سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 14.03.2019, 9:38

شکایت مریم ممبینی از سرپرست دادسرای زندان اوین

فرزند کاووس سیدامامی و مریم ممبینی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت مادرش از سرپرست دادسرای امنیت اوین به دلیل تمدید ممنوع الخروجی‌اش بدون دلیل مشخص و فقدان پاسخگویی شکایت کرده است. وکلای مریم ممبینی این شکایت را روز ۱۵ اسفند ۹۷ به دادسرای انتظامی قضات تحویل داده‌اند. به گفته رامین سیدامامی هفته گذشته ممنوع الخروجی مادرش مجددا از سوی امین ناصری، سرپرست دادسرای امنیت بدون دلیل مشخصی و پاسخ به وکلای او تمدید شده است.

رامین سیدامامی به کمپین گفت: «ما از این به بعد برای این ممنوع الخروجی غیرقانونی به هر کجا که لازم باشد شکایت خواهیم کرد تا بالاخره کسی صدای ما را بشوند و جوابگوی منع خروج غیرقانونی مادرم باشد. عجیب است که مقامات ایران حتی به قانون خودشان هم احترام نمی‌گذارند. طبق قانون خودشان مادرم دارای پرونده و یا اتهامی نیست و ممنوع الخروجی او غیرقانونی به حساب می‌آید.»

مریم ممبینی پس از فوت همسرش تاکنون بدون علت مشخصی ممنوع الخروج است. خانم ممبینی وقتی قرار بود صبح روز ۱۷ اسفند ماه ۹۶ همراه با دو فرزندش ایران را به مقصد کانادا ترک کند در فرودگاه تهران متوجه ممنوع الخروجی خود شد و تاکنون این ممنوع الخروجی تمدید شده است.

رامین سیدامامی گفت: «در آخرین پیگیری‌ها، مسوول دفتر آقای امین ناصری عنوان کرده بود که تا یک هفته پاسخی به درخواست ممنوع الخروجی مادرم خواهد دادند اما پاسخی داده نشد و هفته گذشته وکلای مادرم در مراجعه به دادسرا متوجه تمدید این ممنوع الخروجی شدند. از آنجا که تمدید ممنوع الخروجی مادرم طی یک سال گشته منطقی و قانونی نیست و به گفته وکلایش حتی توجیه امنیتی هم ندارد، مادرم تصمیم گرفت توسط وکلایش اقدام به شکایت از سرپرست دادسرای امنیت که مسوول قانونی این تمدید ممنوع الخروجی است، کند.»

پیام درفشان یکی از وکلای مریم ممبینی روز ۲۱ اسفند ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا با اعلام طرح شکایت از سرپرست دادسرای امنیت، درباره تمدید ممنوع الخروجی موکلش گفت: «در حال حاضر نه‌ تنها ابقای این قرار وجاهت قانونی ندارد بلکه در طول مدت یک سال گذشته بدون اینکه طبق مقررات قانونی مجالی برای اعتراض به قرار صادره وجود داشته باشد تمدید شده است.»

به گفته وکیل مریم ممبینی، موکلش در طول یک سال گذشته در تمام احضارهایش از سوی مقامات قضایی شرکت کرده و جوابگو بوده است و هیچ اتهامی و پرونده‌ای متوجه او نیست با این حال ممنوع الخروجی او ادامه دارد.  آقای درفشان به خبرگزاری ایرنا گفت: «به رغم پایان یافتن تحقیقات و با توجه به اینکه هیچ اتهامی از ابتدا در مورد موکل مطرح نبوده و قرار ممنوعیت خروج از کشور هم جزو قرارهای تمهیدی است اما همچنان این قرار که وجاهت قانونی در خصوص موکل ندارد، پابرجاست.»

پیام درفشان همچنین گفت سرپرست دادسرای زندان اوین تاکنونحتی حاضر به دیدار با وکلا و پاسخگویی به آنها نشده است: «چندین بار به وکالت از همسر سیدامامی فرم ملاقات با سرپرست دادسرا را تکمیل کردیم اما وی نه تنها حاضر به ملاقات با وکلا نشد بلکه حاضر به ارائه شماره ثبت لوایح ارائه شده نیز نشد.»

این وکیل پیش‌تر در گفت‌وگویی با کمپین در تاریخ ۳۰ فروردین ۹۷ گفته بود ممنوع الخروجی خانم ممبینی براساس حکمی قضایی صورت نگرفته و تصمیم گیری نه قضایی که امنیتی است.

در تاریخ ۱۹ بهمن، مریم ممبینی برای ملاقات با همسرش به شعبه ۲۷ دادگاه فراخوانده شد اما پس از سه ساعت بازجویی، و تهدید خود و اعضای خانواده‌اش به دستگیری، به او گفتند که همسرش در زندان خودکشی کرده‌ است و «او را مجبور کردند کاغذی را امضا کند و تعهد دهد که با رسانه‌ها صحبت نکند والا به زندان خواهد رفت.»

مریم ممبینی بارها پس از مرگ همسرش، مورد آزار و اذیت قرار گرفت. در تاریخ چهارم تیر۹۷، ۲۰ ماموران امنیتی همراه دوربین فیلم‌برداری وارد منزل کاووس سیدامامی شدند و چندین ساعت از خانم ممبینی «به زور» برای تهیه فیلمی که از آن به نام«هبوط» نام برده شده در مقابل دوربین فیلبمبرداری بازجویی به عمل آوردند. به گفته وکلایش خانم ممبینی مرتب جیغ می‌زده و صدای گریه‌اش از پایین پنجره خانه شنیده می‌شده. او پس از چند ساعت بازجویی غش می‌کند که مجبور به انتقال او به بیمارستان می‌شوند.

رامین سیدامامی فرزند بزرگ خانم ممبینی در گفت‌وگوی قبلی خود با کمپین در تاریخ اول اسفند ۹۷ گفته بود: «هیچ اتهامی متوجه مادر من نیست اما نمی‌دانیم به چه دلیلی جلوی خروج او از کشور یک سال است که گرفته شده است. متاسفانه ساده‌ترین حق، امکان سفر از مادرم گرفته شده است. ما یک سال است که عزاداریم و خواسته‌مان این بوده که کنار هم باشیم. اما مادرم انطرف است و ما این طرف. هیچ‌کس هم جوابی به علت ممنوع الخروجی مادرم و تمدید آن نمی‌دهد. مادر من جرمی مرتکب نشده، پرونده قضایی ندارد چرا باید ممنوع الخروج باشد. ما یک سال است که در برزخ بی‌جوابی گیر کرده‌‌ایم.»

کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و مدیر عامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» است که طبق نوشته فرزندش، در تاریخ چهارم بهمن ماه بازداشت شده و در تاریخ ۱۹ بهمن ماه به خانواده او گفته شد که وی در زندان «خودکشی» کرده است. با این حال مشخص نیست که کاووس سیدامامی تحت چه شرایطی مورد بازجویی قرار گرفت و تحت چه شرایط فیزیکی و روانی در زندان اوین نگهداری شد و چگونه برای فردی که از صحت کامل جسمی و روانی برخوردار بود چنین اتفاقی افتاد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024