پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.04.2019, 19:26

تخلیه ۱۸۲ روستای خوزستان/اعلام اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان

سیل در روستای «سید عباس» - شوش
سیل فروردین ماه، بعد از مازندران، گلستان، شیراز و لرستان، حالا به خوزستان رسیده و بسیاری از شهرهای آن را در وضعیت اضطراری قرارداده است. از چند روز گذشته دستور تخلیه شهرها و روستاهای زیادی صادر شده و مردم در کمپ‌های اسکان اضطراری مستقر شده‌اند.
از زمان وقوع سیلاب تاکنون ۱۸۲ روستا به صورت کلی و جزئی در سطح خوزستان تخلیه شده‌اند و از تعداد روستای تخلیه شده، ۶۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند و تا این لحظه به ۴۶۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده است.
بسیاری از روستاهای در محاصره سیل خالی از سکنه شده و ساکنان آنها در ۳۶ اردوگاه در نقاط مختلف خوزستان اسکان داده شده‌اند؛ خانه بسیاری از اهالی روستاهای حاشیه کرخه، دز و کارون با بالارفتن دبی این رودخانه ها تا بام زیر آب فرو رفته اند و حالا تنها چیزی که برای روستاییان مناطقی همچون بامدژ، شعیبیه شوشتر، حمیدیه، رفیع و باوی مانده جانشان هست که بر روی دست گرفته اند و پیراهن تن شان...
مزارع و دامهای این روستاییان از دست رفته، محتاج نان شب شده اند و و مشخص نیست سیل‌زدگان تا چه زمانی باید در واگن، بام خانه یا اردوگاه زندگی بگذرانند. سپاه، ارتش، بسیج و هلال احمر و جلوتر از همه مدیریت بحران به کمک سیل زدگان آمده تا با کمک مردم و نیروهای امدادی آذوقه و نیازهای اولیه را تامین کنند و با این حال هنوز به چادر، مواد غذایی، آب، سرویس بهداشتی و ماشین آلات نیازمندند.
جالب است بدانید، خوزستان غیر از سیلاب‌های سایر استان‌ها حدود ۵۰۰ میلی‌متر بارش داشته در حالی که میزان بارش‌های بلندمدت آن به طور متوسط ۲۴۰ میلیمتر است و متوسط بارش خوزستان در سال گذشته تا این موقع کمتر از ۲۰۰ میلیمتر بوده است. 
آورد آب رودخانه‌های خوزستان در سال‌های قبل از خشکسالی، در یک سال آبی به طور متوسط ۲۷ تا ۲۸ میلیارد مترمکعب بود در حالیکه در سال گذشته این آورد آب به ۱۳ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرد و یک خشکسالی شدید در خوزستان تجربه شد.
این آمارها امسال تاکنون حدود ۲۸.۵ میلیارد مترمکعب بوده است. پیش‌بینی می‌شود آورد آبی خوزستان تا پایان سال آبی یعنی مهرماه به بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب برسد و حالا استاندار خوزستان معتقد است زیرساخت‌های استان برای این آورد آبی فراهم نشده است و این مساله مشکلات جدی برای استان به همراه خواهد داشت.
در هر حال پس از گذراندن خشکسالی‌های مکرر، این بار حجم بارندگی‌های بالادست و رهاسازی آب پشت سدها موجب وقوع سیل در خوزستان شد. اکنون مردم برخی روستاهای خوزستان از ابتدای سال ۹۸ در اردوگاه‌های جمعیت هلال احمر و برخی نیز در واگن‌های راه آهن روزها را می‌گذرانند.
بیشتر سیل‌زدگان این اردوگاه زنان، کودکان و سالمندان هستند؛ کودکانی که در وضعیت بد بهداشتی و با دستان آلوده غذا می‌خورند و زنانی که از نبود مایع دستشویی، نوار بهداشتی، شیر خشک و پوشک بچه نگرانند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفته، یکی از مشکلات، روستاهایی هستند که دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند اما هنوز در این روستاها ساکن هستند چرا که سردرگمی وجود داشت که چگونه باید اقلام را به آنان رسانده شود.
افراد ساکن در روستاهای در محاصره سیل خود را به خطر انداخته‌اند و روی پشت‌بام‌ها هستند با این حال برنامه‌ریزی شده که کمک‌ها از طریق دهیاران به آنها رسانده شود و به روستاییان گفته شده که برای تامین نیازهای خود به دهیاران مراجعه کنند.
بیش از ۴۰ اردوگاه تا روز گذشته آماده شده و بیش از ۳۰ هزار نفر از سیلزدگان در این اردوگاه‌ها استقرار دارند.
علاوه بر مسایل گفته شده، گزارش های تصویری ایسنا حاکی از این است که به عنوان مثال روستای سید عباس در ۴۵ کیلومتری شوش به زیر آب رفته و تعداد زیادی از ساکنین مجبور به ترک خانه های خود شده اند در حالی  که وسایل زندگی خود را در خانه ها رها کردند.
اهالی از نبود قایق برای تخلیه خانه های خود شکایت دارند. نبود غذا و سرکشی ارگان ها  به روستا و همچنین نبود امنیت کافی همه مشکلاتی را برای ساکنین به وجود آورده است.

مدارس شهرستان اهواز تا پایان هفته تعطیل شدند
فرماندار شهرستان اهواز گفت: کلیه مدارس شهرستان اهواز در تمامی مقاطع تحصیلی از روز سه‌شنبه (بیستم فروردین ماه) تا پایان هفته جاری تعطیل هستند.
به گزارش ایسنا ، جمال عالمی‌نیسی اظهار کرد: با توجه به مشکلات ناشی از آبگرفتگی‌ها و سیلاب‌های اخیر، کلیه مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی از روز سه شنبه، بیستم فروردین ماه تا پایان هفته جاری تعطیل هستند.

