پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.02.2019, 11:22

فشار آمریکا بر ترکیه و امارات برای لغو خرید طلا از ونزوئلا

بی بی سی: در پی افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا بر ونزوئلا و محدود کردن  دسترسی دولت نیکلاس مادورو به منابع ارزی خارجی، یک شرکت اماراتی خرید طلا از ونزوئلا را با توجه به تحریم‌های واشنگتن متوقف کرده است. یک شرکت سرمایه‌گذاری در امارات متحده عربی اذعان کرده که هفته گذشته از بانک مرکزی ونزوئلا سه تن طلا خریداری کرده است.

در بیانیه این شرکت که به دست خبرگزاری رویترز رسیده آمده شرکت سرمایه‌گذاری نور یا نور کپیتال در ابوظبی خرید طلا از ونزوئلا را متوقف می‌کند. خبرنگاران محلی از شایعاتی درباره محموله‌های دیگر طلا نیز صحبت می‌کنند که ظاهرا با هواپیماهای روسی منتقل می‌شوند. به نظر می‌رسد در پی اعمال تحریم آمریکا بر شرکت نفت دولتی ونزوئلا، نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری این کشور برای فروش منابع دیگر و تثبیت اقتصاد بحران‌زده ونزوئلا تلاش‌هایش را افزایش داده چرا که فروش ذخایر طلای بانک مرکزی اقدامی است که به ندرت توسط دولت ‌ها روی می‌دهد. با این همه دولت آمریکا به شرکت نور و سایر شرکت‌ها و کشورها هشدار داده خرید طلا از دولت مادورو را متوقف کنند.

همزمان دولت ترکیه برای توقف خرید طلا از این کشور تحت فشار واشنگتن قرار گرفته است. ترکیه حالا یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکا برای افزایش فشار بر نیکلاس مادوروست. جالب‌تر این که یک سوی دیگر این معاملات طلا از نظر آمریکا به ایران می‌رسد. برخی رسانه‌های غربی گفته‌اند نگرانی‌های رو به افزایش آمریکا از این است که طلای صادر شده از ونزوئلا به ترکیه، عازم ایران باشد! سال گذشته ونزوئلا ۹۰۰ میلیون دلار طلا به ترکیه صادر کرد. این محموله طلا به ظاهر قرار است بعد از پالایش در ترکیه به ونزوئلا بازگردانده شود. اما هیچ مدرکی از خروج دوباره طلا به مقصد ونزوئلا وجود ندارد. به همین دلیل است که برخی از احتمال ورود بخشی از طلای ونزوئلا به ایران صحبت می‌کنند. ترکیه مانند روسیه و چین از کشورهایی است که سفت و سخت از نیکلاس مادورو حمایت کرده است. برخی منابع گفته‌اند ترکیه هشدارهای تازه‌ای درباره نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا دریافت کرده است. جت‌های خصوصی ترکیه و روسیه در روزهای اخیر سفرهای زیادی به ونزوئلا داشته‌اند اما ترکیه می‌گوید تجارت‌‌اش با ونزوئلا با تبعیت از مقررات بین‌المللی است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی، خرید طلا از ونزوئلا را برای شرکت‌ها و افراد آمریکایی ممنوع کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024