شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 23.03.2019, 23:15

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه دوم فروردین ماه با تصویب قطعنامه‌ای ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

تمدید گزارشگری جاوید رحمان برای یک سال دیگر با ۲۲ رای موافق، هفت رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع به تایید رسید. این قطعنامه از سوی کشور سوئد به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای رای‌گیری پیشنهاد داده شده بود که با اکثرا آرا گزارشگر ویژه ایران برای یک سال دیگر کارش را ادامه خواهد داد.

پیش از این ۴۲ سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای با تاکید بر «نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران» از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته بودند تا ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران بار دیگر تمدید شود.

افغانستان، پاکستان، هند، عراق، ایتره، چین و کوبا هفت کشوری هستند که این قطعنامه رای مخالف دادند.

اما اسماعیل بقایی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در واکنش به این قطعنامه آن را «غیرسازنده و سیاسی» خواند و مدعی شد این قطعنامه «طراحی ناعادلانه، ناموجه و غیرصادقانه چند دولت خاص» است. همچنین نماینده دولت ایران در سازمان ملل از دولت سوئد که پیشنهاددهنده این قطعنامه به اعضای شورای حقوق بشر بوده خواست تا به «این شیوه زیان‌بار و تقابلی علیه ملت ایران پایان دهد.»

اسماعیل بقایی امضاکنندگان این قطعنامه را کسانی نامید که از خشونت و تروریسم حمایت می‌کنند: «این تصادفی نیست که دولت‌هایی که سابقه طولانی در نقض حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه دارند، از جمله آنهایی که منطقه ما را با ارسال سلاح، حمایت فعالانه از تروریسم و خشونت افراطی به ویرانی و تخریب کشانده‌اند، حامیان اصلی این قطعنامه هستند.»

اسماعیل بقایی حتی این قطعنامه را خالی از «اعتبار و مبنای اخلاقی» خواند و گفت: «یاس‌آور است که سوئده به هرماه چند کشور بر این رویکرد غیرسازنده و زیان‌بار علیه ایران اصرار می‌ورزند. ادعاهای حقوق بشر ی مبتکران این قطعنامه خالی از اعتبار و حسن نیست و مبنای اخلاقی است، چرا که این کشورها نسبت به قساوت‌های نظام‌مند هر روزه متحدانشان در منطقه ما بی‌اعتنا بوده و در برابر تحریم‌های ضدبشری و غیرقانونی آمریکا که ناقض حقوق بشر در سطح کلان است سکوت پیشه کرده‌اند.»

جاوید رحمان در آخرین گزارش خود درباره ایران که در تاریخ هشتم اسفند ۹۷ به سازمان ملل ارائه شد به نقض فاحش حقوق بشر بین‌المللی از سوی دولت ایران در موارد متعدد اشاره کرده بود. در گزارش او قید شده بود دولت ایران از سال ۲۰۱۳ تاکنون، ۳۳ نفر که زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند اعدام کرده است.

گزارش ویژه همچنین در این گزارش علاوه بر انتقاد به ادامه روند اعدام‌های کودکان در ایران، از نقض حقوق زندانیان دوتابعیتی، بازداشت گسترده وکلا، فعالان کارگری و مدافعان حقوق بشر در ایران گفته بود. جاوید رحمان در گزارش خود قید کرده بود به دلیل وضعیت اقتصادی وتاثیرات تحریم، اعتراضاتی سراسری در ایران شکل گرفته که پاسخ دولت ایران نسبت به این اعتراضات بازداشت گسترده مردم، وکلا و فعالان کارگری و حقوق بشر بوده است. او در گزارش خود از بازداشت نسرین ستوده، هدی عمدی، زینب طاهری، رضا خندان، فرهاد میثمی، نجمعه واحدی، رضوان محمدی یاد کرده بود.

چند ماه پیش نیز قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۶ آذر ۹۷ به تصویب رسید. ۸۴ کشور عضو سازمان ملل با رای مثبت به این قطعنامه از ایران خواسته بودند تا به بازداشت‌های گسترده خودسرانه و حکم‌های اعدام رو به افزایش پایان دهد. همچنین به تبعیض‌ها علیه زنان در قانون و عمل، سرکوب، آزار و اذیت و تهدید اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان، دراویش گنابادی، یهودیان، مسلمانان صوفی، یارسانی‌ها، زرتشتیان و اعضای جامعه بهاییان پایان دهد. این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فعالان محیط زیست شده بود.

پیش از این احمد شهید و عاصمه جهانگیر، گزارشگران پیشین سازمان ملل در امور ایران و اکنون جاوید رحمان بارها از مقامات ایران خواسته‌اند تا اجازه سفر برای تهیه گزارش و دیدار از زندان‌های ایران را به آنها بدهند با این حال مقامات ایران درخواست‌هایشان را رد کرده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024