تخلیه ۱۸۲ روستای خوزستان / آسیب به ۴۶۰۰ واحد مسکونی
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از تخلیه ۱۸۲ روستا در پی سیلاب خبر داد.
کیامرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: از زمان وقوع سیلاب تاکنون ۱۸۲ روستا به صورت کلی و جزئی در سطح خوزستان تخلیه شده‌اند. از این تعداد روستای تخلیه شده، ۶۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.
وی گفت: تا این لحظه به ۴۶۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده است. ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز در معرض خطر قرار دارند.
حاجی‌زاده تاکید کرد: همچنین حدود ۳۰ هزار نفر در ۴۷ اردوگاه اسکان اضطراری اسکان یافته‌اند و امکانات و خدمات مورد نیاز برای آنها فراهم شده است.
اعلام اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان خوزستانی
اماکن در نظر گرفته شده برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان خوزستانی اعلام شد.
به گزارش ایسنا، برای اسکان اضطراری شهروندان حمیدیه، اردوگاه‌های شهید غلامی، شهید فرجوانی، ثامن‌الائمه و جوادالائمه(علیهم السلام) در نظر گرفته شده است.
همچنین برای اسکان اضطراری مردم بستان، پادگان میشداغ و برای مردم سوسنگرد، پادگان‌های ۴۱ ثارالله، شهید حبیب‌الهی، شهید مسعودیان و سالن ورزشی خانه جوان، ناصرخسرو، مجموعه قدس، مجموعه تختی شهرستان اهواز و پادگان شهدای هویزه تعیین شده‌اند. محل اسکان اضطراری مردم رفیع نیز سالن ورزشی و ۱۲۰ کلاس در مدارس شهرستان هویزه اعلام شده است.

امکان اسکان ۱۰۰ هزار نفر در اردوگاه‌های حاشیه حمیدیه و هویزه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از آماده‌سازی اردوگاه‌هایی برای اسکان ۱۰۰ هزار نفر در هویزه و حاشیه حمیدیه خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی خدادادی اظهار کرد: از آبان‌ماه سال گذشته در استان با بارندگی‌های شدید مواجه بودیم و جمعیت هلال احمر درگیر این مساله بود تا اینکه چهارم فروردین‌ماه ۹۸ با بارندگی‌های شدید مواجه شدیم که در نتیجه آن ۱۸ شهر خوزستان درگیر این بارندگی‌ها شدند. جمعیت هلال احمر نیز با همکاری سایر نهادهای خوزستان و مجموعه امدادگر، امدادگری‌های لازم را به مردم رساندند تا اینکه بارش‌های بالادست موجب شد ظرفیت سدهای خوزستان  به اشباع برسد و دبی رودخانه‌ها افزایش پیدا کند.
وی افزود: بعد از افزایش دبی رودخانه‌ها، ساکنین حاشیه رودخانه‌ها به صورت شبانه‌روز تلاش کردند و ما طرح “ناجیان روستا” را در این مناطق به خصوص منطقه شعیبیه مطرح کردیم. در منطقه شعیبیه مردم تجربه سیل ۹۵ را داشتند و برای حل مشکلات تلاش‌های شبانه‌روزی انجام دادند اما به دلیل افزایش دبی رودخانه‌ها در برخی نقاط سیل‌بندها دچار شکستگی شدند که اولین نقطه، بامدژ بود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: ابتدا چندین روستا در خوزستان را سیلاب در بر گرفت و بعد منطقه شعیبیه و حاشیه غربی رودخانه دز در منطقه آهودشت، مناطق شرق و غرب کرخه در پایین‌دست شهرستان شوش و حمیدیه نیز دچار آبگرفتگی شدند. بیش از ۹۰ روستا را تخلیه کردیم و بیش از ۴۰ اردوگاه را تا روز گذشته برای این عزیزان آماده کرده‌ایم که بیش از ۳۰ هزار نفر از این افراد در این اردوگاه‌ها استقرار دارند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص نیازهای ساکنان این اردوگاه‌ها تصریح کرد: اگر افرادی قصد کمک کردن دارند، نیازهای ما چادر، پتو و موکت برای اسکاناست. در مرحله دوم نیز به اقلام معیشتی مانند کنسروها  نیاز داریم زیرا در شرایط موجود مصرف این غذاها به نسبت غذای گرم سالم‌تر است. همچنین مردم می‌توانند پوشاک نو، پوشک بچه، شیر خشک، شیشه شیر نو و مواد شوینده در اختیار هلال احمر قرار دهند.

بازدید سرلشکر سلیمانی از مناطق سیل‌زده خوزستان
سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه از مناطق سیل زده خوزستان بازدید کرد.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، سرلشکر قاسم سلیمانی امروز، ۱۸ فروردین ماه به منظور بررسی آخرین وضعیت کمک رسانی به مناطق سیل زده خوزستان از این مناطق دیدن کرد.
سرلشکر سلیمانی در سفر خود به خوزستان از شهرهای رفیع و دشت آزادگان دیدن و در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی به این مناطق قرار گرفت.

ممنوعیت تردد خودروهای سواری در جاده اهواز – شوش
رئیس پلیس راه خوزستان از ممنوعیت تردد خودروهای سواری در جاده اهواز – شوش به علت آبگرفتگی جاده خبر داد.
سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل آبگرفتگی مسیر اهواز – شوش، تردد خودروهای سواری شخصی در این جاده ممنوع اعلام شده است اما تردد خودروهای سنگین در محور اهواز – شوش مشکلی ندارد. محور اهواز – دزفول – شوشتر به عنوان مسیر جایگزین برای مسیر اهواز – شوش تعیین شده است.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: در حال حاضر همچنین محور اهواز – آبادان دچار آبگرفتگی شده است اما آبگرفتگی این محور به گونه‌ای نیست که نیاز به اعمال ممنوعیت تردد وسایل نقلیه باشد.

احتمال مسدود شدن محور اهواز - شوش به دلیل شدت آبگرفتگی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از احتمال مسدود شدن محور اهواز به شوش و بالعکس به دلیل آبگرفتگی شدید خبر داد.
غلام عباس بهرامی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت محورهای استان اظهار کرد: در حال حاضر همه محورهای مواصلاتی اصلی استان باز است و مشکلی برای تردد خودروها در محورهای اصلی استان وجود ندارد. تردد در این محورها به صورت روان در حال انجام است و مردم می‌توانند با آسودگی خاطر در این محورها تردد کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان تصریح کرد: محور شوش به سمت اهواز و بالعکس در مقاطعی دچار آبگرفتگی شده است و تردد به کندی در این مسیر در حال انجام است.

