پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 12.04.2019, 20:16

منع حضور شش ماهه در جلسات شورا به دلیل دو توییت انتقادی

مهدی مقدری، عضو جوان شورای شهر اصفهان روز ۲۱ فروردین ماه در پستی اینستاگرامی خبر داد برای «دو توییت انتقادی» با حکم دادگاه انقلاب به مدت شش ماه از حضور در جلسات شورای شهر اصفهان منع شده است. شاکیان پرونده این عضو شورای شهر، سپاه پاسداران استان اصفهان و همچنین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر این استان هستند. او پیش از این به دلیل شش توییت‌‌ به شش ماه حبس محکوم شده بود.

دو توییتی که منجر به منع حضور او در جلسات شورای شهر شده درباره دفاع از مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز و دکتر علی اصغر غروی، منتقد دولت است.

مهدی مقدری، عصو شورای شهر اصفهان و دبیر کل «سازمان عدالت و آزادی» در اینستاگرام خود روز ۲۱ فروردین ۹۸ نوشت: «صبح امروز با حضور در شعبه ۱۱ بازپرسی عمومی و انقلاب اصفهان، آخرین دفاع بنده در پرونده‌های مرتبط با توییت و پست اینستاگرامی دفاع از آقایان مهدی حاجتی عضو شورای اسلامی شهر شیراز و دکتر علی اصغر غروی پژوهشگر قرآنی و فعال سیاسی صورت گرفت و در پایان جلسه، بازپرس پرونده با قرار نظارت قضایی، من را به مدت شش ماه از حضور در شورای اسلامی شهر اصفهان محروم کرد.»

او روز ۲۲ فروردین ماه نیز در اینستاگرامش نوشت: «یک بغل حرف، ولی محض نگفتن دارم.»

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز، پنجم مهرماه ۹۷ پس از انتشار توییتی درباره پیگیری بازداشت دو بهایی در این شهر بازداشت شد. حاجتی پس از ۱۰ روز بازداشت و سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

مهدی مقدری در ۲۹ سپتامبر در اینستاگرام خود با اظهار اینکه حق دادرسی عادلانه مهدی حاجتی رعایت نمی‌شود، نوشت: «چرا این نکته بدیهی را برخی در نمی یابند یا نمی خواهند دریابند که:”حق داشتن” لزوما به معنای برحق بودن نیست. هر انسانی حتی اگر ما اندیشه یا عقیده او را نپسندیم و درست ندانیم، حقوقی دارد که از مهمترین این حقوق، حق دادرسی عادلانه است.#آزادگی در این است که فرد از حقوق افرادی دفاع کند که با آنها مخالف است.#مهدی_حاجتی را آزاد کنید.» او در صفحه توییتر خود علی اصغر غروی را نیز «مخالف نجیب جمهوری اسلامی» توصیف کرده بود.

برای اولین بار سایت رویداد ۲۴ در تاریخ ۱۹ آبان ۹۷ خبر از احضار مهدی مقدری به پلیس امنیت به دلیل نوشتن مطلبی در صفحه اینستاگرامش در دفاع از مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز داد.

پیش از احضار به پلیس امنیت، ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به دلیل یک توییت دیگر نیز از او شکایت کرده بود. مهدی مقدری در توییتی نوشته بود: «جریانی مشکوک کمر به حذف کنشگران امیدوار بسته‌اند؛ غافل از اینکه نابودی امید آغاز فروپاشی است! شاید هم مأموریت عده‌ای همین است! تاریخ همه چیز را روشن خواهد کرد.»

اما ماجرا با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر و احضار پلیس امنیت خاتمه نیافت. مدتی بعد مدیر کل اطلاعات اصفهان نیز از او به دلیل توییت‌های انتقادیش شکایت کرد و با همین شکایت پرونده به دادگاه رفت و او دو ماه بعد محکوم به شش ماه حبس برای توییت‌هایش شد.

