پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 26.03.2019, 15:52

رقابت تنگاتنگ احزاب و ائتلاف‌ها در انتخابات شوراها و شهرداری‌های ترکیه

خبرگزاری آناتولی

مردم ترکیه پس از رقابت‌های سیاسی و سخنرانی‌های لیدرها و کاندیداهای سرشناس احزاب و ائتلاف‌های مختلف در کمپین نفس‌گیر و تنگاتنگ انتخابات شوراها و شهرداری‌ها که هنوز نیز ادامه دارد، روز ۳۱ ماه مارس ۲۰۱۹ (۱۱ فروردین ۱۳۹۸) در سراسر کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

این انتخابات که شاهد پانزدهمین دوره آن خواهیم بود، هر پنج سال یکبار، جهت تعیین شهرداران و اعضای شوراها و کدخدایان محلات در ۸۱ استان ترکیه برگزار می‌شود.

روند رسمی انتخابات در تاریخ یکم ژانویه سال جاری و تبلیغات رقابت‌کنندگان نیز در ۲۱ مارس آغاز شد. این کمپین در تاریخ ۳۰ مارس (شنبه آتی)، یک روز قبل از برگزاری انتخابات، پایان خواهد یافت.

سعدی گوون، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه در این زمینه به خبرنگار آناتولی گفت: بیش از ۵۷ میلیون واجد شرایط برای رای دادن در انتخابات شوراها و شهرداری‌ها داریم.

دوازده حزب، از جمله «عدالت و توسعه»، «حرکت ملی»، «جمهوری خلق»، «دموکراتیک خلق‌ها»، «نیک»، «سعادت»، «ترکیه مستقل»، «کمونیست ترکیه»، «اتحاد بزرگ»، «چپ دموکراتیک»، «دموکرات» و «وطن» نامزدهای خود را جهت رقابت در این انتخابات و تصدی ریاست شهرداری‌ها معرفی کرده‌اند.

برای نخستین بار از زمان آغاز این انتخابات در سال ۱۹۴۴، احزاب به‌صورت ائتلافی مشارکت کرده‌اند؛ بدین‌ترتیب که دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی «ائتلاف جمهور» و از سوی دیگر احزاب جمهوری خلق و نیک نیز «ائتلاف ملت» را تشکیل داده‌اند.

با توجه به تقویم انتخابات شوراها و شهرداری‌ها، احزاب سیاسی تا ساعت ۵ صبح روز ۱۹ فوریه فهرست نهایی نامزدهای خود را به شورای مربوطه ارسال کردند. پس از ارزیابی نامزدها، شورای انتخابات نیز لیست های نهایی را در تاریخ ۳ مارس منتشر کرد.

شهروندان ترکیه تنها در حوزه ای که در آن اقامت دارند رای می‌دهند. آنها می‌توانند نام و آدرس حوزه مذکور را با استفاده از سیستم آنلاین دولت الکترونیکی به‌دست آورند.

ترکیه دارای ۳۰ کلانشهر؛ شامل آنکارا، استانبول، آدانا، دنیزلی، دیاربکر، ارزوروم، اسکی‌شهیر، گازی‌انتپ، حتای، ازمیر، قهرمان ماراش، کایسری، کوجاائلی، قونیه، مالاتیا، مانیسا، ماردین، مرسین، موغلا، اردو، ساکاریا، سامسون، شانلی‌عرفه، تکیرداغ، ترابزون و وان است.

اهالی این شهرها، برای انتخاب مستقیم شهرداران کلانشهرها و مناطق شهرداری‌ها، اعضای شوراهای هر منطقه و کدخدایان محلات رای خواهند داد. شورای شهر یا به عبارت دیگر پارلمان کلانشهرها نیز متشکل از دو سه عضو اول شوراهای هر منطقه، از جمله شهردار آن است. به‌ عنوان مثال، استانبول دارای ۳۹ منطقه شهرداری و حدود ۱۲۰ عضو شورای شهر است.

مردم ترکیه در شهرهای کوچک نیز شهرداران، اعضای شورای استانی، شورای شهر و کدخدایان را مستقیما برمی‌گزینند. در روستاها نیز اعضای شوراهای استانی و کدخدایان انتخاب خواهند شد.

از برگه‌‌های رای «سفید» برای انتخاب شهرداران کلانشهرها، «نارنجی» برای انتخاب اعضای شوراهای استانی، «آبی» برای شهرداران مناطق شهری و «زرد» برای اعضای شوراهای مناطق شهری و کدخدایان استفاده می‌شود. تمام برگه ها توسط رای دهندگان در یک پاکت قرار می‌گیرد و به صندوق رای‌گیری انداخته می شود.

رای‌گیری در استان‌های شرقی ترکیه ساعت ۰۷:۰۰ صبح یکشنبه آغاز و ساعت ۱۶:۰۰ به وقت محلی پایان می یابد. در حوزه‌های رای‌گیری استا‌ن‌های غربی کشور نیز از ساعت ۰۸:۰۰ صبح آغاز و تا ساعت ۱۷:۰۰ عصر ادامه خواهد یافت. شمارش آرای شوراها، شهرداری‌ها و کدخدایان محلات سراسر ترکیه بلافاصله پس از پایان رای‌گیری شروع می‌شود.

به گفته سیلمان سویلو، وزیر کشور ترکیه ۵۵۳ هزار نیروی امنیتی از جمله گارد ساحلی، در این انتخابات سازماندهی شده و امنیت انتخابات را تامین خواهند کرد. حدود ۶.۶۸۰ نیروی امنیتی دیگر در ۱۱ استان و ۱۲ شهرستان برای مقابله با تهدیدهای گروه تروریستی پ.ک.ک به کار گرفته می‌شوند.

در این انتخابات شهرداران ۳۰ کلان‌شهر از جمله شهرهای‌های بزرگ همچون استانبول، آنکارا، ازمیر و ۵۱ شهر و ۹۲۱ منطقه شهرداری و در مجموع ۱.۳۹۸ شهردار در ۸۱ استان ترکیه انتخاب می‌شوند. مردم همچنین اعضای شوراهای شهر و روستا و کدخدایان محلات شهری و روستایی را انتخاب خواهند کرد.

آخرین انتخابات شوراها، شهرداری‌ها و کدخدایان محلات ماه مارس ۲۰۱۴ برگزار شد که حزب عدالت و توسعه با ۴۵.۵ درصد آرا برای سومین بار متوالی در آن به پیروزی دست یافت. آخرین انتخابات ترکیه نیز مربوط به ریاست جمهوری و مجلس بود که در ژوئن ۲۰۱۸ برگزار شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024