شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 13.03.2019, 7:31

نقش ۴۰ درصدی زنان روستایی در کشاورزی

معاون روحانی در امور زنان مطرح کرد: نقش ۴۰ درصدی زنان روستایی در کشاورزی

چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
جهان صنعت
اشتغال زنان یکی از فاکتورهای توسعه‌یافتگی جوامع است و موجب تسریع توسعه اقتصادی می‌شود‌؛ موضوعی که دولت تدبیر و امید نیز در دولت یازدهم بر آن تاکید داشته است. شاهد این ماجرا، تعلیق آزمون استخدامی ۱۹ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به دلیل نابرابری حضور زنان و مردان در آن بود‌. همچنین حضور سه زن در ترکیب کابینه دولت دوازدهم، هفت معاون وزیر و ده‌ها مشاور و مدیرکل در دستگاه‌های اجرایی نمادی از توجه ویژه دولت به حقوق توانمندی‌های بانوان است‌.
طبق آمار منتشر شده از سازمان برنامه و بودجه از شاخص‌های سالانه نیروی کار جمعیت فعال زنان در سال ۱۳۹۶، پنج میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۶۱ نفر بود که نسبت به سال قبل از آن ۳۴۰ هزار و ۲۷ نفر به این جمعیت افزوده شده است‌. مطابق این آمار ۳۱۴ هزار و ۳۴۱ نفر به جمعیت زنان شاغل و ۲۵ هزار و ۶۸۶ نفر به جمعیت بیکار در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است‌. در سال ۱۳۹۵ نرخ بیکاری زنان ۷/۲۰ درصد بود که در سال بعد (۱۳۹۶) ۹/۰ درصد بهبود یافته و به ۸/۱۹ درصد رسیده است‌. براساس نتایج آمار اعلام شده، نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ساله در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از ۲/۴۴ به ۷/۴۳ درصد رسیده و همچنین نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۹ساله در این سال ۳/۱ درصد کاهش یافته و از ۳/۴۲ به ۴۱ درصد رسیده است.
براساس آمار سازمان برنامه و بودجه بیشترین سهم اشتغال زنان در بخش خدمات است که پارسال این نرخ به ۲/۵۳ درصد رسیده و مقایسه سال‌های ۹۵ و ۹۶ نشان می‌دهد که ۱۷۸ هزار و ۹۴۲ نفر به جمعیت شاغل در این بخش اضافه شده است‌. همچنین پارسال ۸۹۴ هزار و ۳۵۱ نفر در بخش کشاورزی فعالیت داشتند که در مقایسه با سال ۹۵، ۴۱ هزار و ۶۷۲ نفر به تعداد زنان شاغل در این بخش افزوده شده است.
۴۲ درصد تسهیلات مشاغل روستایی را زنان دریافت کرده‌اند
روز گذشته نیز معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در مراسم گشایش نخستین آوردگاه توانمندی‌های بانوان ایران‌زمین با عنوان نمایشگاه «سایه سار مینو» در نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: زنان با دریافت این تسهیلات در به ثمر رساندن طرح‌های اشتغالزایی و تولید نیز موفق‌تر از مردان عمل کردند‌. توانمندی‌های امروز زنان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری بسیار قابل توجه و بهتر از گذشته است و دولت دوازدهم با به رسمیت شناختن حیطه متنوع توانمندی‌های زنان، برنامه‌هایی را برای حضور موفق آنان طراحی کرده و در دست اجرا دارد.
وی با اشاره به دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب اسلامی گفت: هم‌اکنون ۲۷ درصد زنان ایرانی و ۴۸ درصد زنان شاغل در این کشور از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند که این امر موجب افزایش مشارکت اقتصادی زنان و اثرگذاری آنان در بهبود شاخص‌های اقتصادی است‌. ۷۵ درصد صنایع دستی ایران را زنان تولید می‌کنند که اغلب اعتبار بین المللی دارد.
به گفته ابتکار، بیش از ۴۰ درصد زنان روستایی ایران در تولیدات کشاورزی نقش دارند و سهم زنان ایران در تولید علم بسیار قابل توجه است به‌طوری که ۲۷ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور را زنان تشکیل می‌دهند‌. با این حال هنوز سهم زنان در شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در کشور اندک است که باید سهم خود در تولیدات دانش‌بنیان را افزایش دهند.
معاون رییس‌جمهوری با اشاره به دستاوردهای زنان در حوزه فرهنگی گفت: تعداد زنان پدیدآورنده کتاب از ۵۰ نفر در ابتدای انقلاب اسلامی به بیش از ۲۲ هزار نفر در سال جاری رسیده که این یک موفقیت بزرگ برای جامعه زنان ایرانی به شمار می‌رود‌. دولت برای توان‌افزایی زنان در زمینه مهارتی، دوره‌های آموزشی در حوزه مدیریت کسب‌وکار و مهارت انجام کار در نظر گرفته که هم‌اکنون در حال اجراست.
