شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 13.04.2019, 11:14

زنگنه؛ جان مردم را به خطر نمی‌‌اندازیم

واکنش زنگنه در مورد شایعات خسارت سیل به میادین نفتی؛ جان مردم را به خطر نمی‌‌اندازیم

شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
در حالی که بسیاری از تاسیسات نفتی در هورالعظیم زیر آب رفته برخی همچنان از عدم همراهی صنعت نفت در عملیات مهار سیل سخن می‌گویند! فارغ از داوری در مورد صحت این ادعا پرسش اصلی این است که وظیفه اصلی صنعت نفت چیست؟ حفاظت از چاه‌ها و تاسیسات نفتی یا توجه به فضاسازی‌های سیاسی؟
ماجرای هور‌العظیم و تاسیسات نفتی آن در چند سال گذشته همواره محل مناقشه نفتی‌ها و فعالان محیط‌زیست بوده و هر چند وقت یک‌بار صدایی از دو طرف بلند می‌شود‌.
هنوز ماجرای خشک شدن هور‌العظیم در ابتدای دهه ۹۰ فراموش نشده است‌. در آن زمان فعالان محیط زیست،‌ صنعت نفت و هدف‌گذاری تولید بیشتر را مقصر اصلی معرفی کردند‌. حالا هم سیلی که بخش‌های زیادی از ایران را فرا گرفته، ‌دوباره نام هور‌العظیم و اختلاف نفتی‌ها و محیط‌زیستی‌ها را بر سر زبان‌ها انداخته است‌.
همزیستی صنعت نفت با تالاب هورالعظیم بعد از کشف میادین غرب کارون یکی از مهم‌ترین اختلاف‌نظرها بین صنعت نفت و فعالان محیط‌زیست را رقم زده و اکنون با ورود سیلاب به خوزستان و این تالاب، ‌این اختلاف نظر، ابعاد جدیدی پیدا کرده است‌.
سیل خوزستان که بیشتر به دلیل پر شدن مخازن سد در بالادست رودخانه‌های دز و کرخه به وجود آمده اکنون به مناطق پایین‌تر و حتی اهواز رسیده است‌. این سیلاب در مسیر خود شهرها و روستاهای زیادی را درگیر کرده و با پرآب شدن کارون، ‌اکنون تاسیسات نفتی را نیز در معرض خطر قرار داده است‌.
یکی از مهم‌ترین مناطقی که پنج میدان بزرگ آزادگان شمالی و جنوبی،‌ یاران شمالی و جنوبی و یادآوران در آن قرار دارد، ‌دشت آزادگان است که در مجموع به نام میادین غرب کارون شناخته می‌شود‌.
این میادین در بستر تالاب هور‌العظیم که بین ایران و عراق قرار دارد، ‌واقع شده‌اند‌؛ تالابی که اکنون به دلیل سیلاب،‌ بیش از ۷۰ درصد از آن پر شده و حتی برخی از محدوده‌های چاه‌های نفت را نیز به زیر آب برده است‌.
با این حال در روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها، ‌شرکت ملی نفت را متهم کرده بودند که مانع از آبگیری تالاب شده و به جای آن سیلاب به سمت شهرها و روستا آمده است‌. در گام بعد حتی شایعاتی مبنی بر هدایت آب به سمت بیابان و مرز عراق مطرح شد‌.
اقدامات وزارت نفت در خوزستان
این شایعات واکنش وزیر نفت را به دنبال داشت. زنگنه با بیان اینکه دور تا دور همه تاسیسات نفتی ما در تالاب هورالعظیم آب است و جایی وجود ندارد که بدون آب باشد، گفت: هیچ انسان باشرافتی برای تولید چند هزار بشکه نفت به دنبال آن نخواهد بود تا به مردم خسارتی وارد شود‌.
بیژن نامدارزنگنه در سفر به خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به خوزستان سفر کردم تا از نزدیک گزارش‌های مربوط به سیلاب را دریافت کنم و زمینه را برای اقداماتی که نفت می‌تواند برای بسیج بیشتر امکانات در راستای حل مشکلات سیلاب خوزستان انجام دهد فراهم کنم‌.
