جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 02.04.2019, 18:04

گزارشی از تمهیدات برای بحران سیل در خوزستان

انتقال مدیریت شده آب کرخه به پایین دست/۱۰ هزار نفر در روستاهای شوشتر در خطر سیلاب

سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
فرماندار شوش از صدور دستور تخلیه ۳۳ روستای این شهرستان خبر داد.
عدنان غزی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: ۳۳ روستای شوش شوش در سه بخش منطقه مرکزی، فتح المبین و شاوور درگیر در مجاورت سه رودخانه کرخه، دز و شاوور در معرض آبگرفتگی هستند که دستور تخلیه این روستاها داده شده است.
وی افزود: تاکنون حالت فوق‌العاده در شوش اعلام نشده است.
فرماندار شوش با بیان اینکه تنها آب واد دو تا سه روستای شوش شده است، گفت: هچنین آب وارد مزارعی شده که در بستر رودخانه کرخه و دز هستند.

آخرین وضعیت سد “کرخه”
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه، آخرین وضعیت ورودی و خروجی آب به این سد را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، یزدانی‌پور با بیان اینکه سدهای استان خوزستان سیلاب‌های بسیار مخربی را کنترل کرده‌اند، گفت: سد کرخه در بهمن ماه سیلاب بسیار بزرگی با پیک ۶ هزار و ۸۰۰ را کنترل کرد و در پنجم فروردین ماه سال ۹۸ نیز سیلاب دیگری با آورد ۵هزار و ۴۰۰ را تجربه کرد. در حال حاضر نیز سیلاب بزرگ دیگری از روز دوازدهم شروع شد که شرایط بارندگی آن در استان ایلام و لرستان قابل مشاهده بود، این سیلاب برای کرخه سیلاب تاریخی بود که ۸هزار و ۴۰۰ آورد و پیک ساعتی داشت.
وی در ادامه افزود: در فضای مجازی برخی اطلاعات غلطی برای مردم ارائه می‌شود که مردم نباید به آن را توجه کنند. ما در حال حاضر هم آب را در شرایط سرریز راه‌سازی می‌کنیم. در ترازهای خاصی قطعاً آب از سرریز عبور خواهد کرد. این درحالیست که اطلاعات غلطی به مردم داده می‌شود که آب از سرریز عبور می‌کند که اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. در مجموع وضعیت پایدار است.
وی تاکید کرد: آبی که مدیریت شده به پایین دست انتقال پیدا می‌کند نه سیل و نه سیلاب است، بلکه آب مدیریت شده‌ای است که با اطلاع رسانی دقیق به مردم برای پایین دست انتقال می‌یابد. ما میزان خسارت ها را کاهش خواهیم داد و امیدواریم هیچوقت خسارت جانی وجود نداشته باشد که تاکنون هم وجود نداشته است.

بیشترین بارش‌های هفته آینده در چه روزهایی است؟
اداره‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی بارندگی و وزش باد قابل ملاحظه اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به گزارش ایسنا، در طلاعیه شماره ۳ امروز (۱۳ فروردین ماه) اداره‌کل هواشناسی خوزستان آمده است: “از اوایل وقت روز پنجشنبه تا اواخر روز دوشنبه هفته آینده افزایش ابر و در بعضی ساعات رگبار باران، رعد و برق و وزش باد قابل ملاحظه با احتمال تگرگ به ویژه در نیمه شرقی و شمالی خوزستان مورد انتظار است.
یشترین حجم بارش‌ها در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده پیش‌بینی می‌شود. همچنین شمال خلیج فارس در روز شنبه هفته آینده مواج خواهد بود.”

