جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.05.2019, 9:28

بهانه‌ای برای خاموش کردن اعتراض

موج جدید دستگیری اینفلوئنسرها


يكشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
«جهان صنعت»
به تازگی موج بازداشت و دستگیری برخی از اینفلوئنسرها در فضای مجازی کشور به راه افتاده است. حکم بازداشت مهناز افشار خبری است که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. البته بسیاری از وکلای دادگستری اظهار می‌کنند که این حکم، حکم بازداشت نیست و مهناز افشار به دادگاه احضار شده است. دلیل این امر نیز توئیتی است که بسیاری معتقدند منجر به قتل طلبه همدانی شده است، اگرچه اکانت توئیتری با این نام در توئیتر وجود ندارد، به هر روی این توئیت از زبان طلبه همدانی عنوان می‌کرد که زنان به صیغه حشد الشعبی در‌آیند و بسیاری ضمن اعتراض به بازنشر چنین توئیتی مدعی شدند این توئیت از یک حساب فیک بوده و به هدف دستیابی به مقاصد سیاسی منتشر شده است. عده‌ای دیگر حتی مهناز افشار را به رضا پهلوی نسبت دادند. بسیاری تخلف‌های پیشین مهناز افشار را یادآوری کردند و عده‌ای نیز خواهان تعطیلی فضار مجازی به طور کامل شدند. پیش از این حکم بازداشت صدف خادم، یکی از اینفلوئنسرهای فضای مجازی صادر شد. این بوکسور جوان ایرانی پس از آنکه در یک مسابقه مشت‌زنی برنده میدان شد خواهان برگشت به ایران بود که متوجه شد حکم بازداشت او و مربی‌اش صادر شده است. در این میان حتی مرضیه امیری، روزنامه‌نگار روزنامه شرق نیز در میان بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر بود. پیش از این نیز سال گذشته حکم بازداشت سه نوجوان به جرم انتشار کلیپ‌های رقص در اینستاگرام منتشر شد. البته این سه نفر در یک شبکه اجتماعی بین‌المللی کلیپ‌های خود را منتشر کردند که تحت نظارت دولت نیست و به لحاظ قانونی جرمی را مرتکب نشده‌‌اند. به نظر می‌رسد همین امر خشم مسوولان قضایی کشور را برانگیخته است و آنها نیز خواهان محدودیت و کنترل هر چه بیشتر شبکه‌های مجازی شده‌اند.بسیاری از کاربران در توئیتر نوشته‌اند به عقیده آنها حکومت از ماجرای قتل روحانی همدانی برای ساکت کردن سلبریتی‌ها استفاده می‌کند که ابزارهای بالقوه تشویق مردم به اعتراض به شمار می‌روند.
این نخستین‌ بار است که یک سلبریتی به دلیل انتشار یک توئیت به پرونده قتل یک روحانی ارتباط داده می‌شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان این اتفاق و کمپین‌های تشکیل شده علیه مهناز افشار در واقع بهانه‌ای برای خاموش کردن سلبریتی‌ها و ترساندن اینفلوئنسرهایی است که اعتراض می‌کنند.
بسیاری از کاربران اصولگرا با استفاده از هشتگ «سلبریتی‌های بی‌سواد» اظهار امیدواری کرده‌اند که برای دیگر فعالان این قشر در فضای مجازی از جمله پرویز پرستویی و علی کریمی هم که به انتشار مطالب صریح در شبکه‌های اجتماعی شهره‌اند، پرونده قضایی تشکیل شود.
دادستان کل ایران خواستار کنترل بیشتر اینترنت شد
دادستان کل ایران و دادستان جدید تهران در مراسمی که روز۱۴ اردیبهشت برای تودیع دادستان سابق و معارفه دادستان جدید برگزار شد، خواستار کنترل هر چه بیشتر فضای مجازی شده و وزیر ارتباطات ایران را به کم‌کاری در این زمینه متهم کردند.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران درباره مدیریت فضای مجازی گفت که قوه قضاییه نمی‌تواند شاهد استمرار این شرایط باشد و از مسوولان دولت خواست قبل از اینکه تصمیمات در قوه قضاییه قطعی شود دست به کنترل بیشتر این فضا بزنند و تهدید کرد اگر اصلاحات انجام نشود، بیشتر از این نمی‌توانیم تحمل کنیم و برخورد خواهیم کرد.