وی اظهار کرد: دولت دوازدهم همچنین در حوزه اقتصاد مقاومتی طرح‌هایی را برای جامعه زنان در دست اجرا دارد که بخش مهم آن مربوط به تشکیل کارگروهی با عنوان «زنان دوره تحریم» است که سعی در توانمندسازی زنان برای دوران تحریم دارد.
ابتکار برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با توانمندی‌ها و دستاوردهای زنان را در بازاریابی محصولات آنان موثر دانست و گفت: نخستین آوردگاه توانمندی‌های زنان ایران‌زمین می‌تواند نقش موثری در شبکه‌های بازاریابی ایفا کند و بهتر است برگزاری این نمایشگاه طی سال‌های آینده به صورت منطقه‌ای نیز در مشهد تداوم یابد‌. انتظار می‌رود سهم زنان در نمایشگاه‌های تخصصی اقتصادی نیز در سراسر کشور افزایش یابد تا برگزاری آنها، عقب‌ماندگی‌ها در جهت ایجاد بازار برای دستاوردهای زنان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار را جبران کند.
وی با اشاره به تداوم پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی اظهار داشت: دولت و مجلس شورای اسلامی علاوه بر بیمه زنان، حمایت‌های ویژه‌ای را برای آنان پیش‌بینی کرده‌اند‌. در شرایطی که آمریکا جنگ روانی و اقتصادی علیه ایران به راه انداخته است، برگزاری آوردگاه توانمندی‌های بانوان ایران‌زمین که در نتیجه همدلی و همراهی زنان این سرزمین شکل گرفته امید را در جامعه ایران افزایش می‌دهد‌. نخستین آوردگاه توانمندی‌های بانوان ایران‌زمین با عنوان «سایه‌سار مینو» تا ۲۴ اسفندماه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد دایر است.
نمود عینی تولید زنان و اقتصاد
به گزارش مهرخانه، چند سالی است که بحث احیای سنت‌ها، آداب و رسوم و صنایع دستی فراموش‌شده در کشور رونق گرفته و در برخی از شهرها و روستاها این کار انجام می‌شود‌. احیای عروسک‌های بومی و محلی و ثبت جهانی برخی از این عروسک‌هاست‌. در روستای اردبیلک از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین نیز زنانی دست به کار شده‌اند و عروسک‌هایی با استفاده از ویژگی‌های فرهنگی و بومی خود خلق کرده‌اند‌. فاطمه بهرامی مسوول گروه ۲۵نفره از زنانی است که عروسک‌های این روستا را که حالا با برند «کیوانو» عرضه می‌شوند با سرپنجه‌های هنرمند خود می‌دوزند و به سایر شهرها و روستاها معرفی می‌کنند‌. قبل از این که وارد کار عروسک‌ها شویم در روستای اردبیلک با همکاری چند نفر از زنان روستا یک شرکت تعاونی را به ثبت رساندیم و حدود ۸ سال مدیرعامل این شرکت بودم‌. کار در این شرکت تعاونی باعث شد تجربیات خوبی کسب کنم اما مشکلاتی پیش آمد که باعث شد کار در شرکت تعاونی را پیگیری نکنم‌.
کشف جزئیات عروسک‌ها در گفت‌وگو با مادربزرگ‌ها
او افزود: سال ۹۳ گروه آوای طبیعت پایدار که در زمینه محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، طی برنامه‌ای به روستای ما آمدند‌. ما قبل از آن عروسک‌های پلاستیکی می‌خریدیم و برایشان لباس می‌دوختیم و به فروش می‌رساندیم‌. اعضای این گروه وقتی کار ما را دیدند، پیشنهاد دادند عروسک‌هایی با استفاده از فرهنگ و هویت خودمان درست کنیم‌. از آنجایی که قبل از آن عروسک‌های بومی در روستای ما وجود نداشت، با مادربزرگ‌ها و سالخوردگان روستا ارتباط برقرار و در مورد پوشش‌های مختلف زنان و مردان روستایی از آنها پرس‌وجو کردیم‌. مثلا در مورد تفاوت پوشش دختر با زن، فرد مسن و جوان، یک نوعروس با کسی که بچه‌ داشت و..‌. سوالاتی پرسیدیم و وقتی این ریزه‌کاری‌ها و جزئیات را به‌دست آوردیم، شروع به دوختن عروسک‌ها کردیم.
