پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 01.02.2019, 20:06

زنان درویش زندانی در نامه‌ای به رییس زندان قرچک خواستار رعایت قانون تفکیک جرایم شدند

زنان درویش زندانی در زندان قرچک ورامین در نامه‌ای خطاب به رییس این زندان خواستار اجرای تفکیک جرایم در بندهای زندان مطابق با آیین‌نامه زندان‌ها شده‌اند. پنج زن درویش از زمان بازداشت تاکنون در بند جرایم پرخطر و موادمخدر بدون رعایت قانون تفکیک جرایم به سر می‌برند. آنها در این نامه از محمدی رییس زندان قرچک خواسته‌اند تا طبق قانون و با رعایت تفکیک جرایم در زندان‌ها، آنها را از بندهای زندانیان پرخطر جدا کنند.

پیش از این رییس زندان قرچک از الهام احمدی، درویش زندانی به دلیل انتشار یک فایل صوتی از وضعیت ناگوار زندان شکایت کرد که در نهایت به صدور حکم ۱۴۸ ضربه شلاق برای خانم احمدی منتهی شد.

سپیده مرادی، الهام احمدی و شکوفه یداللهی در بند هفت زندان قرچک و سیما و شیما انتصاری (دو خواهر) در بند یک این زندان به سر می‌برند. همگی آنها دارای حکم‌های بین یک سال تا دو سال زندان هستند.

یک منبع آگاه به زنان درویش زندانی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «در بند هفت زندان قرچک، زنان درویش و زندانیان عقیدتی در کنار زندانیان با جرایم مواد مخدر، قتل، کارتن خواب و بزهکار نگهداری می‌شوند. در این بند که فاقد دستگاه تهویه هوا و پنجره است زندانیان مرتب در حال سیگار کشیدن و مواد مخدر از جمله شیشه هستند. بارها زنان درویش از رییس زندان و دیگر مسوولان خواسته‌اند تا به بندهای دیگر منتقل شوند اما توجهی نشده است.»

این منبع آگاه در مورد وضعیت نامناسب این زنان گفت: «آنها دچار سرگیجه، سردرد و حالت تهوع شده و خانواده‌هایشان آنها را تکیده و رنگ پریده می‌بینند. فکرش را بکنید زندگی در چنین فضای آلوده‌ای برای دو سال بسیار دشوار است. آنها بارها خواسته‌اند که به بند دیگری منتقل شوند و یا هر پنج زن درویش در یک سلول انفرادی جمع شوند اما مسوولان نپذیرفته‌اند.»

به گفته این منبع، شکوفه یداللهی که در زمان بازداشت در تاریخ سی بهمن ۹۶ مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت و دچار شکستگی جمجمه شد و پس از بازداشت مورد معالجه مناسب قرار نگرفت. بیش از بقیه در وضعیت بحرانی است و ماههاست در فضای آلوده بند دچار سردردهای مزمن است.

این منبع با اشاره به اینکه برخی از وسایل شخصی زندانیان درویش از سوی مسوولان زندان ضبط شده گفت: «وسایلی مانند کاموا و میل بافتنی از آنها گرفته شده، در حالی که خیلی از زنان زندانی در بند مشغول بافتنی هستند. این خودش نه تنها یک سرگرمی سالم است بلکه آنها می‌توانند برای خودشان لباس‌های گرم هم ببافند. اما در مقابل اعتراضات آنها گفته شده با میل و کاموا به یکدیگر آسیب می‌رسانند. با کاموا یکدیگر را خفه می‌کنند اما این یک شوخی زشت است.»

همچنین سایت مجذوبان نور متعلق به جامعه دراویش ایران درباره وضعیت نامناسب سیما انتصاری درویشی که در بند یک زندان قرچک به سر می‌برد نوشته است. خانم انتصاری در زمان بازداشت در خیابان گلستان هفتم در بهمن ۹۶ مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای ماموران انتظامی قرار گرفت اما هنوز با گذشت نزدیک به یک سال از این اتفاق، ساچمه‌ها از پای او خارج نشده و معالجه نشده است.

پیش از این برخی از زنان زندانی مانند الهام احمدی با انتشار فایل‌ها صوتی از وضعیت ناگوار زندان قرچک اطلاع‌رسانی کرده بودند اما هنوز تغییری در وضعیت آنها صورت نگرفته است.

دراویش گنابادی روز سی‌ام بهمن ۹۶ در اعتراض به محاصره خانه نورعلی تابنده، رهبرشان در خیابان هفتم پاسداران تهران تجمع کردند که این تجمع با دخالت نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی به آشوب کشیده شد. در آن شب و صبح روز بعد بیش از ۳۰۰ درویش بازداشت شدند و بسیاری از آنها به دلیل شدت ضرب و شتم پس از بازداشت به چهار بیمارستان منتقل شدند. همه آنها پس از مداوا سرپایی و بقیه بازداشتی‌ها به دو زندان اوین و فشافویه منتقل شدند و زنان نیز به زندان قرچک فرستاده شدند.

پیش از این بارها خانواده‌های زنان درویش از وضعیت ناگوار آنها در زندان خبر داده‌اند. همچنی الهام احمدی درویشی که به دو سال حبس محکوم است مدتی پیش یک فایل صوتی که در آن درباره وضعیت زندان قرچک و بهداری این زندان گفته بود منتشر کرد اما او به دلیل انتشار همین فایل صوتی از سوی شعبه ۱۱۴۵ دادگاه کیفری بعثت به اتهام «نشر اکاذیب و توهین به ماموران در حین انجام وظیفه» به ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد.

پیش از این یک منبع آگاه درباره انتشار فایل صوتی که منجر به حکم سنگین ۱۴۸ ضربه شلاق شده است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت:«شهناز کیان‌اصل یکی از دراویش مبتلا به خونریزی معده شده بود و پس از وخیم شدن حالش به بیمارستان منتقل و پس از آن آزاد شد. اما در زمان بیماری در زندان بهداری زندان قرچک به او رسیدگی نمی‌کرده، الهام نیز فایل صوتی را درباره وضعیت نامناسب زندان قرچک از نظر بهداشتی و سیستم پزشکی بهداری زندان به بیرون فرستاد که همین باعث خشم رییس زندان شد و به او گفته بود به دلیل فاش کردن اسرار زندان از او شکایت خواهد کرد. حالا او برای همین شکایت به شلاق محکوم شده است.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024