اسکان بیش از دو هزار نفر از اهالی شهرستان حمیدیه در یگان‌های ارتش
فرمانده عملیات امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان از تخلیه روستاهای مناطق مختلف شهرستان حمیدیه خبر داد و گفت: تا امروز بالغ بر دو هزار نفر از اهالی این منطقه در منازل سازمانی، سالن‌های ورزشی، مساجد و سوله‌های ارتش اسکان یافتند.
به گزارش ایسنا،‌ امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده عملیات امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان، گفت: با توجه به جاری شدن سیل و تخلیه روستاهای مناطق مختلف شهرستان حمیدیه، تیپ ۳۹۲ زرهی دشت آزادگان با احداث کمپ های اضطراری نسبت به اسکان مردم این منطقه اقدام کرد.
فرمانده عملیات امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان خاطرنشان کرد: از سه روز گذشته با اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران نسبت به تخلیه منازل، بلافاصله دستور راه‌اندازی کمپ‌های اضطراری را صادر کردیم و  تیپ ۳۹۲ زرهی نیروی زمینی تا امروز بالغ بر دوهزار نفر را در منازل سازمانی، سالن‌های ورزشی، مسجد و سوله‌های پادگان اسکان داده است.

آب آشامیدنی، شیرخشک، پوشاک، کنسرو، پتو... نیاز سیل‌زدگان خوزستان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه اقلام مورد نیاز روستاییان سیل‌زده به صورت روزانه در اختیار دهیاران قرار می‌گیرد، گفت: روستاییان برای تامین نیازهای خود به دهیاران مراجعه کنند.
به گزارش ایسنا، علی خدادادی اظهار کرد: یکی از مشکلات روستاهایی هستند که دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند اما هنوز در این روستاها ساکن هستند. این سردرگمی برای ما وجود داشت که چگونه باید اقلام را به مردم برسانیم. در اردوگاه‌ها ما با این مشکلات مواجه نبودیم زیرا همه چیز سازماندهی شده است و امکانات در اختیار مردم قرار می‌گیرد و به تدریج کمک‌هایی که از سوی هلال احمر یا مردم تامین شده، در حال توزیع است.
وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد در خصوص روستاهایی است که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند اما عده‌ای از مردم به دلیل تعلقاتی که دارند نمی‌خواهند روستا را ترک کنند. البته این افراد خود را به خطر انداخته‌اند و روی پشت‌بام‌ها هستند اما با این حال ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که کمک‌ها را از طریق دهیاران به آنها برسانیم.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: هرکدام از روستاییان که نیازی دارند برای تامین نیازهای خود به دهیار مراجعه کنند. ما اقلام مورد نیاز این افراد اعم از چادر، پتو و  غذای گرم را به صورت روزانه در اختیار دهیارهای مربوطه قرار می‌دهیم. تلاش می‌کنیم با تامین نیازهای مردم روستاهایی که دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند از طریق دهیار مربوطه شرایطی را فراهم کنیم تا مردم از سردرگمی خارج شوند.

ایجاد بیمارستان صحرایی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خوزستان
رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از ایجاد یک بیمارستان صحرایی از سوی استان کردستان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خبر داد.
دکتر شهیار میرخشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۳۰ دستگاه آمبولانس از استان‌های اصفهان، اراک، کردستان، تبریز، کرمان و همدان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خوزستان اعزام شده‌اند.
وی تصریح کرد: همچنین بنا است یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی صحرایی از سوی استان کردستان با ۲۰ نیروی پزشکی برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل در خوزستان ایجاد شود. هنوز زمان رسیدن و مکان فعالیت این بیمارستان در خوزستان مشخص نیست.

ادامه تاثیر سامانه بارش‌زا بر خوزستان
مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه تاثیر سامانه بارش‌زا بر روی خوزستان تا اواخر روز دوشنبه خبر داد.
محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا اواخر روز دوشنبه هفته جاری همچنان شاهد تاثیر سامانه بارش‌زا بر روی خوزستان خواهیم بود.
وی افزود: بیشترین حجم بارش‌ها در مناطق شمال و شمال شرق خوزستان خواهد بود. همچنین با توجه به بالا بودن ضرایب ترمودینامیکی، بارش‌های رگباری به صورت نقطه‌ای در سایر مناطق خوزستان دور از انتظار نیست. این سامانه همراه با تندباد لحظه‌ای و احتمال تگرگ است.

آخرین وضعیت منازل در خطر سیل و ریزش در شهر ویس
فرماندار باوی خبر وارد آمدن خسارت به تعدادی از خانه‌های حاشیه کارون در شهر ویس به علت نشست زمین را تکذیب کرد.
منوچهر ورناصری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص اینکه تعدادی از خانه‌های حاشیه رودخانه کارون در شهر ویس شهرستان باوی به علت نشست زمین ناشی از نفوذ آب دچار خسارت شده‌اند، اظهار کرد: در این منطقه دبی رودخانه بالا آمده و برخی منازل در شهرهای ویس و ملاثانی در نزدیک بستر رودخانه هستند که از مردم خواسته‌ایم این منازل در معرض خطر را تخلیه کنند.
وی افزود: در این منطقه تنها منازلی که در بستر رودخانه هستند و احتمال خطر سیلاب و یا ریزش در آنجا وجود دارد، نیاز به تخلیه دارند.
فرماندار باوی تأکید کرد: همچنین روستای درآویزه که از قبل در خطر بود، تخلیه شده است.

