جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.01.2019, 12:02

محاکمه‌ی سه نویسنده در دوم بهمن

روز سه‌شنبه دوم بهمن ماه دادگاه سه نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی) برگزار می‌شود.

در روزهای اخیر رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و بکتاش آبتین یکی از بازرسان کانون در احضاریه‌های جداگانه‌ای به دادگاه فراخوانده شدند. آنها باید روز سه شنبه دوم بهمن در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب حاضر شوند.

این پرونده در اردیبهشت ۱۳۹۴ گشوده شد و شاکی آن وزارت اطلاعات است. از آن زمان بکتاش آبتین، رضا خندان و کیوان باژن بارها برای بازجویی پیرامون دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «انتشار نشریه غیر قانونی» به ساختمان مرکزی وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شدند.
این سه عضو کانون نویسندگان روز ۱۲ آبان با حضور در شعبه شماره هفت دادسرای اوین با عناوین اتهامی جدید روبرو شدند.

پیش‌ از آن در نهم مرداد بازپرس پرونده، آنها را به «تبلیغ علیه نطام» متهم کرده بود؛ اما سه ماه بعد، روز ۱۲ آبان محددا آنها را احضار و دو عنوان اتهامی دیگر به پرونده اضافه کرد. «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا» عناوین اتهامی این سه نویسنده است! آنها سال‌هاست که عضو کانون نویسندگان هستند و سبب احضار و بازجویی آنها فعالیت در کانون بوده است.

کانون نویسندگان ایران پس از برگزاری جلسه‌ی بازپرسی و «تفهیم اتهام» این سه نویسنده، با انتشار بیانیه‌ی اعتراضی، اتهام‌ها را «پرونده سازی» خواند و خواهان مختومه شدن این پرونده و دیگر پرونده‌های مشابه شد. همچنین دو هفته پیش ۷۰۰ تن از فعالان عرصه‌های گوناگون ضمن اعتراض به پرونده سازی‌های امنیتی خواهان رفع کامل اتهام‌ها شدند. امضا کنندگان بیانیه در واکنش به اتهام «تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا» نوشتند: «اما انتساب «تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا» به سه نویسنده و شاعر از آن دست اتهام‌های جدیدی است که سابقه‌اش را تنها در نظام دادرسی «دیوان بلخ» می‌توان سراغ گرفت. چرا که تنها در دادرسی‌های نوع این دیوان است که دفاع از حقوق زنان می‌تواند به «تشویق به فساد و فحشا» تعبیر شود».

بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان هر یک با کفالت صد میلیون تومانی آزاد است. آنها دوم بهمن باید در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حاضر شوند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024