پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 22.01.2019, 23:17

متهم شدن دانشجوی دانشگاه پیام نور به سه اتهام از طریق پاره کردن پوستر دانشگاه

همسر زهرا اسدی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور شهرستان سنقر استان کرمانشاه به کمپین حقوق بشر در ایران گفت این دانشجو به دلیل «پاره کردن بنر دانشگاه در مراسم ۹ دی ماه» به سه اتهام در دادسرای عمومی و انقلاب این شهر متهم شده است. این بنرها حاوی عکس و نام  علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است.  شاکی پرونده زهرا اسدی، رامین حافظی، رییس دانشگاه پیام نور شهر سنقر است.

اتهامات خانم اسدی طبق آنچه در برگه دادسرا نوشته شده به این شرح است: «اهانت به رهبری از طریق پاره نمودن بنر با توجه به وجود عکس و اسم مقام معظم رهبری در بنر دانشگاه پیام نور شهرستان سنقر»، «تخریب عمدی بنر دانشگاه پیام نور شهرستان سنقر» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق پاره نمودن بنر ۹ دی درب دانشگاه پیام نور سنقر». مبنای هر سه اتهام پاره کردن بنر دانشگاه است.

زهر اسدی چند ساعت پس از تفهیم اتهامات از سوی یزدان نوری‌زاده، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب در تاریخ دوم بهمن ماه با «دو قرار وثیقه جداگانه هر کدام به مبلغ ۵۰ میلیون تومان» آزاد شده و در حال حاضر در انتظار تشکیل دادگاهش است.

خانم اسدی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور شهر سنقر است. او مسوول ستاد انتخاباتی بانوان حسن روحانی در دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز بود و اکنون توسط ماموران اداره اطلاعات که زیرنظر دولت حسن روحانی هستند به دادسرای انقلاب سنقر احضار و متهم به سه اتهام از طریق یک رفتار شده است. دو اتهام او امنیتی و دیگری جنبه عمومی دارد.

در واکنش به تظاهرات مردم در روز تاسوعا ۱۳۸۸ که بسیاری از مردم در تهران و شهرهای مختلف ایران در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به خیابان آمده بودند و در آن روز بسیاری از مردم از سوی نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها بازداشت و حتی کشته شدند، راهپیمایی‌ایی از سوی دولت در تاریخ ۹ دی ماه برگزار شد که هر ساله برای محکوم کردن آنچه در ادبیات جمهوری اسلامی به «فتنه و فتنه‌گران» معروف است مراسمی برگزار می‌شود.

کیومرث واعظی همسر خانم اسدی با اظهار امیدواری از تبرئه و مختومه شدن پرونده همسرش گفت: «روز ۹ دی ماه دانشگاه پیام نور سنقر مراسمی داشته و پوستر و بنرهای نیز با شعارهای حاوی فتنه به در و دیوار دانشگاه چسبانده بوده، همسر من چند تا از بنر و پوسترها را پاره می‌کند. پس از آن رییس دانشگاه از طریق حراست دانشگاه به دادگاه شکایت می‌کند و کمتر از یک ماه بعد خانم اسدی روز دوم بهمن ماه به دادسرا احضار شد.»

کیومرث واعظی معلم دبیرستان و فعال سیاسی شناخته شده شهر سنقر نیز خود روز دوم بهمن ماه به دلیل پرونده‌ای جداگانه به دادسرای سنقر احضار شده است. او درباره احضار خودش نیز گفت: «من مدتی پیش از طریق احضاریه کتبی به این دادسرا به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق «فعالیت در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی» احضار شده بودم. در بازپرسی روز دوم بهمن ماه متوجه شدم مستند این اتهام من جمله‌ای است که در یک کانال تلگرامی نوشته بودم.»

آقای واعظی در توضیح بیشتری می‌گوید: «من به همراه خیلی افراد دیگر در کانال تلگرامی به نام «طلوع اندیشه» اظهارنظر می‌کردم و عقایدم را می‌نوشتم که به دلیل یک جمله در آن جا به این اتهام متهم شده‌ام. امیدوارم که من و همسرم هر دو از این اتهامات تبرئه شویم.»

در روزهای پیش چهار نفر از فعالان سیاسی شناخته شده شهر سنقر به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.

برزو نادری، احسان دارابی و فهیم ناصری و بابک عزتی به دلیل اتهاماتی که مبنای آن «فعالیت در فضای مجازی» است بدون «احضاریه کتبی» و «شفاهی از طریق تماس تلفنی» به اداره اطلاعات کرمانشاه احضار شده‌اند. همگی آنها اکنون با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. همگی این فعالان سیاسیی شعل‌های اصلی‌شان معلمی و شغل آزاد  است.

کیومرث واعظی در گفت‌وگوی قبلی خود با کمپین در تاریخ ۲۷ دی ماه درباره دلیل احضار آنها گفته بود: «فقط می‌دانم مربوط به نوشته‌هایشان در فضای مجازی است. در بازجویی‌ها پرینت نوشته‌های آنها را در کانال تلگرام و جاهای دیگر نشان‌شان داده‌اند.»

به گفته این فعال اهل کرمانشاه، تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی ساکن شهر سنقر کرمانشاه یک کانال تلگرامی به نام «امروز غرب، رسانه بدون سانسور» ایجاد کردند که در آن نوشته‌ها و خبرهای مربوط به کرمانشاه و شهرهای دیگر ایران را منتشر می‌کنند. این کانال تلگرامی همچنان فعال است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024