شهر اهواز در معرض خطر سیلاب نیست / اعلام تخلیه ۱۴ روستا
فرماندار اهواز گفت: با اقدامات انجام شده در شهر اهواز هیچ نقطه‌ای در معرض خطر سیلاب نیست اما با توجه به حجم آبی که شهر اهواز را گرفته است شهروندان باید احتیاط‌ لازم را داشته باشند و به رودخانه نزدیک نشوند.
به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی با اشاره به انتخاب چهار استان به عنوان استان‌های معین برای کمک به خوزستان در خصوص مساله سیلاب، اظهار کرد: تاکنون در حوزه من یعنی شهرستان اهواز کمکی به ما نرسیده است و منتظر هیات‌های استان‌ها هستیم. قرار بود شب گذشته هیات‌های برخی استان‌ها به خوزستان بیایند اما هنوز اقدامات مناسبی در این زمینه انجام نشده است.
وی افزود: در اهواز شیب دبی ورودی آب رو به افزایش است. تا شب گذشته ۳۰۰۹ مترمکعب در ثانیه ورودی آب داشتیم و امروز حدود ۳۰۵۰ مترمکعب در ثانیه ورودی آب داریم که این افزایش ورودی یعنی سطح آب رودخانه باز هم بالاترمی‌رود.
عالمی نیسی اظهار کرد: در شهر اهواز مناطق خطرناک نداریم اما در حواشی اهواز مانند منطقه روبه‌روی نیروگاه زرگان، سیل‌بندها تا حدی ضعیف هستند که اکیپ‌هایی در محل مستقر شده و ماشین‌آلات نیز در آنجا مستقر هستند.
فرماندار اهواز گفت: در سمت کشتارگاه نیز تا حدی وضعیت نامناسب است که با تقسیم کاری که روز گذشته انجام شد، در حال رایزنی هستیم تا با فرستادن ماشین‌آلات، در این منطقه نیز استحکام‌بخشی لازم را انجام دهیم.

اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست داریم تا برای جبران خسارت سیل کل کشور مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تخصیص داده شود.
سید راضی نوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: درخواست داریم تا برای جبران خسارت سیل کل کشور مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تخصیص داده شود تا شاهد حل بخشی از مشکلات مردم در بحث سیلاب اخیر باشیم.
وی افزود: اگر مردم بخواهند در انتظار پرداخت خسارت سیلاب بر اساس ماده ۱۰ و ۱۲ ستاد مدیریت بحران کشور باشند، قطعا چیزی عایدشان نمی‌شود و مشکلات آن‌ها حل نخواهد شد زیرا این اتفاق در سال ۹۵ برای مردم شعیبیه شوشتر اتفاق افتاد و همچنان خسارتی به آن‌ها پرداخت نشده است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این زمینه با صحبت‌هایی که انجام گرفت از دولت درخواست کردیم که خسارت سیلاب خوزستان در سال ۹۵ را بر اساس ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران به خوزستان پرداخت کند و برای جبران خسارت سیلاب اخیر کشور از صندوق توسعه ملی کمک گرفته شود.

آنچه زنان و کودکان اردوگاه‌های سیل‌زدگان خوزستان نیاز دارند
منطقه بامدژ از توابع بخش مرکزی اهواز با حدود ۱۳ روستا تحت تاثیر بارندگی‌های اخیر و افزایش دبی رودخانه دز قرار گرفت و همه این روستاها زیر آب رفتند. اکنون برخی مردم این روستاها در واگن‌های شرکت راه آهن و بیشتر آنها در چادرهایی که در اردوگاه “حاج حمید مجدمی” جمعیت هلال احمر خوزستان  در شهر الهایی اهواز برپا شده، روزهای خود را می گذرانند.
بیشتر سیل‌زدگان این اردوگاه زنان، کودکان و سالمندان هستند. کودکانی که در وضعیت بد بهداشتی و با دستان آلوده غذا می‌خورند و زنانی که از نبود مایع دستشویی، نوار بهداشتی، شیر خشک و پوشک بچه نگرانند. نبود حمام و کمبود سرویس بهداشتی نیز در این اردوگاه به چشم می‌خورد و این شرایط، سلامت ساکنان اردوگاه را به خطر می‌اندازد.
دکتر مهدی حسینی‌زاده رئیس مرکز بهدشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کمبودهای این اردوگاه اظهار کرد: با وجود اینکه چند چشمه سرویس بهداشتی سیار در این اردوگاه ایجاد شده است اما تعداد سرویس بهداشتی در این اردوگاه ناکافی است و کمبود سرویس بهداشتی مخصوصا برای زنان وجود دارد.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اکنون در پیک اول بیماری‌های روده‌ای هستیم و این تجمع انسانی نیازمند مداخله بهداشتی بسیار جدی است. باید برای تامین شوینده‌ها هر چه سریعتر اقدام شود و در تمام ساعات روز این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: هر چند تلاش می‌شود آب شرب تامین شود اما مساله تامین آب شرب در تمام ساعات روز یکی از مسائلی است که همچنان نیاز به رسیدگی دارد. همچنین آب تانکرهایی که برای سایر مصارف غیر از شرب استفاده می‌شود نیازمند رسیدگی است که امیدواریم با توجه بیشتر به این جمعیت بسیار بالا این مسائل رفع شود.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در دیگر اردوگاه‌ها که در مدارس هستند، از نظر وضعیت سرویس بهداشتی وضعیت بهتری دارند. عمده مشکل ما در اردوگاه “حاج حمید مجدمی” است.

سیل خللی در تولید نفت ایجاد نکرده است
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه سیلاب اخیر خللی در بحث تولید نفت ایجاد نکرده است، گفت: سطح آب در تالاب هورالعظیم بالا آمده و جاده دسترسی برخی از چاه‌های نفت و گاز اروندان مسدود شده است و به همین دلیل برای آنکه ریسک زیست محیطی نداشته باشیم، برخی از چاه‌های نفت را بسته‌ایم.
جهانگیر پورهنگ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بحث تولید نفت این شرکت در شرایط سیلاب اخیر اظهار کرد: خوشبختانه سیلاب اخیر در خوزستان و در مناطقی که شرکت نفت و گاز اروندان نسبت به تولید نفت اقدام می‌کند مشکل ساز نشده و خللی در بحث تولید نفت نداشته‌ایم.
وی افزود: در همه مخازن سطح آب تالاب هورالعظیم بالا آمده است و به نوعی در برخی از نقاط مجبور شده‌ایم تا چاه‌ها را ببندیم اما این مساله خلل اساسی در تولید شرکت نفت و گاز اروندان ایجاد نکرده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: این شرایط عملیاتی فارغ از شرایط سیل و در مواقع عادی نیز پیش می‌آید و بر روی بحث تولید نفت اثر چندانی ندارد. برای مثال در برخی از مواقع ممکن است است خط لوله یکی از چاه‌ها مشکل داشته باشد و مجبور به بستن چاه می‌شویم و چنین مسایلی طبیعی است و جای نگرانی نیست.

