، اما با راهبرد حسین سلامی، فرمانده جدید سپاه، وظایف این دو نهاد اطلاعاتی در «معاونت اطلاعات سپاه» ادغام شده است.

در ساختار تازه حسین طائب به عنوان مسئول اطلاعات سپاه و سردار سرتیپ پاسدار حسن محقق به عنوان جانشین اطلاعات سپاه معرفی شدند.

پیش از این تغییر حسین طائب رییس سازمان اطلاعات و سردار نجات جانشین این سازمان بود. حسین طائب متولد سال ۱۳۴۲ در تهران است. او مدتی در دهه ۸۰ فرمانده بسیج بوده است.  طائب در دوران وزارت فلاحیان از مدیران ارشد این وزارتخانه بوده است.

چند نکته
۱- تغییرات ایجاد شده در سپاه پاسداران احتمالا آخرین تغییرات نیستند، این تغییرات در حوزه تشکیلات درونی، بازو‌های اطلاعاتی و فرهنگی بوده است. باید منتظر ماند و دید سرلشکر سلامی در بازو‌های نظامی سپاه چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد. نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوافضا سه بازوی اصلی نظامی سپاه هستند که ممکن است دچار تغییراتی شوند. تغییرات در سپاه استان ها نیز اهمیت فراوانی دارد.

۲- تغییر در ساختار اطلاعات سپاه که خبرگزاری تسنیم درباره آن صحبت کرده است هنوز به روشنی مشخص نیست چگونه است و چه شرایطی را برای بازوی اطلاعاتی سپاه ایجاد می‌کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اساسا ادغام دو نهاد و تبدیل آن به یک نهاد به معنای ارتقا و بزرگتر شدن است. به نظر می‌رسد در ساختار تازه بازوی اطلاعاتی سپاه قدرتمند‌تر می‌شود و اختیارات آن متمرکز شده و احتمالا باعث ایجاد هماهنگی بیشتر خواهد شد.

۳- فرماندهان ارتقا یافته سپاه در تغییرات تازه دارای مواضع سیاسی هستند و به صورت فعال درباره مسائل سیاسی به ویژه سیاست خارجی اظهار نظر می کنند. سردار فدوی، نقدی و نجات مواضع تند و تیزی علیه آمریکا دارند و از هر فرصتی برای بیان این مواضع استفاده می کنند. این شاید نقطه اشتراک مهم این فرماندهان با سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024