سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - Tuesday 23 April 2019
بازگشت به صفحه اول
 |  درباره ايران امروز  |  تماس با ايران امروز  |  آگهی در ايران امروز  | 
  |   صفحه اول   |   خبرهای روز   |   سياست   |   انديشه   |   فرهنگ و ادبيات   |   جامعه   |   محیط زیست   |   RSS   |  

جوانان مجرد ایرانی مخالف «کودک همسری» هستند

iran-emrooz.net | Sat, 30.03.2019, 21:50

نتایج نظرسنجی‌هایی ملی‌ای که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در اسفندماه انجام داده مورد توجه خاص مخاطبان قرار گرفته است. حال، رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از نتایج یکی از نظرسنجی‌های اخیر این مرکز درباره نظر مردم ایران پیرامون کودک همسری خبر داده است.

به گزارش ایسنا، محمد آقاسی با اشاره به نظرسنجی‌ای که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درباره کودک‌همسری انجام داده گفت: در اواخر سال ۱۳۹۷ مباحث فراوانی پیرامون سن ازدواج دختران در جامعه مطرح شد که موافقان و مخالفان از تریبون‌های رسمی و یا مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند. همین مطلب را ما دست مایه پرسش از مردم قرار دادیم و متوجه شدیم ۲۲.۳ درصد معتقدند ازدواج در سن کم اشکالی ندارد و ۷۷ درصد ازدواج در سن پایین را باعث برخی آسیب‌ها دانسته‌اند که امیدوارم این مباحث و نتایج کمک به مقوله تقویت خانواده در جامعه ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه ایسپا آمادگی کاملی برای برگزاری نظرسنجی درباره انتخابات مجلس پیش‌رو را دارد گفت: یکی از برنامه‌های جدی ایسپا فهم و درک رفتارهای مردم ایران در موضوعات مختلف است. لذا اهتمام ویژه به اجرای موج‌های پیاپی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در فواصل مناسب با رعایت استانداردهای علمی دارد. یکی از فعالیت‌های علمی که ایسپا انجام داده و عموم مردم بیشتر با آن آشنا هستند درک و فهم رفتارهای انتخاباتی است اما در حوزه‌های دیگر مثل رفتارهای اقتصادی، رفتارهای سیاسی، رفتارهای دینی و سایر مقوله‌ها هم ایسپا کارهای گوناگونی را انجام داده است. به طور طبیعی آمادگی کامل برای اجرای چندین موج نظرسنجی با همکاری شعب ایسپا خواهیم داشت.

آقاسی درباره طرح‌های شاخص سال ۹۷ در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: در سال ۹۷ صرفاً در حوزه اصلی کار ایسپا که بحث نظرسنجی است سه اتفاق خوب افتاد. از آن جهت می‌گویم حوزه اصلی چراکه ما در حوزه اصلی ترویجی و افکارسنجی هم فعالیت می‌کنیم. منظور از کار اصلی به سرانجام رسیدن سه موج دوم پیمایش‌های اجتماعی بود. درست است که پیمایش‌ها در نوع خود قابل توجه هستند اما در حوزه علوم اجتماعی و برای سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی، پیمایش‌هایی که تکرار می‌شوند از اهمیت بیشتری برخوردارند. چرا که فهمی از تغییرات و دگرگونی‌ها را ارائه می‌کنند و دانشمندان علوم اجتماعی با تکیه به همین مرورهای روندی می‌توانند الگوهایی برای درک و فهم جامعه استخراج نمایند.

آقاسی در پاسخ به سوالی درباره پیمایش‌هایی که مجدد تکرار شده‌اند اظهار کرد: ما به دو صورت روندها را مورد بررسی قرار دادیم برخی از محورهای مهم مثل رضایت مردم از زندگی، شادکامی، اعتماد اجتماعی، برخی محورهای دین‎داری، امید به آینده و مصرف رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، محورهایی است که به صورت مستمر در لابلای طرح‌های فصلی بازتاب اجتماعی مسائل روز کشور مورد سنجش قرار گرفته است. اما سه پیمایش مهم نیز در سال گذشته انجام شد. اولین پیمایش «سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران» بود که خبرهای آن منتشر شد. موج اول این پیمایش در سال ۱۳۸۴ انجام شده است که در این بازه زمانی می‌توان به خوبی درک مناسبی از تغییرات فرهنگ سیاسی مردم ایران ارائه نمود.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ادامه داد: اجازه بفرمائید درباره پیمایش دوم با توجه به نظر کارفرما صحبتی نکنیم. اما در پیمایش دیگری هم در سال ۱۳۹۲ انجام دادیم با عنوان «نگرش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده» که موفق شدیم موج دوم آن را در انتهای سال ۱۳۹۷ اجرا نمائیم. دست مایه این پیمایش توجه به فرهنگ ازدواج در ایران بوده است. نحوه انتخاب و ملاک‌های انتخاب برای پسران و دختران جامعه ایرانی، دلایل ازدواج یا عدم آن، روابط پیش زناشویی و فرا زناشویی برخی از محورهایی بوده که مورد سنجش قرار گرفته است.

محمد آقاسی در پایان با بیان اینکه هر پیمایشی بدون توجه به زمینه و زمانه‎ی خود، محکوم به شکست است گفت: ما در تمامی فعالیت‌های این حوزه مسائل و اتفاقات روز را مدنظر قرار می‌دهیم امّا اگر مقصود برخی بحث‌های سیاستگذاران در این حوزه و یا مواردی پیرامون تقنین مدنظر است باید بگویم که این موارد هم در نظر گرفته شده است.



Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2019
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است. استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.