مناطق سیل‌زده غرب اهواز تاکنون بیماری واگیردار نداشته‌اند
رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود مشکلات عدیده‌ای در مناطق سیل‌زده خواهیم داشت ولی با رعایت حداقل‌ها، تا این لحظه بیماری واگیرداری نداشته‌ایم.
به گزارش ایسنا، مهرداد شریفی اظهار کرد: اکیپ‌های بهداشتی درمانی در دقایق نخست وقوع سیل در کنار مردم قرار گرفتند. در حوزه خدمات‌رسانی در کنار مردم هستیم با این وجود اگر ما همه وظایمان را انجام دهیم اما مردم در کنار ما نباشند، شاید به هدفمان نرسیم.
رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: انتظار اول از مردم این است که به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان ما توجه و بهداشت فردی را رعایت کنند. اگر بهداشت فردی رعایت شود، می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌های روده‌ای جلوگیری کنیم.
شریفی تصریح کرد: چیزی که در اردوگاه‌ها شاهد بودیم این بود که برخی افراد غریبه مواد غذایی بین مردم توزیع می‌کنند. توصیه من این است که مسئولان اجازه ورود مواد غذایی از سوی افراد غریبه را ندهد، مصرف‌کنندگان نیز مواد غذایی از افراد غریبه دریافت نکنند.
وی در خصوص بیماری‌هایی که در شرایط اولیه سیل ایجاد می‌شود، گفت: بیماری‌های روده‌ای، بیماری‌های انگلی و هپاتیت آ بیماری‌هایی هستند که در این شرایط ایجاد می‌شوند که همه این بیماری‌ها را تحت کنترل داریم. اگر به حوزه غذا توجه شود این بیماری‌ها را نخواهیم داشت. عقرب‌زدگی و مارزدگی نیز از مواردی هستند که باید به آنها توجه داشته باشیم و اگر مساله‌ای برای مردم پیش آمد باید سریع به همکاران ما مراجعه کنند.
رییس مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: در بحث بهسازی محیط‌های سلامت، نظارت اعمال و به مسئولان در موارد مورد نیاز تذکرات لازم داده می‌شود. به مردم توصیه می‌کنیم در کنار مسیر سیلاب‌ها و لبه پل‌ها قرار نگیرند. همچنین از مردم می‌خواهم به نظافت محیطی که در آن زندگی می‌کنند توجه کنند. شاید خیلی از سازمان‌ها در حال حاضر نتوانند کار خدماتی انجام دهند.
وی افزود: در خصوص فاضلاب جلسات متعددی گرفتیم. مشکلات فاضلاب منطقه پردیس و خیابان ۱۷ کیانپارس در حال رفع شدن است.

اسکان بیش از یک هزار خانوار سیل‌زده در مدارس خوزستان
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از اسکان یک هزار و ۸۳۴ خانوار سیل زده در ۱۳۵ مدرسه خوزستان و بسیج همه امکانات مجموعه تعلیم و تربیت استان برای حمایت از اهالی مناطق سیل‌زده خبر داد.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، محمد تقی‌زاده در جلسه کمیته ویژه اسکان سیل زدگان استان، اظهارکرد: بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۶۲ نفر از مردم اهالی مناطق سیل زده ۱۴ نقطه استان در مدارس، کمپ‌ها، اردوگاه‌های دانش‌آموزی و سالن‌های ورزشی اسکان داده شدند.

توزیع ۵ هزار بطری آب معدنی در اردوگاه‌های سیل زدگان اهواز
مدیر امور آبفا روستایی شهرستان اهواز از توزیع بیش از ۵ هزار بطری آب معدنی در اردوگاه های اسکان روستاییان این شهرستان خبر داد.
محمود آریاخاکی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به خدمات رسانی مجموعه آبفار اهواز به سیل زدگان اظهار کرد: پس از وقوع سیلاب ۵ اردوگاه برای اسکان روستاییان تدارک دیده شده که آبفا روستایی وظیفه تامین آب مورد نیاز آن‌ها را بر عهده دارد.
وی افزود: طی یک هفته گذشته بیش از ۵ هزار بطری آب معدنی در این اردوگاه‌ها و میان اهالی روستایی که در این اردوگاه‌ها ساکن شده‌اند، توزیع شده است.

در پی وقوع سیل، تمام مسابقات فوتبال خوزستان لغو شدند
به دلیل وقوع سیل در استان، هیات فوتبال تصمیم به لغو تمامی بازی‌های لیگ‌های فوتبال خوزستان گرفت.
به گزارش ایسنا، باتوجه به این‌که در حال حاضر خوزستان درگیر مشکل قوع سیل است، هیات فوتبال استان برگزاری لیگ‌های فوتبال خوزستان در تمامی رده‌های سنی را لغو کرد.