تلاش برای مقابله با پیشروی رودخانه کارون در شهر اهواز
شهردار اهواز از بسیج کلیه امکانات شهر برای مقابله با پیشروی رودخانه کارون خبر داد.
به گزارش ایسنا، منصور کتانباف در جلسه فوق العاده ستاد بحران شهرداری اهواز اظهار کرد: در پی بارندگی‌های بی سابقه، بالا آمدن سطح آب سدهای بالادست‌ و به تبع آن رهاسازی آب، بالا آمدن آب رودخانه کارون رخ داده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا پایان خرداد در چند مقطع این مساله تداوم دارد.
وی افزود: از روزهای نخست عوامل شهرداری اهواز با استفاده از کلیه ظرفیت‌های خود برای کمک به ارگان‌های دیگر تلاش کردند تا این سیلاب مهار شود اما با توجه به رهاسازی آب در بالادست و سیلاب‌های پیش رو اعلام کرده‌ایم که از این به بعد امکان ادامه کار به تنهایی وجود ندارد و نیاز به کمک دیگر دستگاه‌های اجرایی داریم.
کتانباف ادامه داد: خوشبختانه ستاد ویژه مقابله با سیلاب کارون در اهواز  به ریاست رئیس دادگستری خوزستان، دبیری فرماندار اهواز و با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل و مقرر شد هر ارگانی پشتیبانی از یک منطقه شهرداری در محدوده ساحلی را به عهده بگیرد.
شهردار اهواز بیان کرد: اعلام کرده ایم که ۹۶ دستگاه ماشین‌آلات در مناطق مختلف برای انجام طرح‌های ایمن‌سازی سواحل کارون احتیاج داریم که مقرر شد این دستگاه‌ها از سوی ارگان‌های پشتیبان در اختیار مناطق ساحلی قرار بگیرد.
کتانباف با اشاره به بسیج کلیه امکانات دستگاه‌های اجرایی شهر برای مقابله با پیشروی و سیلاب کارون، گفت: بر اساس مصوبات این ستاد سازمان آب و برق خوزستان پشتیبان شهرداری منطقه ۱، مناطق نفت‌خیز جنوب پشتیبان شهرداری متطقه ۲، جهاد نصر حامی شهرداری منطقه ۳، شرکت ملی حفاری حامی شهرداری منطقه ۴ و شرکت فولاد خوزستان معین شهرداری منطقه ۵ خواهند بود.
وی تأکید کرد: برخی از نقاط حساس نیز به صورت ویژه به بقیه ارگان‌ها سپرده شده است اما باید شهرداری منطقه هم نظارت و حمایت لازم را داشته باشد زیرا در صورت اهمال شهر آسیب می‌بیند و شهرداری باید بازسازی کند.
شهردار اهواز ادامه داد: هدف همه دستگاه‌ها حفاظت اهواز در برابر سیلاب‌ها است و باید تعامل و همکاری لازم به این عوامل شهرداری و دیگر ارگان‌ها همکاری برقرار شود.

جهانگیری: دلم پیش مردم خوزستان است
معاون اول رئیس‌جمهور که برای سرکشی از مناطق سیل زده به خوزستان سفر کرده بود برای شرکت در جلسه‌ای ناگزیر از بازگشت به تهران شد.
اسحاق جهانگیری در توییتر نوشت: به رغم آن‌که برای حضور در جلسه‌ای مهم ناگزیر از بازگشت به تهران شده‌ام اما دلم پیش مردم خوزستان است. امید دارم با همت و همدلی مردم و مسئولان استان و نیز با تمهیدات و برنامه ریزی‌های صورت گرفته بحران سیل با کمترین خسارت مهار شود و خوزستان عزیز چون همیشه سرافراز و سربلند این بحران را نیز پشت سر بگذارد.

اعزام ۸۰۰ جهادگر برای امدادرسانی به مناطق سیل زده
ستاد اجرایی فرمان امام برای امدادرسانی به مردم سیل زده به سازماندهی ۸۰۰ جهادگر همکار با این نهاد و اعزام ۵ درمانگاه سیار سلامت احسان به این مناطق پرداخت.
به گزارش ایسنا، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، در پی بروز وضعیت بحرانی در مناطق سیل‌زده ایلام، لرستان و خوزستان،  ۶ پایگاه امدادرسانی در مناطق سیل‌زده راه‌اندازی کرد.