وی افزود: از روز اولی که خوزستان گرفتار سیلاب شد، تاکید کردم که همه امکانات مجموعه وزارت نفت در خدمت کاهش آسیب‌ها و دردهای مردم باشد و در این زمینه از روز گذشته نیز نماینده‌ای را به استان فرستاده‌ام تا پیگیر اقدامات وزارت نفت در استان خوزستان باشد‌.
زنگنه با بیان اینکه خدمات نفت برای زندگی مردم دارای اهمیت بسیاری است، تصریح کرد: اینکه گاز تداوم داشته باشد یا سوخت مایع به مردم برسد و جریان نفت خام برای سوخت‌رسانی ادامه داشته باشد دارای اهمیت بسیاری است و تا به اینجا و با تایید استاندار خوزستان همه شرکت‌های تابع وزارت نفت کارهای خوبی را در راستای خدمت‌رسانی به مردم انجام داده‌اند‌.
وی با اشاره به اینکه سیلاب رخ داده در کشور در طول این ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و به یاد ندارم که چنین شرایطی را تاکنون تجربه کرده باشیم، ادامه داد: یکی دیگر از وظایف شرکت‌های نفتی این است که در این سیل بی‌سابقه که شاهد آن بوده‌ایم، نسبت به اقداماتی که به آنها واگذار می‌شود در حد توان اقدام کنند‌. در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است تا شهرهای استان خوزستان از خطر سیلاب دور بمانند‌.
وزیر نفت گفت: خوشبختانه در استان خوزستان خسارت جانی نداریم و دولت نیز خسارت مالی وارد شده به مردم را جبران خواهد کرد و جای نگرانی در این زمینه نیست‌. ملت ایران در رنج هستند زیرا خوزستان در رنج است و همه باید تلاش کنیم تا بار مشکلات از دوش مردم خوزستان برداشته شود‌.
وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در خصوص اینکه مسولان پذیرفته‌اند که به مردم خسارت وارد شود اما به تاسیسات نفتی خیر، تصریح کرد: دور تا دور همه تاسیسات نفتی ما در تالاب هورالعظیم آب است و جایی وجود ندارد که بدون آب باشد‌. دولت، رییس جمهور، وزارت نفت و مدیریت استان نیز چنین نظری نداشته زیرا همه چیز در خدمت مردم است‌.
زنگنه بیان کرد: هیچ انسان با شرافتی برای تولید چند هزار بشکه نفت به دنبال آن نخواهد بود تا به مردم خسارتی وارد شود‌. ما حتی روی مسائل زیست‌محیطی نیز حساسیت داریم تا از این نظر نیز مشکلاتی برای محیط زیست به وجود نیاید زیرا مردم قرار است پس از سیلاب نیز در مناطق هورالعظیم زندگی کنند‌.
وی خاطرنشان کرد: در همه جهت‌ها امکانات وزارت نفت تحت مدیریت ستاد بحران استان است تا شرایط سیلاب خوزستان را پشت سر بگذاریم‌.
توقف تولید در میدان آب تیمور
زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی و تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه از ابتدای وقوع سیل کلیه بخش‌های وزارت نفت به ویژه شرکت ملی نفت تمام فعالیت‌ها و امکانات از نظر ماشین‌آلات مانند بیل مکانیکی و ‌کمپرسی را در اختیار گذاشته ‌گفت:‌ نیرو‌های انسانی شرکت ملی نفت نیز مشغول فعالیت هستند و از نظر کمک‌رسانی و مواد غذایی، پتو و سایر ملزومات دیگر اقداماتی انجام شده و چند اورژانس درمانی و تامین دارو هم در مناطق سیل‌زده ایجاد شده است‌.
وی ادامه داد:‌ کلیه نیروی انسانی مشغول در صنعت نفت،‌ در کنار تولید نفت، تمام امکانات خود را بسیج کرده و کمک می‌کنند‌.
زبیدی به آبگرفتگی برخی از میادین نفتی در خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از چاه‌ها در آب تیمور زیر آب رفته و در منطقه اهواز ۳ نیز بخشی از خطوط لوله و چاه‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند‌.
به گفته عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران،‌ بخشی از میدان منصوری نیز که از ابتدا تالاب بوده دچار آبگرفتگی شده و تعدادی از چاه‌های میدان آزادگان به زیر آب رفته است‌.
زبیدی ادامه داد: تولید در آب تیمور و اهواز ۳ را متوقف کردیم،‌ همچنین بخشی از اهواز ۵ را بسته‌ایم‌.