دانشگاهیان در مورد بارندگی و سیلاب خوزستان چه می‌گویند؟
بارندگی‌های اخیر و وقوع سیلاب در چند استان کشور و از جمله خوزستان، حرف و حدیث‌های فراوانی را در جامعه به‌ راه انداخته و موارد متعددی، از مدیریت سدها تا موضوع ورود به دوره ترسالی، در جامعه مطرح می‌شود. خبرنگار ایسنا خوزستان به این بهانه با چند نفر از استادان دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز به گفت‌وگو نشسته است.
دکتر عبدعلی ناصری، مدیر گروه آبیاری و زهکشی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اینگونه تصور می‌شود که با احداث سد می‌توان خطر سیلاب را کنترل کرد؛ در حالی که تجربه نشان داده که نمی‌توان طبیعت را کنترل کرد و با این انگیزه هر چه بیشتر تلاش شود، شکست بزرگ‌تری متوجه جامعه بشری خواهد بود. بنابراین سیلاب نباید کنترل شود، بلکه باید مدیریت شود.
وی افزود: متاسفانه روی رودخانه دز و رودخانه کرخه سدهای برنامه‌ریزی شده کامل به اجرا در نیامده‌اند و به ناچار شرایط مدیریتی سیلاب‌های این دو رودخانه علی‌رغم موفقیت‌آمیز بودن مدیریت آن‌ها، برای مناطق پایین دست مشکلاتی ایجاد شده است. در صورتی که آسیب ناشی از پخش سیلاب در حاشیه رودخانه دز و کرخه، در صورت وجود این سدها، می‌توانست خیلی کم و ناچیز باشد. بنابراین ضرورت دارد وزارت نیرو در احداث سدهای لازم روی این رودخانه‌ها، اقدامات جدی انجام دهد. اما رودخانه کارون علی‌رغم داشتن سدهای ناکافی، با وجود پنج سد بزرگ، سیلاب در این رودخانه به بهترین حالت مدیریت شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: رعایت حریم رودخانه، مورد مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. توهم امنیت در مقابل سیلاب، خطرناک‌تر از احساس نا امنی در مقابل سیلاب است. اولی به توسعه و ساخت و ساز در حریم رودخانه و مسیرهای سیلاب تشویق می‌کند، اما دومی حداقل موجب می‌شود که خودمان را در معرض سیلاب قرار ندهیم. با علم مهندسی رودخانه ضمن رعایت حریم واقعی رودخانه، ظرفیت‌سازی برای عبور سیلاب کنترل شده را باید ایجاد کرد و آسیب پذیری آنچه که در معرض تهدید است را با فیوزهای تخلیه سیلاب و سیل‌بند به حداقل ممکن رساند.
وی ادامه داد: کنترل و تعمیر و نگهداری منظم مسیر رودخانه نیز بسیار مهم است. لایروبی منظم مسیر رودخانه، کاهش آسیب‌پذیری سازه‌های انتقال و توزیع، با افزایش استحکام در زمان ساخت، کنترل‌های منظم و در صورت نیاز انجام عملیات تعمیر و نگهداری آن‌ها می‌تواند در مدیریت سیلاب مفید باشد. باید گفت آنچه در معرض سیل باشد، چه به زعم ما مقاوم باشد و یا خیر، در واقع در معرض خطر است. سیل زمانی زیان‌بار می‌شود که آنچه در خطر تهدید است، آسیب‌پذیر باشد.
دکتر آخوندعلی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به خبرنگار ایسنا خوزستان گفت: اگر چه بسیاری از پدیده‌ها در هستی و اطراف ما از نظم خاصی در تکرار برخوردارند، به‌طوری که وقوع و تکرار آن‌ها را می‌توان پیش‌بینی کرد، مثل حرکت زمین به دور خود و خورشید که تکرار شبانه‌روز و سال را می‌توان پیش‌بینی کرد، اما این موضوع در مورد بسیاری پدیده‌های دیگر به راحتی میسر نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: حالا ممکن است این باران‌ها و سیلاب‌های سال آبی ۹۷-۹۸ بعضی را تشویق به بیان آغاز ترسالی کند. خوب معلوم است که احتمال و امکان قابل انکار نیست‌ ما هم امیدواریم ترسالی‌های خوب و بدون خسرانی در پیش داشته باشیم، اما هیچ کس به ضرس قاطع نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد و اگر چنین اتفاقی افتاد، دلیل قانع کننده‌ای برای آن ‌موجود نیست.
وی ادامه داد: وقوع ترسالی و یا خشکسالی در بعضی مناطق تحت اثر پدیده النینو نیز یک پدیده احتمالاتی فصلی است و نمی‌تواند توجیه‌گر آغاز یک دوره ترسالی و یا خشکسالی درازمدت باشد.

تیم‌های عملیاتی ویژه اورژانس در راه خوزستان/درمانگاه سیار در اتوبوس آمبولانس‌ها
رییس سازمان اورژانس کشور تمهیدات صورت گرفته جهت اعزام تیم‌های عملیاتی ویژه به خوزستان و استقرار بالگردهای اورژانس هوایی جهت ارایه خدمت به ۱۷۴ روستای در معرض آسیب سیل در خوزستان خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به بازدید صورت گرفته از بیمارستان‌های استان خوزستان و همچنین جلسات برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: به این نتیجه رسیدیم علاوه بر ۳۰ دستگاه آمبولانسی که شب گذشته به خوزستان اعزام کردیم،  پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شوند تا بتوانند به عنوان درمانگاه سیار خدمت رسانی کنند.
وی افزود: دو فروند هلی‌کوپتر و بالگرد اورژانس هوایی نیز به خوزستان اعزام خواهد شد تا با توجه به اینکه ۱۷۴ روستا در معرض آسیب حادثه سیل هستند، خدمات لازم از طریق هوایی نیز ارایه شود.

نمایش فیلم‌های روز در اردوگاه سیل‌زدگان خوزستان
رییس انجمن سینمای جوانان خوزستان از نمایش فیلم‌های روز توسط واحد سینماسیار این انجمن در اردوگاه سیل‌زدگان خوزستان خبر داد. 
حمید آل‌حمودی در گفت‌وگو با ایسنا  با اعلام این خبر گفت: این برنامه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و حمایت معاونت جوانان هلال احمر خوزستان، با هدف تقویت عاطفی و روحیه بخشی به سیل زدگان خوزستان در اردوگاه‌های اسکان سیل زدگان انجام می‌شود. 
وی افزود: سینما سیارانجمن با پخش فیلم ماه پیشونی ۲ در کمپ اسکان منطقه الهایی برای حدود ۱۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان سیل‌زده کار خود را آغاز کرد که با یاری خدا این سلسه برنامه‌های اکران با استقبال خانواده‌های ساکن در کمپ‌ها مواجه شد.
او ادامه داد: برنامه پخش فیلم‌های سینما سیار که حداقل ارزش مالی هر نوبت پخش این فیلم‌ها حدود سه میلیون تومان است با هماهنگی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران و مساعدت تهیه‌کنندگان فیلم‌های روی پرده سینماهای کشور به صورت کاملا رایگان ممکن شده است. 

