پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.02.2019, 10:59

اظهارات جنجالی نتانیاهو در مورد جنگ با ایران اصلاح شد

یورونیوز: دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که برای شرکت در نشست ورشو به لهستان سفر کرده، ناگزیر شد تا اظهارات او در مورد تلاش کشورهای عربی و اسرائیل برای پیشبرد جنگ با ایران را اصلاح کند.

آقای نتانیاهو روز چهارشنبه و پس از ورود به ورشو در مورد اهمیت نشست صلح و امنیت در خاورمیانه به خبرنگاران گفت که بر کسی هم دیگر پوشیده نیست که نمایندگان کشورهای عربی و اسرائیل گردهم آمده‌اند تا منافع مشترک جنگ با ایران را پیش ببرند.

این اظهارات بلافاصله در حساب توئیتری دفتر نخست وزیر اسرائیل منتشر شد ولی سپس واژه «جنگ» در اظهارنظر آقای نتانیاهو حذف شد و واژه «رویارویی» (مقابله) جایگزین آن شد.

البته آرون هِلر، خبرنگار آسوشیتدپرس که در محل حاضر بوده با با انتشار توئیتی مدعی شد که ادعای بدفهمی اظهارات آقای نتانیاهو به زبان عِبری درست نیست چرا که او به طور مشخص از کلمه جنگ استفاده کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات نخست وزیر اسرائیل در حساب توئیتر خود نوشت که ما از توهمات آقای نتانیاهو شناخت خوبی داریم البته دیگر همه دنیا و تمام حاضران در نشست ورشو هم این شناخت را به دست آورده‌اند.

کنفرانس ورشو با عنوان «نشست وزیران برای ترویج آینده‌ای برآمده از صلح و امنیت در خاورمیانه» طی روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن و با حضور وزراء خارجه و نمایندگان بیش از ۶۰ کشور جهان در پایتخت لهستان برگزار می‌شود. پیش‌تر برخی مقام‌های آمریکا برگزاری نشست امنیتی ورشو را امکانی برای دستیابی به اجماعی فراگیر علیه سیاست‌های موشکی و مداخلات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرده بودند ولی یاتسک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان در روز سه‌شنبه و در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت که این نشست به طور مستقیم علیه کشور خاصی نیست و هدف اصلی آن رسیدن به راهکاری برای برقراری صلح در فلسطین، سوریه و یمن است.

البته برخی کارشناسان حصول توافقی اجرایی و کارآمد در این نشست را به دلیل فقدان حضور بازیگران عمده منطقه همچون روسیه، ترکیه، ایران، عراق و سوریه در آن، دشوار ارزیابی می‌کنند.

ایران طی هفته‌های گذشته بارها از برگزاری این نشست انتقاد کرده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه این کشور، آن را محکوم به شکست دانسته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024