آسیاب‌های آبی دزفول زیر آب/گردشگران کمی در خوزستان مانده‌اند

رابطه‌ی خوزستان و آب فقط مربوط به شوشتر و سازه‌های آبی‌اش نیست، این استان در ۱۰ منطقه‌ی مختلف، سازه‌های آبی دارد که فقط «شوشتر» از بین ان‌ها جهانی شده، از شوش گرفته تا حمیدیه و مارون و ارجان و بهبهان و رامهرمز، درصد زیادی از ان‌ها این روزها تجربه‌ی مسالمت آمیزی را با آب از سر نمی‌گذرانند.
به گزارش ایسنا، خبرها در چند روز گذشته از وضعیت سازه های آبی شوشتر یعنی مجموعه آسیاب‌های آبی و تونل بلیتی  boleiti پل شادروان، تونل داریون، بند میزان و پل بند گرگر گفته‌اند تا آسیاب‌های آبی دزفول و پل تاریخی‌اش، پل ایوان کرخه روی کرخه و قنات‌های اطراف آن در شوش، نهر تیری و سازه آبی آن (که تثبیت کننده دیواره رودخانه است) در حمیدیه، موزه منطقه‌ای خوزستان، پلی تاریخی در کنار پل علی بن مهزیار در بستر رودخانه، سازه‌های آبی و تاریخی بهبهان روی رودخانه‌های مارون و خیرآباد، حمام بکان و پل تاریخی خیرآباد و آثار ارجان در کنار رودخانه مارون،‌ سازه‌های شیفه در رامهرمز،‌ پل کوت سید صالح شهرستان کارون و پل سفید و پل سیاه روی رود کارون.
خبرها می‌گویند روستاهایی از خوزستان زیر آب رفته‌اند، اعلام آماده‌باش به شهرهای پایین دست “کرخه”  داده شده و خبرهای دیگری که هنوز به دست رسانه‌ها نرسیده، اما آثار تاریخی هم در این میان هم حال چندان خوبی ندارند.

بیشترین نگرانی‌ها از وضعیت سازه‌های آبی شوشتر است
محمد حسین ارسطوزاده - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان - در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه توضیح می‌دهد.
او به ایسنا می‌گوید: از آغاز مطرح شدن بحث سیلاب‌ها و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و ستاد بحران، همه همکاران مکلف شدند تا در کنار راهنمایی گردشگران، پایش آثار تاریخی را نیز به صورت مرتب انجام دهند، تا کنون نیز گزارش‌هایی از آسیب به بناهای تاریخی چند شهرستان به استان اعلام شده است.
وی با اشاره به آسیب دیدن تعدادی از سازه‌های آبی استان خوزستان در شهرهای اندیکا، لالی و مسجد سلیمان، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر گزارش‌هایی به ویژه از بافت‌های تاریخی دزفول، شوشتر، اهواز و بهبهان به دست‌مان رسیده است.

خروج ۸۹ مادر باردار پرخطر از منطقه سیلابی شعیبیه
رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر با اشاره به وجود ۵۳۹ مادر باردار در منطقه سیلابی شعیبیه گفت: از این تعداد، ۸۹ مادر باردار که وضعیت پرخطر داشته‌اند از شعیبیه خارج شده‌اند.
به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: ۵۳۹ مادر باردار در منطقه شعیبیه وجود دارد که از این تعداد، ۸۹ مادر باردار که وضعیت پرخطر داشته‌اند از منطقه خارج شده‌اند.
وی افزود: همچنین تلاش کرده‌ایم تا حد امکان دیگر گروه‌های پر خطر از جمله کودکان زیر یک سال، کودکان زیر پنج سال و سالمندان را هم از منطقه خارج کنیم.
ابول‌نژادیان ادامه داد: خوشبختانه از نظر دارو و ملزومات هیچ کمبودی وجود ندارد. داروها، واکسن، تجهیزات اورژانس، ملزومات تنفسی، مانیتورینگ و دیگر ملزومات به روستای کاظم و محل اسکان موقت سیل‌زدگان منتقل شده است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر تصریح کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری‌های عفونی در منطقه گزارش نشده است و تلاش نیروهای ستادی، مدیریتی و عملیاتی دانشکده موجب شده سلامت مردم به خطر نیفتد.