مسوول گروه زنان عروسک‌ساز روستای اردبیلک با اشاره به اینکه در مراحل اولیه عروسک‌های تولیدشده بازارپسند نبودند، بیان داشت: البته، این عروسک‌ها به لحاظ سنتی و بافت فرهنگی جذابیت داشتند اما برای اینکه یک بچه آنها را دوست داشته باشد و بخرد چندان جذاب نبودند‌. با این وجود، موسسه آوای طبیعت پایدار اوایل این عروسک‌ها را از ما می‌خریدند و هدیه می‌دادند که این کار باعث دلگرمی ما می‌شد‌. تقریبا یک‌سال کار به همین شکل ادامه پیدا کرد تا اینکه خودمان به‌تدریج وارد بازار شدیم، در نمایشگاه‌ها شرکت کردیم و عروسک‌ها را در مکان‌های تاریخی و موسسه‌های فرهنگی و گردشگری عرضه کردیم.
بهرامی در ادامه گفت: عرضه عروسک‌ها به‌صورت مستقیم موجب شد مردم به‌تدریج از کار ما استقبال کنند‌. به‌صورت مستقیم عروسک‌هایمان را عرضه می‌کردیم و دیدیم به‌تدریج مردم استقبال کردند‌. به‌ویژه به این دلیل که این عروسک‌ها پیشینه و شناسنامه دارند و رنگ لباس‌های آنها شاد است، موجب استقبال بیشتر مردم شد‌.
او در رابطه با افرادی که با این گروه کار می‌کنند اظهار کرد: کار ما در حدی پیش رفته که یک گروه ۲۵ نفره تشکیل دادیم و به‌صورت مدام کار می‌کنیم و اگر بازار با ما همراهی کند، می‌توانیم افراد و روستاهای بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم‌. همه این ۲۵ نفر زن هستند اما از آنجایی که معمولا عروسک‌ها در حال انجام کاری هستند، وسایل کاری که در دست عروسک‌ها قرار دارد مانند ابزار کشاورزی، نجاری و..‌. را همسران یا پسران همین زنان درست می‌کنند.
عروسک‌هایی که شناسنامه دارند
مسوول گروه زنان عروسک‌ساز روستای اردبیلک با اشاره به شناسنامه و هویت داشتن عروسک‌های کیوانو بیان داشت: ما درباره این شناسنامه‌ها از مادربزرگ‌هایمان تحقیق می‌کنیم‌. مثلا می‌پرسیم قبلا که می‌خواستید بچه‌هایتان را بخوابانید چه کارهایی انجام می‌دادید؟ آنها هم تعریف می‌کنند که بچه را کول می‌کردیم یا روی پایمان می‌گذاشتیم یا یک‌سری ننوهای دستی درست می‌کردند‌. ما هم عین همین موارد را بازآفرینی کردیم‌. همچنین، مادربزرگ‌ها لالایی‌هایی برای ما خوانده‌اند که سینه به سینه بین نسل‌ها چرخیده اما در هیچ کتابی ثبت نشده است‌. ما در شناسنامه عروسک‌ها به این لالایی‌ها هم اشاره کرده‌ایم.
مشکلات فروش
بهرامی در مورد بازار فروش عروسک‌ها گفت: بازار فروش ما به‌صورت نمایشگاهی و فروش اینترنتی است‌. یک‌سری از عروسک‌ها را هم برای فروش به تهران می‌فرستیم اما هنوز جای ثابتی برای عرضه عروسک‌ها نداریم‌. البته، در روستا قسمتی را برای فروش در نظر گرفته‌ایم‌. ۲۵ نفری که مشغول به کار هستند تا الان بدون حمایت هیچ ارگان دولتی یا خصوصی کار کرده‌اند.
او با اشاره به مشکلات فروش عروسک‌ها اظهار داشت: از طرفی، رفت‌وآمد برای ما بسیار سخت است و از طرف دیگر، هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد‌. ما هیچ چیز از دولت نمی‌خواهیم؛ فقط امکان فروش به ما بدهند و جایی را در اختیار ما بگذارند‌. ما حتی نمونه کارهایمان را برای صادرات به کشورهای دیگر بردیم و از ما قبول کردند اما به دلیل یک‌سری از مشکلات بازرگانی نتوانستیم این کار را پیگیری کنیم‌. سه سال است که کار خود را شروع کردیم و انتظار داشتیم خیلی زودتر به نتیجه برسد‌. البته با توجه به فضایی که در کشور ما وجود دارد باز هم کار خوب و بزرگی انجام داده‌ایم اما اگر از ما حمایت می‌شد، می‌توانستیم وضعیت بهتری داشته باشیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024