تلف شدن ۲ هزار و ۵۱۵ راس دام در سیلاب خوزستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سیلاب اخیر تا کنون ۲ هزار و ۵۱۵ راس دام سنگین و سبک از بین رفته‌اند.
کیخسرو چنگلوایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا کنون به دلیل آبگرفتگی بسیاری از مناطق در خوزستان بیش از ۲۲۵ هزار راس دام جابه‌جا و به مناطق امن استان منتقل شده‌اند. در صورت ادامه پیدا کردن روند افزایش دبی آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی شهرها و روستاها در خوزستان نیاز است تا ۳۵۰ هزار راس دام دیگر نیز جابه‌جا و به مناطق امن استان منتقل شوند.

زیرساخت‌های خوزستان برای حجم آورد آبی آینده فراهم نیست
استاندار خوزستان با بیان اینکه آورد آب رودخانه‌های استان در سال‌های قبل از خشکسالی در یک سال آبی به طور متوسط ۲۷ تا ۲۸ میلیارد مترمکعب بود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم آورد آبی خوزستان تا پایان سال آبی یعنی مهرماه به بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب برسد. زیرساخت‌های خوزستان برای این آورد آبی فراهم نشده است و این مساله مشکلات جدی برای استان همراه دارد.
به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در جلسه مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: از آبان‌ماه تاکنون در خوزستان درگیر مساله سیل هستیم. در این مدت آنچه در توان داشتیم و باید انجام می‌دادیم را تنها به زمان بارش محدود نکردیم بلکه به طور مستمر و مداوم تمام دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، انتظامی، قضایی و امنیتی از آبان‌ماه تا الان درگیر مسایل مربوط به سیل و بارش‌ها هستند.
وی افزود: یک برنامه جامع نوشتیم و برنامه‌ریزی کردیم تا در حد توان، لایروبی رودخانه‌ها را انجام دهیم. همچنین برای تقویت و استحکام سیل‌بندها و برای آمادگی خود ما، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا در حد توان برای مقابله با شرایط آماده باشیم. در زمان‌هایی که هیچ بارشی در خوزستان نبود بیش از ۸۰۰ ماشین سنگین در سراسر استان در حال کار بودند و تمام دستگاه‌های خوزستان بسیج شده و تقسیم کار شده بود.
استاندار خوزستان گفت: ما این مسیر را طی کردیم و از این طریق توانستیم بارش‌های زیادی که در استان رخ داد را کنترل کنیم. در خوزستان غیر از سیلاب‌های سایر استان‌ها حدود ۵۰۰ میلی‌متر بارش داشتیم در حالی که میزان بارش‌های بلندمدت ما به طور متوسط ۲۴۰ میلیمتر است و متوسط بارش خوزستان در سال گذشته تا این موقع کمتر از ۲۰۰ میلیمتر بوده است. 
شریعتی خاطرنشان کرد: ما خود را برای مواجهه با شرایط آماده کرده بودیم. در عین حال این را در ذهن داشتیم که باید سیلاب‌های استان‌های دیگر را نیز مدیریت کنیم. اگر تاریخچه بارش‌های سیلابی سال‌های مختلف در خوزستان را بررسی کنید می‌بینید که این پربارشی‌ها تنها در یک حوضه بوده است. در این چند سالی که سازمان آب و برق وجود دارد و این آمار ثبت می‌شود تاکنون چنین سالی که همه حوضه‌های آبریز فعال باشند گزارش نشده است.
وی افزود: با مدیریت مناسب و کارهای شبانه‌روزی که انجام شد توانستیم شرایط را کنترل کنیم. آورد آب رودخانه‌های خوزستان در سال‌های قبل از خشکسالی، در یک سال آبی به طور متوسط ۲۷ تا ۲۸ میلیارد مترمکعب بود. در سال گذشته این آورد آب به ۱۳ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرد و ما یک خشکسالی شدید را تجربه کردیم.
استاندار خوزستان ادامه داد: این آمارها امسال تاکنون حدود ۲۸.۵ میلیارد مترمکعب بوده است. پیش‌بینی می‌کنیم آورد آبی خوزستان تا پایان سال آبی یعنی مهرماه به بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب برسد. زیرساخت‌های خوزستان برای این آورد آبی فراهم نشده است و این مساله مشکلات جدی برای استان به همراه دارد.
نیاز فوری مناطق سیل‌زده خوزستان به خدمات درمانی
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اطلاعیه‌ای از نیاز فوری مناطق سیل‌زده به خدمات درمانی و لزوم همکاری متخصصان داوطلب در این مناطق خبر داد.

