سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 19.03.2019, 18:42

رئیس جمهوری قزاقستان از مقام خود کناره‌گیری کرد

دویجه وله: نورسلطان نظربایف در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد که از این سمت کناره‌گیری کرده است. قاسم جومارت توکایف، رئیس مجلس سنای قزاقستان و از یاران نزدیک نظربایف جانشین او خواهد شد.

روز سه‌‌شنبه، ٢٨ اسفند (١٩ مارس) رئیس جمهوری ٧٨ ساله قزاقستان در یک سخنرانی تلویزیونی ضمن اعلام خبر کناره‌گیری از مقام ریاست جمهوری اظهار داشت که این تصمیم برایش «آسان» نبوده است.

نظربایف درباره علت این اقدام به ظاهر ناگهانی توضیحی نداد و تنها تاکید کرد که در پست‌های ریاست شورای عالی امنیت ملی و ریاست حزب حاکم (نوراوتان) خواهد ماند.

بر اساس قانون اساسی قزاقستان رئیس مجلس سنای کشور، قاسم جومارت توکایف، تا پایان دوره کنونی ریاست جمهوری، یعنی تا مارس ۲۰۲۰ به عنوان رئیس جمهور موقت عمل خواهد کرد. توکایف ۶۵ ساله از یاران نظربایف به‌شمار می‌رود.

نور سلطان نظربایف از سال ١٩٨٤ و در دوران حیات «اتحاد جماهیر شوروی» به مقام نخست وزیری جمهوری شوروی قزاقستان رسید و در سال ١٩٨٩ به عنوان دبیر حزب کمونیست قزاقستان برگزیده شد. او یک سال بعد پست ریاست جمهوری قزاقستان را به عهده گرفت.

پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری‌های آن در سال ١٩٩١، نظربایف در قدرت ماند و تا کناره‌گیری به ظاهر خودخواسته، رهبر قزاقستان بود و با مشت آهنین عمل کرد. البته کناره‌گیری او از پست ریاست جمهوری پایان دوران رهبری او نخواهد بود، زیرا براساس قانون اساسی قزاقستان، او تا پایان عمرش «رهبر ملت»، رئیس شورای امنیت ملی و از مصونیت قضایی برخوردار خواهد بود.

نظربایف یک ماه پیش نیز با انحلال کابینه به اقدامی ناگهانی دست زد. او در این رابطه و در پاسخ به نارضایتی مردم از عملکرد دولت وعده داد که چند میلیارد یورو برای بهبود اوضاع اجتماعی هزینه خواهد شد. اقتصاد قزاقستان هنوز از پیامدهای کاهش بهای نفت در سال ۲۰۱۴ رنج می‌برد.

این کشور نفت‌خیز آسیای میانه ۱۸ میلیون نفر جمعیت دارد و از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک این کشور قرار دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024