۱۰ هزار نفر در روستاهای شوشتر در خطر سیلاب
نایب فدایی، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر:۱۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر در معرض خطر سیلاب هستند. چهار روستا از این ۱۲ روستای در معرض خطر سیلاب، تخلیه شده‌اند. پایش سلامت آب و غذا مرتباً در حال انجام است.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: خوشبختانه اغلب منازل پرخطر کوی سید خلف تخلیه شده‌اند.
علیرضا عالیپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:حدود ۲۰ باب منزل در کوی سید خلف وجود دارد که با ریختن نخاله ساختمانی در بستر رودخانه کارون ساخته شده‌اند که با توجه به شرایط کنونی سیلاب باید تخلیه شوند.
وی افزود: در حال حاضر بر اثر سیلاب برخی از این ۲۰ واحد منزل مسکونی ترک برداشته‌اند. همچنین دو باب منزل دچار خسارت شده‌اند.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: خوشبختانه با توجه به هشدارهایی که شهرداری اهواز جهت تخلیه این منازل داده است اغلب این منازل تخلیه شده‌اند.
استاندار خوزستان با اشاره به روند کاهشی ورودی سدهای خوزستان، گفت: اگر قرار باشد روستا یا شهری تخلیه شود اعلام خواهد شد، فعلا اقدامات دیگری در حال انجام است تا از تخلیه شهرها جلوگیری شود.

دستور تخلیه ۸ روستا در هویزه / احتمال تخلیه شهر رفیع
سرپرست فرمانداری هویزه از صدور دستور تخلیه هشت روستای در معرض سیلاب و فراهم کردن شرایط جهت تخلیه شهر رفیع در صورت لزوم خبر داد.
سید قاسم موسوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به در معرض خطر سیلاب بودن برخی از روستاهای هویزه، دستور تخلیه هشت روستا در مجاورت رودخانه نیسان صادر شده است.
وی افزود: این روستاها سکنه محدودی دارند و با توجه به پیش‌بینی افزایش آورد رودخانه جهت پیشگیری از خطرات احتمالی دستور تخلیه صادر شده است.  همچنین با توجه به اینکه تنها یک جاده دسترسی در این حوزه وجود دارد، دستور تخلیه این روستاها جهت جلوگیری از ترافیک و در صورت لزوم فراهم شدن شرایط جهت تخلیه شهر رفیع داده شده است.
به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: در حال حاضر شرایط با  مدیریت پیش می‌رود. جلسات مفصلی در این زمینه برگزار شده و تصمیمات مهمی اخذ شده است.
وی افزود: شورای تامین خوزستان، مسئولین سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو تا صبح امروز جلسه تشکیل دادند و تصمیم‌های لازم را اتخاذ کردند.
اسناندار خوزستان گفت: اکنون ورودی سدهای خوزستان رو به کاهش است؛ اگرچه هنوز میزان ورودی به سدهای خوزستان قابل ملاحظه است اما روند کاهشی را سیر می‌کند که این روند امیدوارکننده است.
شریعتی با بیان اینکه تاکنون شرایط کنترل شده است، گفت: در سد کرخه با شرایط افزایش چندگانه‌ای مواجه بودیم اما از امروز صبح روند کاهشی ورودی به سد کرخه را داشتیم.
شریعتی ادامه داد: فعلاً شرایط مدیریت شده است اما به شهرهای خوزستان اعلام آماده‌باش داده‌ایم.
استاندار خوزستان عنوان کرد: به شهرهای پایین دست کرخه از جمله سوسنگرد، رفیع و بستان اعلام آماده‌باش شده است و به روستاهای حاشیه کرخه نیز اعلام کرده‌ایم که تخلیه شوند.
وی تاکید کرد: اگر قرار است روستا یا شهری تخلیه شود اعلام خواهد شد، فعلا اقدامات دیگری در حال انجام است تا از تخلیه شهر جلوگیری شود.

مسدود شدن پایانه شهری شهید فهمیده اهواز در پی طغیان کارون
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز با اشاره به بالا آمدن آب رودخانه کارون، گفت: پایانه درون شهری شهید فهمیده در بلوار ساحلی مسدود شده و مسافران این پایانه باید از پایانه میدان بسیج تردد کنند.
به گزارش ایسنا، سید کوروش حسینی‌زاده اظهار کرد: به دلیل بالا آمدن سطح رودخانه کارون و مجاورت پایانه درون شهری شهید فهمیده با رودخانه و بسته شدن بلوار ساحلی، کلیه مسیرهای منتهی به این پایانه، به میدان بسیج (فلکه ساعت) انتقال یافت.
وی افزود: شهروندانی که می‌خواهند از اتوبوس‌های مسیرهای پایانه شهید فهمیده استفاده کنند می‌توانند از پایانه آزادگان واقع در ابتدای خیابان‌آزادگان به صورت رایگان به میدان بسیج رفته و از آنجا با اتوبوس مورد نظر به مسیر خود ادامه دهند.
حسینی‌زاده به آماده‌باش کامل پرسنل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز اشاره کرد و گفت: خدمت‌رسانی به شهروندان اهوازی از ساعت ۶ صبح الی ۲۲ شب بدون تعطیلی ادامه دارد و سیلاب و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه اثری بر کیفیت سرویس‌دهی نخواهد گذاشت.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز تصریح کرد: در حال حاضر پایانه میدان بسیج (فلکه ساعت) جایگزین پایانه شهید فهمیده شده است و همشهریان برای تردد خود هیچگونه نگرانی نداشته باشند.
وی اظهار کرد: زمانبندی اتوبوس‌ها براساس برنامه قبلی بوده و هیچگونه تغییری ایجاد نشده است و سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز به خدمات‌دهی مستمر ادامه خواهد داد.

