جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 09.04.2019, 22:07

گزارش یک داوطلب برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان

امتداد - محمد جعفری:

حال خوزستان خوب نیست و این مسئله را می‌توان حتی با پیگیری و رصد اخبار رسیده از وضعیت این منطقه سیل‌زده در کشور شنید. بالغ بر ۴۰ درصد از سطح این استان جنوبی کشور غرق در آب شده و زنگ بحران در آن از صدا نیفتاده است.

در همین رابطه، هادی سواری، عضو شورای منطقه حزب اتحاد ملت در منطقه خوزستان و نیروی داوطلب مردمی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان این استان، ضمن اشاره به وضعیت مناطق سیل‌زده در گفت‌وگو با امتداد، اظهار داشت:

وضعیت مدیریت بحران در استان خوزستان به شدت وخیم بوده و در کنار زیر آب رفتن صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی مردم شهرهای مختلف، بالغ بر ۱۸۱ روستا تخلیه شده و شهرستان‌های شوش، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، باوی، کارون، شوشتر، شادگان و به نوعی اهواز، همگی با وضعیتی شبیه به منطقه‌ای در میان انبوهی از سیلاب، دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: دستور تخلیه حدود ۴۰۰ هزار نفر از ۲ شهرستان و ۱۲ شهر صادر شده است. همچنین، بیش از ۲۰۰ روستا به زیر آب رفته یا دستور تخلیه آن‌ها صادر شده و برای تردد در برخی نقاط، نیاز شدید به قایق و بالگرد وجود دارد.

این عضو حزب اتحاد ملت تصریح کرد: کمبود امکاناتی نظیر چادر، وسایل بهداشتی، حمام‌های موقت، البسه، پتو، نوار بهداشتی و مواردی از این دست برای بخشی از مردم سیل زده مشکلاتی را ایجاد کرده است.

سواری بیان داشت: مردم خوزستان، اکنون رفته رفته خود را با وضعیت سیل وفق داده‌اند اما بار روانی منفی و سنگین این حادثه، چالش جدی را در فضای عمومی منطقه دست و پا کرده است.

شهرستان شوش

این فعال اجتماعی در ادامه، ضمن اشاره به وضعیت شهرستان شوش، تصریح کرد: در این شهرستان، شهر فتح‌المبین تخلیه شده و تمامی زمین‌های زراعی زیر کشت آن به زیر آب رفته‌اند. همچنین در ۴۰ کیلومتری این شهرستان و در منطقه جاده اهواز به اندیمشک، قسمت رودخانه نیز تخلیه شده و بیش از ۵۰ روستا در کنار زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفته است.

سواری یادآور شد: در محدوده دهستان سیدعباس در مسیر جاده اهواز به اندیمشک، قطع ارتباط و تردد در محور ترانزیتی را شاهد هستیم و در حال حاضر، جاده دزفول-شوشتر به سمت اهواز، به عنوان مسیر جایگزین تردد اعلام شده است. همچنین بالغ بر ۱۱ روستای حاشیه دز نیز کاملا به زیر آب رفته و مردم و اهالی منطقه توسط جمعیت هلال احمر در اسکان موقت قرار دارند و نیازهای بهداشتی در این منطقه در وضعیت اضطرار قرار گرفته است.

شهرستان اهواز

عضو شورای منطقه حزب اتحاد ملت در منطقه خوزستان در ادامه، ضمن اشاره به وضعیت شهرستان اهواز نیز عنوان داشت: در این منطقه نیز، در کل مسیر شهر الوان تا شهر الهایی، اکثر روستاها زیر آب رفته‌اند. همچنین جاده اهواز در محدوده منطقه الباجی به دلیل انباشت روان‌آب‌ها دچار انسداد شده و این مسیر حدودا ۵۰ کیلومتری در محاصره کامل آب قرار گرفته است. با توجه به رسیدن آب تا محدوده پلیس راه قدیم طبعا، تنها ارتباط مردم این منطقه نیز با بخش بیرونی آن توسط بالگرد یا قایق میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: در این منطقه، نیاز به قایق به شدت احساس می‌شود، با این حال، تنها تعداد کمی از نیروهای نظامی به صورت محدود مشغول فعالیت و امدادرسانی هستند.

سواری بیان داشت: در حاشیه دز در بخش مرکزی اهواز نیز تمامی روستاهای منطقه بامدژ زیر آب رفته و ارتفاع آب در بخش‌هایی از آن به یک و نیم تا دو متر می‌رسد. یکی از مشکلات اساسی مردم در این مسیر، محاصره توسط آب بوده و جاده از هر دو طرف شوش و اهواز بسته شده است.

وی ادامه داد: در این منطقه، تعدادی از مردم در زاغه‌های راه‌آهن زندگی کرده و در کنار فقر شدید امکانات ضروری، برخی از مردم و بخصوص جوانان بر روی بام‌ منازل اسکان دارند.

