سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 04.04.2019, 16:26

روز تولد میرزاخانی، روز زنان در ریاضیات نام گرفت

اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مریم میرزاخانی (۱۲ ماه می- ۲۲ اردیبهشت) را «روز زنان در ریاضیات» نام گذاری کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای ماهنامه آمریکایی فوربس(forbes)، این پیشنهاد در کنفرانس زنان ریاضیدان جهان در برزیل(World Meeting for Women in Mathematics,WM) ارائه و از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان تصویب شد.

سازمان‌های مختلف از جمله انجمن زنان اروپایی در ریاضیات، انجمن جهانی زنان در ریاضیات، انجمن زنان آفریقایی و دو انجمن جامعه زنان هندی در ریاضیات و جامعه زنان شیلیایی در ریاضی از پیشنهاد ایران حمایت کردند.

در همین ارتباط معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در صفحه توییتری خود نوشت: «در نشست جهانی زنان در ریاضیات تصویب شد: روز تولد پرفسور مریم میرزاخانی به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری شد».

مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران متولد شد و در سال‌های ۱۳۷۳و ۱۳۷۴ در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد.

او در المپیاد ۱۹۹۵ کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.

وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.

میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. در سال ۱۹۹۹ میلادی زمانی که در دانشگاه پرینستون به تحقیق و تدریس اشتغال داشت ،موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.

ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.

وی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.

وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.

پرفسور میرزاخانی در ۲۴ تیر ۱۳۹۴ (جولای ۲۰۱۷) در بیمارستان دانشگاه استنفورد امریکا درگذشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024