این برای اولین بار نیست که دادستان کل ایران از وزیر ارتباطات انتقاد می‌کند. او اسفند سال پیش هم گفته بود شخص محمدجواد آذری‌جهرمی باید جوابگو باشد که برای پاکسازی فضای مجازی همکاری نکرده‌اند و مصوبات را اجرا نمی‌کنند.
منتظری از وزیر ارتباطات ایران خواسته است با حضور در یک برنامه تلویزیونی پاسخگوی مشکلات مربوط به شبکه‌های اجتماعی و شبکه ملی اطلاعات باشد.
دادستان کل ایران همچنین فضای مجازی را منشایی برای فساد و جرائم توصیف کرد و از رشد پرونده‌های مربوط به فضای مجازی در سال‌های اخیر آمار داد و نتیجه گرفت که فضای مجازی یک آسیب برای کشور است.
آقای منتظری از آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات خواست پاسخ دهد چرا نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی که مصوب رهبری است عمل نکرده و چرا نسبت به تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی اقدام نکرده و چرا سرمایه‌ای را که باید در تقویت شبکه‌های داخلی می‌شده صرف تلگرام و اینستاگرام جهنمی کرده است.علی القاصی‌مهر، دادستان جدید عمومی و انقلاب تهران نیز در این مراسم در سخنانی خواستار استفاده درست از فضای مجازی شد و گفت: فضای مجازی نباید پایگاهی برای زیر سوال بردن نظام شود.
القاصی‌مهر گفت: می‌بینیم دایره زیان به افراد و مبانی دینی و اسلام در این فضا به مراتب در فضای حقیقی گسترده‌تر است که باید این موضوع با حساسیت تمام دنبال شود.
حکم بازداشت مهناز افشار
در پی اعتراض چند روزه برخی رسانه‌ها و برخی فعالان فضای مجازی علیه مهناز افشار، بازیگر سینمای ایران، وی با شکایت یک روحانی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.کمپین علیه خانم افشار بعد از آن به راه افتاد که یک روحانی به نام مصطفی قاسمی در نزدیکی یکی از حوزه‌های علمیه در همدان به قتل رسید.
توئیت یک روحانی که نام کاربری او در توئیتر ‌مصطفی حجازی‌ بود، واکنش مهناز افشار را هم برانگیخت و او از اینکه عده‌ای مقابل «چنین حقارتی» ساکت مانده‌اند، انتقاد کرد.این ماجرا باعث شد حمله گسترده‌ای از سوی کاربران اصولگرا علیه این بازیگر فعال در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد و وی به «تحریک و ایجاد بستر و زمینه‌سازی» برای قتل روحانی ۴۶ ساله در همدان متهم شود.
با آنکه این نخستین‌ بار نیست که مهناز افشار که به موضع‌گیری‌های غیرمحافظه‌کارانه مشهور است، مورد حمله حامیان حکومت قرار می‌گیرد، اما با توجه به در میان بودن موضوع قتل یک روحانی، به نظر می‌رسید انتظار می‌رفت که قوه قضائیه جمهوری اسلامی یا نهادهای امنیتی، این‌ بار ساده از کنار توئیت‌های این هنرپیشه سینما نگذرند.
مهناز افشار پیش از این هم مطالبی در حمایت از «دختران خیابان انقلاب» و شماری از زندانیان عقیدتی و صنفی از جمله محمدعلی طاهری و اسماعیل بخشی، در انتقاد از «کودک‌همسری» و درباره مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی توئیت کرده بود که برخی از آنها خشم محافظه‌کاران را برانگیخته بود.
وی پیش از این نیز به دلیل پرونده قضایی همسرش یاسین رامین، فرزند محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد، درباره «واردات شیر خشک فاسد» در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله قرار گرفته بود.
این‌ بار مهناز افشار با شکایت غفار دریاباری، طلبه مازندرانی که می‌گوید از عکس وی در یک حساب کاربری جعلی سوء‌استفاده شده، برای ادای توضیح به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.
با آن که افشار گفته وی تنها توئیت حساب کاربری طلبه‌ای را که گفته می‌شود «جعلی» بود ری‌توئیت کرده، اما طلبه مازندرانی می‌گوید: من با کسی که با استفاده از تصویر من سوء‌استفاده می‌کند، حرفی ندارم، او یک فرد معاند و بی‌معرفت است، اما حرف حساب من با سلبریتی‌هایی است که مطالب را بدون تحقیق منتشر می‌کنند و منجر به یتیم شدن فرزندان روحانی همدانی شدند.