آماده‌باش دامپزشکی جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی در سیل خوزستان
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از آماده‌باش کامل جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های دام و طیور در مناطق سیل‌زده و در معرض سیل خبر داد.
مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازدید از مناطق سیل‌زده و در معرض سیل اظهار کرد: با توجه به سیلاب، اقدامات پیشگیرانه و کنترل بیماری‌های دام، طیور و چگونگی جلوگیری از تلفات احتمالی در دام، طیور و آبزیان در دستور کار اداره‌کل دامپزشکی خوزستان قرار گرفته است.
وی با اشاره به آماده‌باش کامل مجموعه دامپزشکی خوزستان، افزود: تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ مترمربع از اماکن دامی و یک هزار و ۲۷۰ راس دام مورد سمپاشی و ضدعفونی قرار گرفته‌اند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: همچنین ۲۱۵ مورد عملیات پایش و بررسی بیماری‌ها انجام شده و ۵۴۰ دام تحت درمان رایگان قرار گرفته‌اند. همچنین واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های شاربن علامتی، لمپی اسکین و آنتروتوکسمی در دام‌های مناطق سیل‌زده و در معرض سیل از دیگر اقدامات انجام شده هستند.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: اکنون در سد کرخه پیک سیلاب را پشت سر گذاشته ایم و میزان ورودی آب به سد در شرایط نزولی قرار دارد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا یزدانی پور در گفت و گویی تلویزیونی اظهار کرد: سیلاب بزرگی که تاکنو توسط سد کرخه مهار شده در حال فروکش کردن است و میزان ورودی آب به سد در حال کم شدن است.
وی با اشاره به کاهش میزان دبی ورودی آب به سد کرخه اظهار کرد: میزان ورودی آب به سد به میزان ۴ تا ۵ هزار متر مکعب بر ثانیه در حال کاهش است و این مساله جای خوشحالی دارد.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه تصریح کرد: همچنین میزان خروجی اب از دریچه های سد را افزایش داده ایم تا بتوانیم حجم مخزن را برای سیلاب های آینده در شرایط نرمال قرار دهیم.
یزدانی ادامه داد: امیدواریم سیلاب های آینده با حجم کمتری در مقایسه با سیلاب های اخیر باشند زیرا فصل بهار یک فصل سیلابی است و در این فصل انتظار بارندگی و سیلاب داریم.
وی عنوان کرد: باید حجم مخزن سد کرخه تا حد ایمن تخلیه شود و شرایط پایین دست نیز در این زمینه در نظر گرفته شود تا شاهد مشکلی در پایین دست نباشیم.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: اکنون در سد کرخه پیک سیلاب را پشت سر گذاشته ایم و میزان ورودی آب به سد در شرایط نزولی قرار دارد.
وی ادامه داد: میزان خروجی آب نیز حدود ۱۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه تا ۲هراز مترمکعب بر ثانیه تنظیم شده است و امیدواریم بتوانیم شرایط را به همین شکل تا پایان سال آبی نگه داریم.