این نیروی داوطلب مردمی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، تصریح کرد: در مسیر کارون هم در محدوده تصفیه قند و شکر و در مساحت بالغ بر ۲۰ کیلومتر در معرض سیلاب بوده و تعدادی از روستاها و زمین‌های کشاورزی آن زیر آب رفته و آب وارد محدوده کشت نیشکر دهخدا و امام خمینی شده است. وضعیتی که در محدوده خروجی اهواز به خرمشهر در منطقه دهستان اسماعیلیه نیز شاهد آن هستیم.

شهرستان شوشتر

سواری، اشاره‌ای نیز به وضعیت شهرستان شوشتر داشت و خاطرنشان کرد: در این منطقه نیز، بخش شعیبیه با ۳۱ روستا کلا به زیر آب رفته و زمین‌های کشت سیفی‌جات و گندم آن نیز نابود شده است. در قسمتی از محدوده شهر گوریه از توابع شعیبیه، انباشت سیلاب را شاهد هستیم و با انسداد مسیر ارتباطی به سمت اهواز، تردد از این منطقه تنها از طریق مسیر سمت شوشتر امکان‌پذیر است. یکی از مشکلات اساسی در این منطقه نیز، نیاز مبرم به قایق و وسائل بهداشتی است.

شهرستان باوی

این عضو حزب اتحاد با اشاره به وضعیت شهرستان باوی نیز یادآور شد: در این شهرستان، تمامی زمین‌های کشاورزی مجاور دهستان عناقچه نابود شده و قسمتی از روستاهای اطراف آن نیز پس از یک هفته مقاومت از سوی مردم و جوانان منطقه برای ایجاد سیل‌بندها به زیر آب رفته است.

وی افزود: همچنین شهر شیبان با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت نیز در حال تخلیه بوده و آب در این منطقه با ورود به حریم شهر، بخش قابل توجهی از زمین‌ها را در خود غرق کرده است.

شهرستان کارون‌

سواری در ادامه با بیان وضعیت شهرستان کارون، عنوان داشت: بخش سویسه در این شهرستان در کنار تعدادی از روستاها به زیر آب رفته و با شکسته شدن سیل‌بند در تعدادی از روستاها، دستور تخلیه این مناطق نیز صادر شده است. همچنین جاده اهواز به آبادان در این منطقه نیز قطع شده و تردد از آن امکان‌پذیر نیست.‌‌

وی افزود: در بخش مرکزی این شهرستان هم، ‌ده‌ها روستا به زیر آب رفته و زمین‌های کشاورزی منطقه نابود شده است. همچنین در مرکز شهر کارون هم شهرداری با همراهی نیروهای مردمی در حال مقاومت با ایجاد سیل‌بند هستند.

شهرستان شادگان

این نیروی داوطلب مردمی برای کمک رسانی به سیل‌زدگان، ضمن اشاره به وضعیت شهرستان شادگان نیز اظهار داشت: در این شهرستان، با توجه به انباشت قسمتی از آب‌های کارون در کانالی به نام بحره، سرریز آب را شاهد هستیم و همین مسئله نیز منجر به زیر آب رفتن 3 روستا در این منطقه شده است. همچنین در شهر دارخوین نیز شاهد به زیر آب رفتن یک روستا هستیم.

شهرستان حمیدیه

سواری با اشاره به وضعیت شهرستان حمیدیه نیز گفت: دستور تخلیه این شهرستان از سوی شورای تامین صادر شده و با این حال، متاسفانه مردم حاضر به تخلیه شهر نیستند. یکی از درخواست‌های اساسی مردم این منطقه، تامین کیسه برای ساخت سیل‌بند است و جوانان با ایجاد این موانع همچنان در حال مقاومت در برابر روان‌آب‌ها هستند.

وی افزود: مردم این منطقه در جاده مجاور از دسترسی به نقاط بیرونی، هم از سمت حمیدیه و نیز از سمت شهر الوان با انسداد مسیر روبرو بوده و بالغ بر ۵۰۰ خانوار با کمترین امکانات در محاصره آب قرار دارند.

شهرستان دشت آزادگان (سوسنگرد)

عضو شورای منطقه حزب اتحاد ملت در استان خوزستان در ادامه با بیان وضعیت شهرستان سوسنگرد نیز یادآور شد: در این شهرستان، تمامی مناطق کوت سیدنعیم، ابوحمیظه، بستان و سوسنگرد با تهدید بسیار جدی مواجه هستند و در جاده مواصلاتی اهواز به سوسنگرد، تمام روستاها در سمت راست رودخانه و در محدوده دشت آزادگان تا منتهی علیه جاده چذابه به زیر آب رفته‌‌اند.

وی افزود: همچنین در محدوده جاده سوسنگرد به بستان نیز در بخش سمت چپ مسیر، قسمتی از حدود ۷ روستا به زیر آب رفته است.

شهرستان هویزه

سواری در پایان نیز ضمن بیان وضعیت شهرستان هویزه، گفت: از شهرهای این شهرستان نیز، دستور تخلیه شهر رفیع صادر شده و با این وجود، بسیاری از مردم، حاضر به ترک خانه‌های خود نیستند. بین شهرهای رفیع و بستان در محدوده شهرستان سوسنگرد، دریایی از آب با عمق ۲ متر ایجاد شده با این حال، باقی سطح شهرستان هویزه از سیلاب تا این لحظه در امان مانده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024