چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 10.02.2019, 20:23

نماینده مجلس: تلگرام طلایی توسط یک نهاد امنیتی راه اندازی شد

با وجود تکذیب ارتباط تلگرام طلایی، با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، مجتبی ذوالنوری نماینده تندرو و نزدیک به نهاد‌های در امنیتی سپاه، در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت گفت که نه تنها اپلیکیشن تلگرام طلایی توسط یک نهاد امنیتی راه اندازه شده است بلکه وزارت ارتباطات از آن پشتیبانی فنی می‌کند. 

پس از مسدود شدن تلگرام در ایران، تلگرام طلایی و هاتگرام به عنوان جایگزین نسخه اصلی این پیام‌رسان توسط میلیون ها کاربر استفاده می شوند.

شرکت تلگرام در تاریخ ۲۵ آذر پس از تماس‌های کمیپن حقوق بشر در ایران با این شرکت، با ارسال پیغامی به تمام کاربران این اپلیکیشن‌ها اعلام کرد که آنها امن نیستند و استفاده از آنها باعث خواهد شد تا امنیت کاربران در خطر قرار گیرد. کمیپن در تاریخ ۲۶ آذر ماه با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از اقدام شرکت تلگرام از این شرکت خواست با قطع دسترسی این اپلیکیشن‌ها امنیت کاربرا تلگرام در ایران را افزایش دهد، که تا کنون این شرکت پاسخی به این درخواست نداده است.

چند ماه پیش از آن وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۷ صادر کرد گفت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا کنون هیچ گونه سروری در اختیار تلگرام یا نسخه های غیررسمی آن قرار نداده است و آنچه از امکانات وجود داشته با ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، در اختیار پیام رسان های بومی مجاز قرار گرفته است.»

علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ با اشاره به حضور آذری جهرمی در جلسه کمیسیون متبوعش از قول او گفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقشی در فعالین تلگرام طلایی ندارد و مرکز ملی فضای مجازی مسوول این اپلیکیشن‌ها است.

اما اظهارات ذوالنوری که پیش از نماینده شدن، جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و اکنون عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است، تصریحی است بر گمانه‌زنی‌هایی که تا کنون از سوی وزارت ارتباطات تکذیب شده است. ذولنوری روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: «ما خبر داریم که وزارت ارتباطات از آن نهاد امنیتی که هاتگرام و تلگرام طلایی را راه‌اندازی کرده، پشتیبانی فنی کرده‌ است.»

از زمان راه اندازی تلگرام طلایی، فعالان حوزه آزادی اینترنتی در خصوص خطرات امنیتی استفاده کاربران ایرانی از آن به دلیل نقض حریم خصوصی و شفاف نبودن مالکیت آن و همچنین شائبه‌هایی که در خصوص رابطه آن با نهادهای امنیتی در کشور وجود داشت، هشدار داده بودند.
با توجه به آنکه ذوالنوری این دستگاه امنیتی را، «دستگاه امنیتی درون دولت» معرفی کرد، به نظر می‌رسد منظور او وزارت اطلاعات است. ذوالنوری اضافه کرد: «در دولت تقسیم کار شده؛ یک دستگاه امنیتی درون دولت با وزارت ارتباطات همکاری دارند و اینکه وزارت ارتباطات در این خصوص از خود سلب مسوولیت می‌کند، جنگ زرگری و تقسیم کار است تا کوچ کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی اتفاق نیفتد.»

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات که خود دارای سابقه کار در وزارت اطلاعات است، در تاریخ  ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ با شرکت در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تایید سابقه خود در وزارت اطلاعات، مسوولیت خود در بخش شنود این وزارت خانه را تایید کرد. حداقل در یک مورد کمیپن مطلع شده است که او در زمان حضور در وزارت اطلاعات با شرکت در جلسه بازجویی از یک زندانی سیاسی خواسته است که پسوردهای ای‌میل‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود را در اختیار او بگذارد.

ذوالنوری با اشاره به سخنان حسن روحانی که گفته بود انگشت وزیر روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود، اضافه کرد: «دولت اراده‌ای برای فیلترینگ ندارد؛ مثلا برای تلگرام یک ابر VPN درست کردند تا کار قوه قضاییه را خنثی کنند.» این درحالی است که این دو اپلیکیشن از اساس نیازی به استفاده از هیچ فیلتر‌شکنی ندارند، چرا که شرکت سازنده این اپلیکیشن‌های اینترنت خود را به صورت مستقیم از شرکت زیرساخت دریافت می‌کند که در آنجا تلگرام فیلتر نیست.

چنین امکانی، یعنی دریافت اینترنت از شرکت زیرساخت برای هیچ شرکت و کاربری فراهم نیست، چرا که شرکت ارتباطات زیرساخت فروشنده کلان اینترنت در ایران است و فقط شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت هستند که اینترنت خود را از زیرساخت تهیه می‌کنند و سایر کاربران حقیقی و یا حقوقی ایرانی باید اینترنت خود را از این شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت دریافت کنند.

شرکت سازنده تلگرام طلایی دسترسی انحصاری و مستقیم به اینترنت بدون فیلتر در شرکت ارتباطات زیرساخت وابسته به وزارت ارتباطات دارد.

به این معنی که هیچ فرد حقیقی و یا حقوقی اشتراک اینترنت خود را از زیرساخت تهیه نمی‌کند، بلکه باید از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی تهیه کند و این تنها شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی هستند که اینترنت خود را از زیرساخت دریافت می‌کنند و آن را به مشترکین خود می‌فروشند. از آنجایی که راهکار سرزمین هوشمند به عنوان سازنده تلگرام طلایی و هات‌گرام یک شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنتی نیست، این اتصال نشان از همکاری مستقیم با وزرات ارتباطات دارد.

دلیل استفاده از اینترنت شرکت زیرساخت برای اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هات‌گرام، دور زدن فیلترینگ تلگرام است که فقط و فقط توسط شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت اعمال شده است.

بررسی‌های کمیپن نشان می‌دهد زمانی که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ با دستور یک شعبه دادسرا درتهران تلگرام فیلتر شد، با وجود آنکه در دستور قضایی به صورت روشن و شفاف اعلام شده بود که شرکت ارتباطات زیرساخت نیز باید این اپلیکیشن را فیلتر کند، اما این شرکت تا امروز اقدام به فیلتر کردن این اپلیکیشن نکرده است و این اپلیکیشن فقط در سطح شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی مسدود شده است.

پیش از این کمپین در گزارش‌های متعدد نسبت به موضوع مالکیت و نقض حریم خصوصی و امنیت کاربران هشدار داده بود  چرا که با وجود آنکه «شرکتی که دو اپلیکیشن هاتگرام و تلگرام طلایی را ارائه می‌کند، در ظاهر متعلق به بخش خصوصی است، اما حمایت برخی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات دولتی و قضایی و اظهارات آنها در خصوص عملکرد این شرکت، و از جمله حذف همه نسخه‌های تغییر یافته تلگرام تولید شده در داخل کشور از فروشگاه اپلیکیشن ایرانی «کافه بازار» به غیر از این دو نسخه در تلگرام طلایی و هات‌گرام نشان‌ دهنده اراده مقامات کشوری برای تبدییل این دو نسخه به اصلی‌ترین کانال اتصال به تلگرام در سطح کشور است.»

درواقع دولت حسن روحانی برای فراهم کردن یک کانال اختصاصی اینترنت برای هات‌گرام و تلگرام طلایی، در عمل آنها را پشت دیوار فیلترینگ قرار داده و سرویسی بدون فیلتر، بی‌مانند و انحصاری را برای آنها فراهم کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024