کرخه و درس‌هایی که باید از آن آموخت
دکتر محمود شفاعی بجستان، عضو هیات علمی و استاد گروه سازه‌های آبی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایسنا خوزستان قرار داده است، شرایط سد کرخه و سیلاب پایین‌دست را تشریح کرد.
تغییر آب و هوایی در منطقه خاورمیانه منجر به بارش‌های نسبتا خوبی از اوایل سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ در ایران عزیز شده است که در اواخر اسفندماه و اوایل بهار، شدت بارش‌ها به‌خصوص در نواحی زاگرس بسیار زیاد بوده است. با توجه به خشکسالی‌های متمادی سال‌های قبل و عدم امکان پیش‌بینی‌های بارش درازمدت با دقت قابل قبول و طبق برنامه مدیریت منابع آب، بدیهی است که مخازن سدهای خوزستان در اویل زمستان تقریبا (۷۰-۸۰٪ حجم مخازن) باید پر شده باشند. چنین رویه‌ای به دلیل ذخیره‌سازی برای ایران که بیشترین بارش‌ها را در ماه‌های آبان تا فروردین دارد، معمول بوده است.
از اواسط بهمن‌ماه، پیش‌بینی بارش سنگین باران در هفته‌های بعد منجر به این شد که بخشی از مخازن سدها به تدریج تخلیه شود، ولی باز هم تصمیم به تخلیه بیشتر حجم مخزن با ریسک بسیار زیادی همراه بود؛ چون عدم قطعیت بارش‌های آتی به‌خصوص در حوضه کرخه بسیار زیاد بود.
با نزدیک شدن به اواخر اسفند ماه و پیش‌بینی دقیق‌تر بارش‌های سنگین در زاگرس، باز هم دریچه‌های سدها باز شد. در سد کرخه، رهاسازی با ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه شروع شد که به دلیل وقوع خشکسالی‌های طولانی مدت سالیان گذشته و تغییر شدید مورفولوژی روخانه (که منجر به کاهش ابعاد شده بود) و تصرف اراضی حریم و حتی بستر رودخانه، مشکلاتی را برای اراضی کشاورزی ایجاد کرد.
با پیش‌بینی وقوع موج دیگری از بارش‌های سهمگین در اوایل فروردین، دریچه‌های سد کرخه به تدریج باز شد و هم‌زمان اجازه داده شد تا حجم بیشتری از آورد رودخانه در مخزن سد ذخیره شود. در این جبهه از بارش‌ها، میزان حجم ورودی به سد بسیار زیاد بود، به‌طوری که باعث شد تا رکورد ۶۰ ساله آورد رودخانه در سال آبی ۹۷-۹۸ (در حالی‌که هنوز ۶ ماه از این سال آبی باقی است) شکسته شود و به حجم نزدیک به ۹ میلیارد مترمکعب برسد.
مقدار حداکثر دبی ورودی در این مرحله به عدد بیش از ۸۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید که بر اساس نظر کارشناسان هیدرولوژی، این دبی معادل دبی است که احتمال وقوع آن هر هزار سال یک‌بار است.
خوشبختانه با پیش‌بینی‌های خوبی که از قبل انجام شده بود و رهاسازی، توانستند سیلاب ورودی را در مخزن سد تسکین دهند و خروجی را به تدریج افزایش و به حداکثر ۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه برسانند. در حال حاضر حجم مخزن بیش از ۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیره دارد که در تاریخ سد کرخه بی‌سابقه است.
پیش‌بینی اراضی و شهرهایی که در چنین دبی خروجی مواجه با سیل خواهند شد توسط کارشناسان انجام و موضوع به ستادهای بحران استان و شهرستان‌ها ابلاغ ‌شد و از این رو، روستاییان فرصت تخلیه منازل و ترک روستاها را داشتند. هرچند که برای روستاییان و کشاورزان بسیار سخت است تا اراضی کشاورزی خود را که باید به‌زودی برداشت می‌کردند از دست بدهند و یا خیلی سخت‌تر است که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شوند، ولی حفظ جان آنها از همه مهم‌تر است.
خوشبختانه در این سیلاب تلفات جانی گزارش نشده است و این نشان از مدیریت خوب در بحث کنترل سیل بوده است.

مردم سیل‌زده اهواز نیازمند چادر، مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی و آب هستند
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت بحران سیل در اهواز گفت: مردم در اردوگاه‌ها شرایط چندان خوبی ندارند و در برخی موارد سه خانوار در یک چادر زندگی می‌کنند.
علی ساری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت اهواز در پی بارش های سیل آسای اخیر اظهار کرد: با توجه به این‌که در روزهای گذشته دبی رودخانه کرخه افزایش پیدا کرده است علاوه بر روستاهای اطراف، شهرها نیز در حال تهدیدشدن هستند. متاسفانه وضعیت کارون هم تعریف چندانی ندارد. خروجی کارون در اهواز میزان بالایی دارد. بالادست اهواز زیر آب است و در بخش اسماعیلیه پایین‌دست اهواز زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفته‌اند و احتمال سیل در نقاط روستایی و مسکونی وجود دارد.
وی افزود: تخلیه آب رودخانه کرخه به خوبی انجام نمی‌شود، به طوری که زندگی شهرهای حمیدیه، سوسنگرد و اطراف آن را تهدید کرده است. در حوزه کارون مسیر ارتباطی این رودخانه با تالاب هورالعظیم دچار مشکل است و دلیل همه اینها کمبود ماشین‌الات سنگین است.
نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار کرد: مردمی که در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند شرایط چندان خوبی ندارند. کمبود امکانات اعم از چادر، مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی و آب بسیار به چشم می‌خورد در برخی موارد سه خانواده در یک چادر اسکان داده شده‌اند، چرا که چادر وجود ندارد این شرایط سخت در حال شدت گرفتن است و دولت باید نسبت به تامین امکانات کمک‌رسانی و ماشین‌آلات به شدت اقدام کند.

برپایی موکب شهدای جامعه فوتبال برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان و لرستان
به گزارش ایسنا و به نقل از فدراسیون فوتبال، طی این نشست که در تهران برگزار شد، قرار شد با مشارکت هیات‌ها، باشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ موکب شهدای جامعه فوتبال به منظور کمک‌رسانی به سیل‌زدگان خوزستان و لرستان  برپا شود.

نجات یک رأس گوزن‌زرد ایرانی از خطر سیلاب در خوزستان
معاون اداره کل محیط زیست خوزستان از زنده‌گیری یک رأس گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه و انتقال آن به منطقه امن و دور از خطر سیلاب و آبگرفتگی خبر داد.
به گزارش ایسنا، به دنبال بارندگی‌های کم سابقه و جاری شدن سیل در برخی از نقاط استان خوزستان در فروردین ماه، سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در منطقه میانرود دزفول و پارک ملی کرخه به زیر آب رفت.
سید عادل مولا، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پس از بارندگی‌های شدید، سیلاب و آبگرفتگی در پارک ملی کرخه، یک رأس گوزن زرد ایرانی که در پارک ملی کرخه نگهداری می‌شده است، زنده‌گیری و به منطقه امن و دور از خطر سیلاب انتقال داده شد.

تکذیب سر ریز آب از دیوار سد کرخه
فرماندار اندیمشک سر ریز آب در بخشی از دیوار کناری سد کرخه را تکذیب کرد.
پیمان جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به کلیپ منتشر شده در خصوص سر ریز شدن آب از بخشی از دیوار کناری سد کرخه، اظهار کرد: این خبر کذب است. در حال حاضر سد کرخه پایدار است و ورودی و خروجی آن مدیریت شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024