آبگرفتگی ۷۲۴ دکل انتقال برق خوزستان
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: ۳۳ پست برق این شرکت در معرض آبگرفتگی و ۱۷۳ دکل در معرض آب شستگی سیل قرار دارد.
محمود دشت بزرگ در گفت و گو با ایسنا  اظهار کرد: تاکنون سیل در شبکه برق منطقه ای خوزستان خللی وارد نکرده و شبکه پایدار است ولی با توجه به افزایش خروجی سدها ممکن است شبکه با مخاطراتی رو به رو شود.
وی ادامه داد: پست های این شرکت در بیرون و درون شهرها قرار دارند و با آبگرفتگی این مناطق، پست های برق نیز دچار آبگرفتگی می شوند.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان تصریح کرد: تاکنون ۷۲۴ دکل از شرکت نیز دچار آبگرفتگی شده اند که به دلیل ماندگاری این آبگرفتگی و افزایش شدت آن، ۱۷۳ دکل در معرض آب شستگی قرار گرفتند.
دشت بزرگ عنوان کرد: برای حفظ پایداری شبکه تمام نقاط حادثه خیز به صورت لحظه ای رصد می شود و تمام نیروهای عملیاتی شرکت برق منطقه ای خوزستان در آمادگی کامل هستند.
سرپرست فرمانداری دزفول از تخلیه ۹ روستا جهت پیشگیری از خطرات احتمالی سیلاب خبر داد.
محمد حیدری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به افزایش دبی سد دز، جهت پیشگیری از خطرات احتمالی تاکنون ۹ روستا تخلیه شده‌اند.
وی افزود: تاکنون آب وارد روستاها نشده است اما برای پیشگیری از خطرات احتمالی روستاها تخلیه شده‌اند. خوشبختانه مردم نیز نسبت به جابه‌جایی و تخلیه روستاها مقاومت نکرده‌اند.  احشام این روستاییان نیز در مراکزی که از گذشته معین شده بود، نگهداری و علوفه آنها نیز تأمین شده است.
وی عنوان کرد: در روزهای گذشته برخی از سیل‌بندها شکسته شده بودند، که ترمیم شدند.
حیدری در خصوص وضعیت مقاومت سیل‌بندهای زاویه‌های دزفول، گفت: تاکنون سیل‌بندهای زاویه‌های دزفول نسبت به سیلاب مقاوم بوده‌اند که امیدواریم این وضعیت ادامه داشته باشد.
سرپرست فرمانداری دزفول بیان کرد: همچنین با توجه به آبگرفتگی جاده ساحلی دزفول این مسیر مسدود و تردد وسایل نقلیه در آن ممنوع اعلام شده است. همچنین بنا به درخواست کارشناسان سازمان میراث فرهنگی بازدید از پل قدیم دزفول یا همان پل ساسانی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.
فرماندار کارون با اشاره به شکسته شدن پی در پی و  لحظه‌ای سیل‌بندهای رودخانه کارون و انجام همزمان عملیات ترمیم گفت: حدود ۶۰ دهستان و روستا در معرض خطر جدی سیل هستند.
معصومه خنفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مجموع حدود ۶۰ دهستان و روستا در شهرستان کارون قرار دارند که بخشی از آنها در حاشیه رودخانه کارون و بخشی دیگر در شرق اتوبان آبادان قرار گرفته‌اند.
وی افزود: روستاهایی که در حاشیه رودخانه کارون قرار دارند در معرض تهدید جدی سیلاب هستند زیرا بیشترین پیچ و خم رودخانه کارون در حوزه شهرستان کارون است. بیش از ۳۵ ده و روستا در حاشیه رودخانه کارون قرار دارند که این روستاها را با افزایش ارتفاع سیل‌بندها از خطر جدی سیل نجات داده‌ایم و فعلا شرایط را کنترل کرده‌ایم اما خطر در این روستاها جدی است.
فرماندار کارون گفت: هر لحظه که یک سیل‌بند شکسته می‌شود که آن را ترمیم می‌کنیم. اکنون ارتفاع آب از سطح روستاها بالاتر رفته است اما با خاک‌ریزی و احداث سیل‌بند آب را نگهداشته‌ایم ولی اگر سیل‌بندی شکسته شود به آب سمت روستاها فوران می‌کند.
خنفری بیان کرد: اکنون آب وارد برخی روستاها شده است اما دور منازل مسکونی سیل‌بند احداث کرده‌ایم تا  از ورود آب جلوگیری کنیم اما سیل‌بندها هر لحظه شکسته می‌شوند.
وی تصریح کرد: روستاهایی که در شرق اتوبان آبادان واقع شده‌اند نیز مورد تهدید جدی کانال بحره و کانال آبرسانی به کانون ریزگردها هستند و در محاصره این دو کانال قرار دارند.
فرماندار کارون افزود: اکنون تهدید جدی در دهستان‌ها و روستاهای شهرستان کارون که در شرق اتوبان واقع شده‌اند بیش از روستاهایی است که در حاشیه رودخانه کارون قرار دارند زیرا این دهستان‌ها و روستاها د رمحاصره کانال بحره و کانال ریزگردها قرار گرفته‌اند و آب در این کانال‌ها سرریز شده است.
وی عنوان کرد: از ابتدا تا انتهای شهرستان کارون در امتداد رودخانه کارون قرار گرفته است و برخی روستاهای سمت دیگر این شهرستان در محاصره این  دو کانال هستند.
خنفری بیان کرد: هشدارهای لازم به مردم روستاها نسبت به جابه‌جایی زنان، کودکان و سالمندان داده شده است اما مردم این روستاها مقاومت می‌کنند.

