سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.03.2019, 22:48

زلزله قابل پیش‌بینی نیست؛ هواشناسی چرا؟

غلامرضا عابدینی، از همراهان “راهبرد”، در یادداشت ارسالی خود نوشت:

پایان سال سخت ۹۷ را در حالی طی می‌کردیم که در سطح جهانی فشار بی‌امانی از طرف نظام سلطه یعنی آمریکا در تمام عرصه‌ها به کشورمان وارد می‌شد و در عرصه داخلی هم خودمان را از نظر اقتصادی با چنگ و دندان نگه داشته‌ایم.

باورمان این بود شاید با آمدن بهار و نوروز و تحویل سال جدید شاید لبخندی بر لب‌های هموطنانمان ببینیم؛ ناگهان باران‌های بی‌امان که منجر به سیل ویرانگر شد، عزیزانمان را در استان گلستان دچار چالش جدی با قهر طبیعت کرد.

ما در سال‌های گذشته در کرمانشاه با زلزله مواجه شدیم و در آنجا دیدیم که در کمک‌رسانی و ستاد بحران چقدر ناآماده و آسیب‌پذیر هستیم که هنوز هموطنان زلزله‌زده با موضوع اسکان با مشکل مواجه هستند.

اگر کمک‌های چهره‌های شاخص و مردم دلسوز ایران که همیشه بی‌ادعا در تمام مشکلات همگام بوده‌اند، نبود؛ خدا می‌داند مردم زلزله‌زده اوضاعشان به چه شکلی پیش می‌رفت...

سوال اصلی این است همه می‌دانیم که در جهان زلزله قابل پیش‌بینی نیست و توقع نداریم که هیچ مرکز زلزله‌شناسی آن را پیش‌بینی کند؛ اما آیا بارش‌های منجر به سیل نیز قابل پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی نبوده است؟

شاید به سختی باور کنیم سیل قابل پیش‌بینی نباشد. آیا اطلاع‌رسانی و پوشش خبری و کمک‌رسانی بعد سیل نیز برای کمک‌رسانی برای هموطنان استان گلستان چرا باید با تاخیر و ناقص باشد؟

در حادثه پلاسکو تلویزیون پوشش خبری لحظه‌ای قابل قبولی داشت. آیا برای هموطنان عزیزمان در استان گلستان نباید چنین پوشش خبری ایجاد شود؟

استان گلستان به یاری همه هموطنان نیاز دارد. در این روزها آنها را دریابیم...




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024