جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 04.04.2019, 11:49

طغیان رودخانه احتمال رانش جاده سوادکوه را افزایش داد

ایرنا - طغیان رودخانه «تلار» و تغییر مسیر حرکت این رودخانه احتمال رانش جاده اصلی سوادکوه -تهران را افزایش داده است.

بازدید روز پنجشنبه خبرنگاران اعزامی ایرنا از منطقه سیل زده شهرستان سوادکوه نشان می دهد که در اثر طغیان رودخانه تلار که دو بار در کمتر از سه هفته گذشته رخ داد آب به حاشیه راه سوادکوه به ویژه در بخشی از باند نخست این جاده در مسیر جنوب به شمال (قائمشهر- تهران) در نزدیکی شهر زیرآب نفوذ و شکاف ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش ماموران راهنمایی و رانندگی مازندران مستقر در این مسیر، در صورت جلوگیری نکردن از نفوذ آب به حاشیه جاده، احتمال رانش شدید حدود یک کیلومتر از این راه وجود دارد و با رانش زمین، تردد در باند اول متوقف می شود.

یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی مازندران مستقر در این محور با تایید شکاف حدود یک کیلومتری این محور در حوزه شهر زیرآب در شهرستان سوادکوه این شکاف را ناشی از نفود آب رودخانه تلار به حاشیه جاده اعلام کرد.

رودخانه تلار که از کوههای البرز سرچشمه می گیرد پس از عبور از شهرستان سوادکوه ، سواکوه شمالی ، سیمرغ ، قائمشهر و جویبار به دریای خزر می ریزد. این رودخانه در طول مسیر 150 کیلومتری خود علاوه بر گذر از کوه و دشت و دمن ، از داخل چند شهر مرکزی مازندران هم عبور می کند که از جمله آن زیراب ، کیاکلا مرکز شهرستان سیمرغ و قائمشهر است.

رودخانه تلار علاوه بر طغیان بر اثر بارندگی شدید ۲۶ اسفند پارسال که تا دوم فروردین امسال ادامه داشت ، 12 فروردین هم به خاطر بارندگی و آب شدن برف در بالادست طغیان کرد که بخشی از شهر زیراب در شهرستان سوادکوه را زیر آب برد.

بخشی از محور قائمشهر به تهران که به محور سوادکوه هم مشهور است از شهر زیراب و حاشیه روستاهای شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی می گذرد و طغیان رودخانه تلار که گفته می شود دبی آب آن را ۱۵ برابر حد معمول افزایش داده بود به این محور هم آسیب می زند.

بخشی از راه آهن شمال هم از حاشیه رودخانه تلار عبور می کند که سیلاب های اخیر سبب متوقف کردن حرکت قطارهای این مسیر و ایجاد اختلال در برنامه های نوروزی آن شده بود.

* جلوگیری از تردد خودرو در محور رانشی سوادکوه
مامور راهنمایی و رانندگی مستقر در منطقه که خواست نامش در گزارش فاش نشود به خبرنگار ایرنا گفت که در شرایط فعلی با ایجاد مانع در مسیر رانشی از تردد خودروها جلوگیری می شود تا فشار بیشتری به این محدوده وارد نشود که در این صورت جاده به طور کلی رانش خواهد کرد.

وی اضافه کرد : مسئولان راهور با راه و شهرسازی مازندران هماهنگ کرده اند تا هر چه سریع تر با اعزام تجهیزات راهسازی در منطقه و ترمیم حاشیه رودخانه از شکاف بیشتر و رانش احتمالی جلوگیری کنند.

* ضرب العجل استاندار مازندران برای ترمیم محور
استاندار مازندران هم در نشست شورای مدیریت بحران شهرستان سوادکوه که ارمروز با حضور خبرنگاران در منطقه بحران زده برگزار شد ، اداره کل راه و شهرسازی را مامور ترمیم جاده سوادکوه برای جلوگیری از شکاف بیشتر و رانش احتمالی کرد.

احمد حسین زادگان تاکید کرد تا هر چه سریع تر راه و شهرسازی با اعزام ماشین آلات راهسازی به منطقه این محور را ترمیم و از رانش جلوگیری کند.

وی گفت : در شرایط برگشت مسافران نوروزی محورهای استان به خصوص سوادکوه با ترافیک مواجه است و نیاز است تا هر چه سریع تر دست به کار شویم.

* اعزام ماشین آلات به منطقه
سیدمحمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران شکاف ناشی از نفوذ آب در باند اول محور سوادکوه در حوزه شهر زیرآب را تایید کرد و گفت که ماشین آلات مورد نیاز پیش از ظهر امروز به سوادکوه منتقل خواهد شد و کار ترمیم نیز اجرایی خواهد شد.

محور سوادکوه حدود ۲۶۰ کیلومتر طول دارد که دو سوم آن در حوزه استحفاظی مازندران واقع است.

سیل یک ماهه گذشته در مازندران به بیش از 54 کیلومتر از جاده های اصلی این استان خسارت زد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024