پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.02.2019, 10:40

چرا رتبه فساد ایران بالا است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از سقوط ۸ پله‌ای ایران در رتبه‌بندی فساد کشورها خبر داد و دلایل آن را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، قاضی ناصر سراج در مراسم تحلیف سومین دوره کارآموزان بدو خدمت سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان بازرسی، یک سازمان ضد فساد است، گفت: طی روزهای اخیر، سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه فساد کشورها در سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد که متأسفانه ایران ۸ پله سقوط کرده و از رتبه ۱۳۰ به رتبه ۱۳۸ رسیده است. دلیل این موضوع باید بررسی شود. ولی تصور من این است که عامل تأثیرگذار بر این موضوع، برگزاری محاکم علنی و برخی اظهارات غیرمسئولانه برخی مسئولان است که قصدشان انعکاس واقعیت نیست و بیشتر تلاش می‌کنند خودشان را به هر دلیل مطرح کنند و فساد را آن طوری که هست منعکس نمی‌کنند و نتیجه آن، این است که سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه ما را از ۱۳۰ به ۱۳۸ تقلیل داد.

وی ادامه داد: از نظر امتیازی، امتیاز ایران در سال ۲۰۱۷، امتیاز ۳۰ بود که در سال ۲۰۱۸ به امتیاز ۲۸ رسید. البته امتیاز کشور روسیه هم ۲۹ بود که امسال به امتیاز ۲۸ رسید؛ بنابراین امتیاز فساد ما با روسیه برابر است ولی شاخص ادراک فساد در کشور ما قطعاً خیلی بیشتر از روسیه است. می‌دانید که این شاخص‌ها و امتیازها واقعی نیست، بلکه از روی ادراک فساد، امتیاز و رتبه‌بندی انجام می‌شود که ا‌ن‌شاءالله با تمهیداتی که قوه قضائیه در سال آینده ترتیب می‌دهد، این موضوع مرتفع می‌شود. بنده بر این اعتقادم که باید واقعیت را به مردم منعکس کرد و ادراک فساد در جامعه را پایین آورد.

سراج افزود: از سوی دیگر، سازمان شفافیت بین‌الملل در ایران نمایندگی ندارد و اطلاعات خود را بیشتر از اپوزیسیون به دست می‌آورد. این در حالی است که دشمن قطعاً اطلاعات مثبت ما را ارائه نکرده و اطلاعات منفی علیه ما منعکس می‌کند و بر این اساس هم رتبه‌بندی انجام می‌شود. اشاره به این موضوع نیز لازم است که بیش از دوسوم از ۱۸۰ کشوری که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه‌بندی می‌شود، امتیازشان زیر ۵۰ است و خیلی امتیاز ایران جای نگرانی ندارد و با کمی کار ان شاءالله می‌توانیم ادراک فساد در کشور را کاهش بدهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور گفت: شرایط فعلی کشور عادی نیست؛ خصوصاً در حوزه اقتصادی و ارتزاق عمومی. این فضای ناامنی اقتصادی، فضایی است که از بیرون به ما تحمیل‌ شده است. این فضا باعث ایجاد موجی از تقاضاها و شکل‌گیری صف‌های طولانی برای دریافت برخی اقلام شده است. البته همه این فضاسازی‌ها در راستای نارضایتی مردم در ایام منتهی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است تا از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن بکاهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024