سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 14.02.2019, 22:42

بازداشت آتسا احمدایی‌رفسنجانی شهروند بهایی بدون اتهام مشخص

خواهر آتسا احمدایی‌رفسنجانی شهروند بهایی ساکن تهران که در تاریخ ۳۰ دی ۹۷ از سوی ماموران پلیس امنیت بازداشت شده به کمپین حقوق بشر در ایران گفت آنها پس از ۲۵ روز از بازداشت خواهرش هنوز از اتهام و دلیل بازداشت او بی‌خبر هستند. این شهروند بهایی در حال حاضر در بند ۲۴۱ زندان اوین وابسته به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه تحت بازجویی به سر می‌برد.

پناه احمدایی رفسنجانی با اظهار اینکه همسر خواهرش هر روز به دادسرای اوین مراجعه می‌کند گفت: «متاسفانه طی این ۲۵ روز هیچ تماس تلفنی یا ملاقاتی صورت نگرفته است. ما حتی از اتهام او نیز بی‌خبر هستیم.  تنها چیزی که می‌دانیم این است که او در بند ۲۴۱ اوین است. او هیچ کار خلافی نکرده جز اینکه مانند یک بهایی معتقد در مراسم دینی خود شرکت کرده است.»

آتسا احمدایی متولد ۱۳۴۹، ساکن تهران و دارای دو فرزند است و تاکنون سابقه بازداشت نداشته است. به گفته خواهر آتسا، او به دلیل بهایی بودن تاکنون در هیچ کجا نیز شاغل نبوده است.

پناه احمدایی رفسنجانی که در کشور ترکیه به سر می‌برد درباره نحو بازداشت خواهرش به کمپین گفت: «هفت مامور مرد و یک مامور زن که خود را ماموران پلیس امنیت معرفی کردند صبح ۳۰ دی ماه وارد خانه خواهرم شدند. در آن زمان فقط خواهرم و پدرمان که به دلیل سکته مغزی بیمار و بستری است خانه بودند. ماموران حکم تفتیش خانه را به خواهرم نشان می‌دهند و تا ساعت ۳ عصر به تفتیش خانه و جمع‌آوری وسایلی پرداختند. پس از مدتی همسر و بچه‌هایم خواهرم نیز به خانه می‌آیند. ماموران تمام گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای که در خانه بوده را ضبط می‌کنند اما هیچ رونوشتی هم از وسایل ضبط شده به خانواده نمی‌دهند و خواهرم را با خودشان می‌برند.»

خواهر آتسا احمدایی در پاسخ به این سوال که او به چه اتهامی بازداشت شده گفت: «تاکنون از اتهام او بی‌اطلاع هستیم. مامورانی که وارد خانه شدند علت بازداشت او را نگفتند و بعدتر بازپرس پرونده نیز از گفتن اتهام تاکنون امتناع کرده است. آتسا مانند هر بهایی دیگری در مراسم‌های دینی شرکت می‌کرده اما هیچ فعالیتی که مخالف نظام و امنیت ملی و یا تبلیغ علیه نظام باشد انجام نداده است.»

پناه احمدایی با اشاره به اینکه مایل نیست نام بیماری خواهرش ذکر شود، گفت: «خواهر من بیمار است و نیاز به خوردن داروهای مشخصی دارد. همسرش برگه پزشک و داروهایش را به بازپرس پرونده تحویل داده اما بازپرس پرونده به او گفته که به وضعیت زندانیان در بهداری رسیدگی می‌شود و اگر لازم باشد به آنها قرص داده می‌شود و یک بار هم گفته مسوولان زندان اگر صلاح بدانند داروها را به خواهرم می‌دهند. باتوجه به اینکه خواهرم نیاز به داروهایش دارد این مساله ما را خیلی نگران کرده است.»

خواهر این شهروند بهایی با اظهار اینکه تاکنون همسر خواهرش نامه‌های خطاب به رییس دادگستری تهران و دادستان تهران نوشته است گفت امیدوار هستند این بهایی که فقط به دلیل اعتقادات مذهبی‌اش بازداشت شده سریع‌تر آزاد شود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهاییت را جز ادیان و مذاهب رسمی محسوب نمی‌کند و مقامات آن را «فرقه‌ای ضاله» می‌نامند. شهروندان بهایی در ایران از برگزاری آزادانه مراسم و نیایش‌های مذهبی، تحصیل در دانشگاه‌ها و کار در مراکز رسمی و اداری محروم هستند و علاوه بر آن، ضیافت‌ها و مراسم نیایش‌ غیرعلنی و خانوادگی آنان نیز با محدودیت نهادهای امنیتی مواجه است. تعداد زیادی از رهبران و شهروندان عادی بهایی پس از انقلاب اسلامی بازداشت، زندانی و حتی اعدام شده اند و اموال آنان مصادره شده است.

اگرچه از ابتدای انقلاب تاکنون صدها بهایی به دلیل مذهب‌شان بازداشت و با حکم‌های سنگین مواجه بودند اما در تاریخ دهم دی ۹۷ لیزا تبیانیان، شهروند بهایی از سوی شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز تبرئه شد. او پیش از این در دادگاه بدوی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود اما قاضی شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر با این استدلال که صرف اعتقاد به آیین بهاییت و یا تبلیغ آن به معنای تبلیغ علیه نظام نیست و جرم محسوب نمی‌شود این شهروند بهایی را تبرئه کرد.

قاضی علی بدری در حکم صادره نوشته به دلیل فقدان مدرکی دال بر تبلیغ علیه نظام خانم لیزا تبیانیان تبرئه شده است. در حالی که قضات شعبات دیگر بدون مستندات حقوقی و قانونی بارها در طی سالهای گذشته بهاییان را متهم به اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام» یا «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» کرده‌اند.

مزدک اعتمادزاده وکیل این بهایی تبرئه شده در گفت‌وگویی با کمپین گفته بود صدور چنین رایی از سوی یک یا چند دادگاه اگرچه ممکن است الهام‌بخش قضات بیشتری برای بازاندیشی در پرونده‌های مشابه باشد اما به معنای رفع اتهام همیشگی از تبلیغ بهاییت نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024