۹۳ درصد سدهای خوزستان پر شده است
معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه حدود ۹۳ درصد از سدهای خوزستان پر است، گفت: در حال حاضر ورودی های همه رودخانه ها و سدها به طرف خوزستان کاهش پیدا کرده و در حال کم شدن است.
به گزارش ایسنا، تقی زاده خامسی در گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: در کشور حدود ۱۷۲ سد بزرگ وجود دارد که تاکنون وظیفه تنظیم سیلاب را به خوبی انجام داده اند.
وی با بیان اینکه ظرفیت مخزن همه سدهای کشور ۵۰ میلیارد متر مکعب است، افزود: در این زمینه ۷۵ درصد از همه سدهای کشور پر هستند.
معاون آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: با توجه به اینکه معمولا بارندگی ها به صورت پراکنده در کشور صورت می گیرد،  از ۳۶ میلیارد متر مکعب موجودی آب در سدها، ۲۶ میلیارد مترمکعب آب رها شده داشته ایم.
تقی زاده خامسی ادامه داد: این میزان آب رها شده برای کشاورزان و بخشی نیز برای تالاب های گاوخونی، هورالعظیم و شادگان رها سازی شده است.
وی با اشاره به احیای تالاب های کشور عنوان کرد: خبر خوش سیلاب و بارندگی های اخیر احیای تالاب ها در ایران است که آب رها سازی شده از پشت سدها وارد این تالاب ها شده است و می توانیم امیدوار باشیم که در سال آینده شاهد ریزگرد در خوزستان نخواهیم بود.
معاون آب و آبفای وزارت نیرو بیان کرد: در دو روز گذشته به همراه آقای جهانگیری از نقاط سیل زده استان خوزستان و همچنین سدهای دز و کرخه بازدید داشتیم و گزارش های این بازدیدها نیز به صورت مستمر برای آقای روحانی ارسال می شود.
تقی زاده خامسی بیان کرد: در حال حاضر ورودی های همه رودخانه و سدها به طرف خوزستان کاهش پیدا کرده است و در حال کم شدن است.
وی ادامه داد: اکنون در حال تنظیم کردن ورودی ها و خروجی های سدهای تاثیرگذار هستیم تا در صورت ورود سیلاب جدید، بتوانیم آن ها را در پشت سدها نگهداری و یا با دقت خارج کنیم.
معاون آب و آبفای وزارت نیرو بیان کرد: حدود ۹۳ درصد از سدهای خوزستان پر است که این عدد بیانگر وجود ۲۲ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدهای استان است.
تقی زاده خامسی با اشاره به آخرین وضعیت رودخانه کارون گفت: در حال مدیریت شرایط در این رودخانه هستیم و از نظر ما شاهد اتفاق خاصی در این زمینه نخواهیم بود.
وی با اشاره به بحث فاضلاب شهرستان اهواز ادامه داد: در نقاطی که ممکن است مشکل فاضلاب به وجود بیاید، حدود ۵۰ پمپ در اهواز مستقر شده است تا این مشکل را مرتفع کنند.

