چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 09.04.2019, 21:50

هرمیداس باوند: اقدام آمریکا نگران‌کننده است

هرمیداس باوند در گفت‌وگو با امتداد: قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا از نظر زمینه‌سازی برای تقابل نظامی علیه تهران، نگران کننده است

روز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه ۹۸ ترامپ سرانجام تصمیمی که از یک سال قبل آن را اعلام می‌کرد عملی کرد و نام سپاه را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داد.

در همین رابطه، داود هرمیداس باوند، رئیس پیشین کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کارشناس مسائل بین‌الملل، ضمن اشاره به این اقدام از سوی ایالات متحده در گفت‌وگو با امتداد، اظهار داشت:

*  آمریکا پیش‌تر، سپاه قدس ایران را در زمره تحریم‌های خود قرار داده بود اما اینکه اکنون  این نهاد نظامی کشورمان را به عنوان یک گروه تروریستی بین‌المللی در لیست سیاه خود قرار دهد، بی‌سابقه است.

* در صورت عملیاتی شدن این تصمیم، آمریکا با توجه به حضور در سوریه و عراق بنا خواهد داشت تا در کنار مواجهه با داعش، حضور ایران را نیز در این مناطق سرکوب کند. 

* بحث نگران کننده در این بین، این است که این اقدام دولت ترامپ، به زمینه سازی برای اقدام نظامی علیه تهران منجر شود. آمریکا در واقع تلاش خواهد کرد تا با محوریت ائتلافی که با حضور سعودی‌های تشکیل داده، علیه ایران در منطقه اقدام کرده و به این اقدام خود، مشروعیت ببخشد. 

* با این همه، این اقدام از نظر حقوق بین‌الملل بی‌سابقه است. چرا‌که به عنوان نمونه حتی در دوره جنگ سرد هم، ایالات متحده، کشورهایی را که زیر چتر شوروی بودند، به اقدامات خرابکارانه متهم می‌کرد، اما اینکه بخواهد نام نهاد رسمی نظامی یک کشور را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار دهد، در نوع خود، جدید سابقه نداشته است. 

* واضح اینکه آمریکا به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی پایبند نبوده و حتی در زمان بوش پسر نیز بدون کسب اجازه شورای امنیت سازمان ملل به‌صورت یکجانبه و به بهانه انحدام سلاح‌های کشتار جمعی  به عراق حمله کرد و دست آخر نیز مشخص شد که سلاحی در میان نبوده است.

* همانگونه که جورج اورول گفته، همه با هم برابرند، اما برخی برابرترند، آمریکا اکنون خود را در چنین موضعی تصور می‌کند. 

* مشخصا اینکه بدون تردید در صورت اجرایی شدن این اقدام از سوی واشنگتن و اقدامات شیطنت‌آمیز نظامی علیه مواضع ایران در سوریه، شاهد اقدام متقابل تهران خواهیم بود و این مسئله به هیچ عنوان نمی‌تواند کم‌هزینه یا ساده تلقی شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024