با آنکه ایرنا تنها از احضار این هنرپیشه به دادسرا خبر داده، باشگاه خبرنگاران جوان ادعا کرده که دادگاهی در بابل، «حکم جلب» این بازیگر سینما را صادر کرده است.
این در حالی است که در تصویر نامه منتشر شده از سوی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع درخواست نیابت قضایی از دادسرای بابل به دادسرای تهران و نه حکم جلب دیده می‌شود. در این نامه، اتهام خانم افشار نیز اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب عنوان شده است. این ماجرا واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را در فضای مجازی فارسی‌زبان برانگیخت.
کاربری به نام محمد سعید نوشت: در مورد مهناز افشار باید گفت کسی که بدون فکر و تحقیق دهنش رو باز می‌کنه و باعث خرابی به این بزرگی می‌شه بایدم محاکمه بشه!
شهاب هم با اشاره به کمپین گسترده رسانه‌ها و فعالان نزدیک به حاکمیت علیه افشار در روزهای اخیر نوشت: بچه‌ها و نهادهای انقلابی تونستند حکم جلب مهناز افشار را صادر کنند.
کمپین توئیتری
تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی خواستار برخورد قضایی با مهناز افشار شدند.
کمپینی در برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر به‌راه افتاده که خواهان محاکمه ‌مهناز افشار‌ و رسیدگی قضایی به توئیت جعلی است که وی چند روز پیش منتشر کرده است.
در واقع امضاکنندگان این کمپین معتقدند اظهارات حاشیه‌ساز این سلبریتی در فضای مجازی و توئیت‌های وی زمینه‌ساز خشونت‌هایی شده که قتل می‌تواند از آثار آن باشد.
یکی از کاربران توئیتر در حساب توئیتری خود نوشت: دیگه یه آدم چه کاری باید انجام بده تا بهش بگن مجرم! پرونده مهناز افشار خیلی سنگین‌تر از مجرمان است، از واردات شیر خشک فاسد تا توئیت زدن و ترغیب کردن آدم‌ها به قتل؟! مسوولان تا کی می‌خواهند ساکت بمانند؟
دادستان موظف است به عنوان مدعی‌العموم در مساله دروغ‌پراکنی مهناز افشار ورود کند‌… تا کی سکوت در مقابل این بی‌سوادهای تریبون به دست؟
این کاربر نوشت: تا روزی که ملت به سواد رسانه‌ای برسند و شایعه و واقعیت را تشخیص بدهند، باید جلوی رسانه‌های بی‌سواد را گرفت وگرنه نتیجه آن ریختن خون بیگناهان است.
این کاربر افزود:فضای مجازی بستری است برای تشویق مردم به سمت جرم و جنایت، به ویژه وقتی پای یک سلبریتی در میان باشد، به همین منظور #محاکمه مهناز افشار می‌تواند یک عامل بازدارنده خوب برای جلوگیری از تکرار حوادثی همچون #قتل طلبه همدانی باشد.
او ادامه داد:تجویز داروی غیر مجاز، حمایت از تروریست، نشر اکاذیب و تحریک مردم، آیا اینها برای دستگاه قضایی کفایت نمی‌کند تا با بی‌سواد اجاره‌ای برخورد کند؟
حکم بازداشت صدف خادم
کلارا دلی‌ مدیر رسانه‌ای صدف خادم به خبرگزاری رویترز گفته است دریافته‌اند که حکم بازداشت صدف خادم و مهیار منشی‌پور، مربی او صادر شده است و به همین دلیل، هر دو نفر برنامه سفرشان به ایران را لغو کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این بوکسور ۲۴ ساله تصمیم گرفته که فعلا در این کشور بماند و الان همراه مربی‌اش در شهر پواتیه در غرب فرانسه ساکن است.
صدف خادم روز شنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) در رویان فرانسه با آن شوان، بوکسور فرانسوی مبارزه کرد. این یک مبارزه سه راندی آماتور بود که با پیروزی بوکسور ایرانی تمام شد.
خانم خادم به این ترتیب تبدیل به اولین بوکسور زن ایرانی شد که در یک مسابقه رسمی بوکس آماتور شرکت کرده است.فدراسیون بوکس ایران روز دوشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد که مسوولیت مسابقه صدف خادم در فرانسه بر‌عهده او و برگزارکنندگان مسابقه است و این فدراسیون هیچ مسوولیتی در این زمینه ندارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024