وی تاکید کرد: هر کجا تاسیسات نفتی در معرض آبگرفتگی قرار بگیرند آنها را می‌بندیم تا محیط صدمه نبیند‌.
تولید بیش از ۳۵۰ هزار بشکه نفت از غرب کارون
زبیدی با اشاره به اینکه تولید نفت در خوزستان همچنان در حال انجام است،‌ افزود: آنقدر ظرفیت تولید در خوزستان وجود دارد که تمام تعهدات تولید را با وجود این آبگرفتگی‌ها می‌توانیم انجام دهیم‌.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی نیز از کل منطقه غرب کارون بیش از ۳۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌شود و تمام تعهدات در غرب کارون، منطقه اهواز و مارون صورت می‌گیرد‌.
ایمن‌سازی دستگاه‌های حفاری هورالعظیم
سرپرست معاونت عملیات حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: به دنبال افزایش سطح روان‌آب‌ها در موقعیت دستگاه‌های حفاری در تالاب هورالعظیم، ایمن‌سازی شش دستگاه حفاری در دستور کار قرار گرفت‌.
محمد آل خمیس پس از بازدید از دستگاه‌های حفاری ۲۴، ۶۲ و ۶۶ فتح توضیح داد: علاوه بر این سه دستگاه که در موقعیت میدان نفتی اهواز و آب‌تیمور استقرار دارند، دکل‌های حفاری ۲۸ و ۳۷ در میدان نفتی آزادگان جنوبی در غرب کارون و ۸۹ در میدان نفتی شادگان نیز در شمار این دستگاه‌ها هستند‌.
وی گفت: ایمن‌سازی این دکل‌ها از نظر افزایش فاصله تجهیزات از جمله ژنراتورها، سامانه کنترل برق دستگاه (SCR ) از سطح لوکیشن و استحکام‌بخشی مدنظر است‌.
آل‌خمیس افزود: این شرکت همگام با همکاری با ستاد بحران استان خوزستان و همیاری بدون وقفه با سایر دستگاه‌های اجرایی استان و ساکنان شهری و روستایی که در معرض سیلاب قرار دارند، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان خود عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز را در راستای حفظ، نگهداشت و افزایش تولید طبق برنامه قوام می‌بخشد‌.
سرپرست معاونت عملیات حفاری شرکت ملی حفاری ایران با تاکید بر اجرای مستمر و موثر مقررات اچ‌اس‌ای در بخش‌های عملیاتی و پشتیبانی شرکت اظهار داشت: با توجه به شرایط ناشی از بارندگی‌های اخیر به خصوص در بالادست و افزایش دبی آب رودخانه‌های کارون، دز و کرخه، دقت عمل در انجام کار ایمن و بدون ریسک در راستای صیانت از نیروی انسانی و تجهیزات با توجه به احتمال ورود سیلاب به محوطه دستگاه‌ها الزامی و تمامی کارکنان این حوزه مکلف به رعایت بیش از پیش این ضوابط هستند‌.
آلودگی نفتی بر اثر سیل خوزستان
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد: تاکنون آلودگی نفتی بر اثر سیل خوزستان در این استان رخ نداده است‌.
این اداره کل اخبار منتشر شده به نقل از مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آلودگی نفتی بر اثر سیل در این استان را تکذیب کرد‌.
در این اطلاعیه آمده است: تاکنون حادثه آلودگی نفتی در زمان سیل در خوزستان رخ نداده و مورد اشاره شده در اخبار مربوط به یک حادثه کوچک در هفته گذشته ناشی از آبگرفتگی یکی از تلمبه‌خانه‌های برداشت آب کشاورزی در مجاورت رودخانه بود که باعث شد مقدار محدودی گازوییل وارد رودخانه شود که به سرعت نیز برطرف شد‌.
این اطلاعیه می‌افزاید: خطری از لحاظ آلودگی نفتی، رودخانه‌های خوزستان را تا به این لحظه تهدید نکرده و حادثه‌ای در این زمینه نیز رخ نداده است‌.
بخش عمده‌ای از تاسیسات نفتی در استان خوزستان قرار دارد‌. شرکت مناطق نفتخیز جنوب که دفتر ستادی آن در اهواز مستقر است هم‌ اکنون بیش از ۸۳ درصد از نفت و ۱۶ درصد از گاز ایران را تولید می‌کند‌.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024