چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - Wednesday 17 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 05.04.2019, 15:36

سیل گلستان؛ آغازی که پایان ندارد

باران رگباری مداوم توام با طوفان در آخرین روزهای سال ۹۷ که تمام گلستان را در برگرفت باعث طغیان رودخانه ها و سرریز سدها و به تبع آن بروز سیلاب از شرق این استان شد و در ادامه بخش های وسیعی از منطقه بویژه در شمال و شمال غرب را هم به زیر آب برد.

به گزارش ایرنا، بر اثر این بارندگی کم سابقه و با گذشت نزدیک به ۲۰ روز؛ هنوز بخش هایی از استان گلستان بویژه در حوزه شهرستانهای آق قلا و گمشان در زیر آب است و باتوجه به استمرار روان آبها گویی پایانی بر این حادثه قهری وجود ندارد.

بارندگی ها که عمدتا در ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۷ و بیشتر در شرق گلستان و شهرستانهای گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان رخ داد پس از سر ریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را درگیر کرد و در ادامه به صورت بسیار گسترده تر شهرستان های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد.

مطابق داده های هواشناسی؛ کمینه و بیشینه بارندگی در نقاط مختلف گلستان بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران بوده است.

برای مقایسه این حجم از بارش باید بدانیم میانگین بارندگی سالیانه گلستان ۴۵۰ میلی متر است اما طی مدت زمان کمتر از ۴۸ ساعت در برخی ارتفاعات استان حدود ۳۵۰ میلی متر بارش گزارش شد که با ذوب کردن برف قبلی این مناطق باعث ایجاد حجم وسیعی از روان آبها شد.

این بارش ها باعث سرریز شدن تمام سدهای بزرگ گلستان و طغیان رودخانه های مهم شمال کشور شد و از آنجا که مسیر حرکت آن از شرق به غرب استان است؛ گستره بسیار وسیعی از منطقه را در برگرفت.

* تلفات و خسارات سیل در گلستان
باوجود اخطاریه هواشناسی و پیش بینی های قبلی؛ سیل گلستان جان ۸ نفر از اهالی این استان را گرفت همچنین خسارات گسترده ای به بخش های مختلف منطقه وارد کرد.

به گفته مسوولان برآورد اولیه خسارت وارده به بخش کشاورزی گلستان ۱۲ هزار میلیارد ریال است که باتوجه به زیرآب بودن بخش های زیادی از منطقه این خسارت قابل افزایش است.

همچنین به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان؛ سیل به بیش از ۵۰ کیلومتر از راههای استان افزون بر یک هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

مهدی میقانی افزود: بخش عظیمی از خسارات وارده مربوط به راه‌های بین شهری و روستایی در مناطق سیل زده به دلیل عدم دسترسی هنوز برآورد نهایی نشده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان هم گفت که تاکنون ۱۲ هزار خانه در استان آسیب دیده که ۵ هزار و ۵۰۰ واحد آن تخریبی محسوب می شود.

محمد تقی زمانی نژاد افزود: همچنین آبگرفتگی و رانش زمین ۵۲۰ روستا و بخشی از شهر گنبدکاووس، آق قلا و گمیشان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: برای جبران خسارات هم اکنون ۹۰ گروه ارزیاب بنیاد مسکن در مناطق سیل زده گلستان فعالیت دارند تا خسارت نهایی را برآورد کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم گفته جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی تاکنون چهار هزار میلیارد ریال به بخش صنعت استان خسارت زده که دو هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن به واحدهای صنعتی و زیرساخت ها، یک هزار میلیارد ریال به واحدهای صنفی در آق قلا و گنبدکاووس و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۰ هزار بافنده فرش دستباف است.

طبق گزارش رییس سازمان امور عشایری کشور، ۶۲۰ میلیارد ریال به عشایر مستقر در گلستان خسارت وارد شده است.

به گفته کرمعلی قندالی در بازدید از سکونتگاه عشایر در مراوه تپه، این میزان خسارت براساس ارزیابی صورت گرفته از سوی کارشناسان به دام، زیرساخت های مرتبط با امور دامپروری و زندگی عشایر وارد شده است.

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز گفت: یک هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خسارت وارد شده است.

مسوولان گلستان تاکید دارند خسارت به بخش های مختلف استان به سبب آبگرفتگی گسترده در سطح منطقه بازهم افزایش خواهد یافت.

* نیازها و خواسته های مردم سیل زده گلستان
اکنون و با گذشت بیش از دو هفته از وقوع سیل در گلستان نیازهای اولیه آنها همچون غذا، لباس و نظایر آن از اولویت اول خارج شده و بیشتر حول محور ضرورت خروج هرچه سریعتر روان آبها از منطقه متمرکز است.

دستگاههای امدادی، تشکل های مردم نهاد و نیکوکاران همه روزه بین مردم سیل زده غرب گلستان غذای گرم و سرد و نیازهای روزمره توزیع می کنند در عین حال اهالی آق قلا و گمیشان که بیش از سایر مناطق درگیر حادثه قهری بوده اند به اقلامی همچون لوازم بهداشتی و لباس نیازمندند.


* ۳ سد گلستان بیش از ظرفیت آب دارد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفته ظرفیت ۳ سد بوستان در کلاله، گلستان در گنبدکاووس و وشمگیر در آق قلا پس از گذشت دو هفته از بارش شدید باران در منطقه همچنان بیش از ظرفیت ۱۱۸ میلیون متر مکعبی آب درخود جای داده است.

حسین دهقان به خبرنگار ایرنا افزود: اکنون سر ریز سد بوستان ۱۱ متر مکعب در ثانیه، گلستان ۸۵ متر معکب در ثانیه و وشمگیر حدود ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه است اما با این وجود در شرایط کنونی تهدید نیست.

به گفته وی در هفتم فروردین ۹۸ حجم آب در پشت ۳ سد مزبور ۲.۵ برابر بیش از ظرفیت ۱۱۸ میلیون مکعبی یعنی ۲۶۴ میلیون متر مکعب آب وجود داشت.

وی در خصوص وضعیت رودخانه گرگان رود نیز گفت: این رودخانه با وجود سرزیر شدن و ذوب برف و بارش پراکنده در مناطق کوهستانی و جنگلی؛ همچنان پرآب به شمار می رود ولی خطر سیل ندارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024