سایت رویداد ۲۴ در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۷ نوشت این عضو شورای شهر به دنبال شکایت مدیر کل اطلاعات اصفهان به شش ماه حبس در شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری محکوم شده و این حکم عینا نیز در شعبه یک دادگاه تجدیدنظر محکوم تایید شده است. در ان زمان مهدی مقدری در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ گفته بود که این حکم شش ماه حبس برای شش توییت انتقادی صادر شده است. او همچنین گفته بود به این حکم اعتراض کرده با این حال در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شده است. با این حال او برای اجرای حکم فراخوانده نشد.

این عضو شورای شهر درباره شش توییتی که منجر به این حکم شده بود گفته بود توییت‌هاش شامل «انتقاد از رفتار نامناسب با سپنتا نیکنام و مینو خالقی»، «انتقاد از مدیریت دوره اصولگرایان در کشور و شهرداری اصفهان»، «انتقاد از محروم شدن دوچرخه سواری زنان» و ارائه یک پیشنهاد اجرایی در این خصوص»، «دفاع از رای سال ٩۶ به روحانی» و در نهایت «انتقاد از فیلترینگ شبکه‌های مجازی» بوده است.

مهدی مقدری با دفاع از خودش گفته بود: «تعجب می‌کنم که مدیرکل دولت اعتدالی حسن روحانی که افتخارشان ابلاغ منشور شهروندی است، شاکی پرونده بود و این نشان از عدم باور بخش‌هایی از دولت به حقوق شهروندی، آزادی بیان و احزاب است.»

آقای مقدری فروردین ۹۷ در توییتر و اینستاگرامش در دفاع از فعالان محیط زیست بازداشت شده نوشت: «آیا دفاع از #کنشگران محیط زیست از نگاه آقایان نیازمند #نهی_ازمنکر و شکایت است و این همه توهین، تهمت و افترا به مدیریت شهری #امربه_معروف ؟!#فروپاشی_اخلاق

او همچنین در توییت دیگری در اعتراض به فیلترینگ تلگرام نوشت: «برخی آن چنان از فیلترینگ #تلگرام با افتخار یاد می‌کنند که گویی فتح الفتوح در پیش است؛ فیلترینگ، اعلام شکست و آغاز نفرت و عصبانیت ملت است. افتخار ندارد!»

عبدالله رمضان‌زاده استادیار بازنشسته دانشکده حقوق در توییتی در اعتراض به چنین حکمی نوشت: «دوستان حقوقدان و حقوق خوان لطفا اظهار نظر کنند دادگاهی در اصفهان مهدی مقدری عضو شورای شهر را به اتهام نوشتن دو توییت در حمایت از عضو شورای شهر شیراز و یک فعال سیاسی به ۶ ماه محرومیت از حضور در شورا محکوم کرده‌است. آیا چنین مجازاتی تضییع حق مردمی که او را انتخاب کرده اند، نیست؟»

مهدی مقدری با رای مردم اصفهان در بهار سال ۹۴ به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شد با این حال خارج از رای مردم و با رای دادگاه انقلاب به دلیل توییت‌ها و پست‌های اینستاگرامیش برای شش ماه از انجام وظیفه‌اش محروم گشت.

تاکنون چندین عضو شورای شهر احضار شدند یا حکم گرفتند و یا برای مدتی از شغل خود محروم شدند. سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد به دلیل مذهبش برای ۹ ماه کنار گذاشته شد تا نهایتا پس از ماهها فشارهای خبری، با نظر مجمع تشخیص مصلحت توانست دوباره بر سر کار خود بازگردد.

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز دو روز پیش از بازداشتش در تاریخ سوم مهر ۹۷ در توییتر خود نوشت: «ده روز گذشته را به هر دری زده‌ام تا دو دوست بهایی بازداشت شده آزاد گردند و به نتیجه نرسیده‌ام. نسل ما موظف است مادامی که مقابل دشمنان خارجی ایستاده است در تلاش برای اصلاح رویه‌های قضایی و سایر اموری که عدالت اجتماعی را به خطر انداخته کم نگذارد.»

خبرگزاری فارس نبه نقل از «یک منبع آگاه» در روز بازداشت مهدی حاجتی خبر داد که «اتهام حاجتی حمایت از فرقه ضاله بهاییت» است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024