اتراق خطرناک مردم در مسیر سیلاب
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به تردد سنگین در محورهای خوزستان، گفت: محور اهواز به مسجدسلیمان تقریبا ترافیک پرحجم‌تر و سنگین‌تری نسبت به دیگر  محورها دارد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت محورهای خوزستان اظهار کرد: توصیه می‌شود مردم سعی کنند امروز که روز طبیعت است از فضاهای شهرها و پارک‌های موجود در شهر استفاده کنند اما بسیاری از مردم نیز علاقه داشته‌اند به دامان طبیعت بروند و به همین دلیل در حال حاضر در بسیاری از محورهای خوزستان مثل محور اهواز - ملاثانی تردد سنگین است.
وی افزود: همچین محور ملاثانی  - شوشتر و مسجدسلیمان، محور اهواز - اندیمشک، محور رامهرمز - بهبهان، محور بهبهان به گچساران و محور امیدیه به دیلم پرترافیک هستند اما ترافیک در محور اهواز به مسجدسلیمان تقریبا از همه محورها پرحجم‌تر و سنگین‌تر است.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: از روز گذشته محور اندیمشک به خرم‌آباد به دلیل ریزش کوه در آزادراه لرستان مسدود شده است که پس از بررسی مشخص می‌شود این مسیر چه زمانی بازگشایی خواهد شد. کسانی که قصد دارند به تهران یا استان‌های شمالی سفر کنند باید تا مشخص شدن زمان بازگشایی این مسیر تحمل کنند.
دولتشاهی توصیه کرد: اکنون که مردم به دامان طبیعت رفته‌اند حداقل در جاهایی اتراق کنند که در مسیر سیلاب یا کنار رودخانه‌ها نباشد و به مسیری بروند که بتوانند سریع برگردند و همچنین بازگشت آنها در تاریکی شب نباشد.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: در بازدید هوایی که از محورهای خوزستان داشتم علی‌رغم همه هشدارها مشاهده شد که بسیاری از مردم، سمت دزفول در مسیر سیلاب و حتی در داخل دره‌ها هم اتراق کرده‌اند  که این موضوع خطرناک است و باید از این مسیرها دوری کنند.
براساس اعلام استانداری خوزستان، مدارس در چند شهر خوزستان در روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده تعطیل و آغاز به کار دانشگاه های استان با یک هفته تاخیر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه استانداری خوزستان آمده است:
“به اطلاع می‌رساند بنا بر تصمیم استاندار خوزستان با توجه به مشکلات ناشی از آبگرفتگی ها و سیلاب های اخیر و همچنین ضرورت اسکان مهمانان نوروزی مدارس در شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، و شعیبیه شوشتر و همچنین مدارس روستاهای زاویه دزفول، شهرک بهروزی دزفول، بخش دارخوین و روستاهای غرب کارون خرمشهر در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده تعطیل می باشند.
ضمناً فعالیت های دانشگاه های استان با یک هفته تاخیر از ۲۴ فروردین آغاز خواهد شد.”

عروسک‌های غول‌پیکر خوزستان به مناطق سیل‌زده گلستان رفتند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از اعزام عروسک‌های غول‌پیکر خانه عروسک انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به منظور روحیه دادن به مردم آسیب‌دیده به ویژه کودکان مناطق سیل زده استان گلستان خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمد جوروند درباره اقدامات مدنظر این اداره‌کل، انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و شورای راهبردی تئاتر خوزستان به منظور حمایت از مردم آسیب‌دیده مناطق سیل‌زده در استان‌های مختلف کشور، گفت: در شرایطی این چنینی توجه به روحیه جمعی آسیب‌دیدگان مناطق سیل‌زده به ویژه کودکان دارای اهمیت بالایی است، از این رو قصد داریم عروسک‌های غول‌پیکر خانه عروسک انجمن هنرهای نمایشی استان را به مناطق سیل‌زده استان گلستان اعزام کنیم. 
وی تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، گروه نه نفره به همراه عروسک‌های غول پیکر استان خوزستان به سرپرستی فاطمه اعزازی و گروه مستندسازی، روز شنبه دهم فروردین ۹۸ به استان‌ سیل‌زده گلستان اعزام کردیم تا این گروه اجراهای خود را در مناطق سیل‌زده استان گلستان آغاز نماید. 
جوروند ادامه داد: در کنار اجرای نمایش عروسک‌های غول‌پیکر، کتاب قصه‌هایی مخصوص کودکان و کاردستی‌های کاغذی نیز در بین کودکان سیل زده استان گلستان توزیع می‌شود. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: امیدواریم با این حرکت هنرمندان تئاتر خوزستان بتوانیم روحیه شادی و نشاط را در میان مردم و کودکان سیل زده استان گلستان بالا ببریم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024