پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 09.01.2019, 22:37

ترامپ تسلیم جنگ‌طلبان شد / اردوغان آماده جنگ در سوریه

امتداد – گروه بین‌الملل: درحالی که اردوغان آماده می‌شد تا به منبج در شمال سوریه حمله کند و مخالفان کرد را از بین ببرد، ترامپ بعد از یک گفت‌وگوی تلفنی تصمیمش را برای خروج از سوریه اعلام کرد. در چند روز گذشته اما شرایط در منطقه کمی تغییر کرد.

کردها برای دفع حمله احتمالی اردوغان به این منطقه حاضر شدند به دامن اسد بازگردند. تصاویر حضور آنها در منبج منتشر شد. روز سه‌شنبه نیز تصاویری از سه خودروی زرهی آمریکایی در منطقه منتشر شد که نگرانی را برای نیروهای ترکیه که به گفته اردوغان «هر آن ممکن است حمله را آغاز کنند» ایجاد کرد.

در کنار این‌ها، تصاویری هم از حضور نیروهای روسیه در این منطقه منتشر شد. اما کارشناسان نظامی رسانه‌ها در ترکیه معتقدند این تصاویر قدیمی است و مربوط به گذشته است. به اعتقاد آنها نیروهای کرد و سوری تلاش می‌کنند به این طریق ترکیه را از حمله منصرف کنند.

در همین حال روند خروج نیروهای آمریکایی از منطقه کند شد. جان بولتون به اسرائیل و ترکیه سفر کرد و در همان میانه مساله حمایت آمریکا از کردها از سوی آمریکا مطرح شد. اردوغان نیز درخواست آمریکا برای حمایت از کردهای سوریه را «اشتباهی بزرگ» خواند.

برای ایران اما خبری که اهمیت داشت، گزارش رویترز بود که اعلام کرده بود: «آمریکا نیروهایش را از تنف سوریه خارج نخواهد کرد.» این منطقه، در واقع در شرق سوریه و نزدیک به عراق است که نیروهای آمریکایی در آن حضور داشتند.

آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند این منطقه را در مرز شرقی سوریه از سیطره نیروهای ایرانی خارج کنند. واکنش ایران نیز از سوی ظریف دیده شد. او که در دهلی‌نو حضور داشت در حاشیه نشست رایسینا در پاسخ به سوالی درباره خبر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه گفت: «آن‌ها برای هیچ کسی هیچ امنیتی را تامین نکردند. ما معتقدیم که آن‌ها هر چه زودتر سوریه را ترک کنند، برای مردم سوریه بهتر خواهد بود.»

تغییر در تصمیمات ترامپ در این زمینه برای رسانه‌های منطقه اهمیت بسیاری داشت. روزنامه «دیلی‌ صاباح» ترکیه در سرمقاله خود عقب‌نشینی ترامپ از اظهاراتش درباره خروج نظامیان آمریکا در سوریه را به عواملی در کاخ سفید نسبت داد که علیه او «کودتای نرم» کرده‌اند.

در میان رسانه‌ها و مسئولان ترکیه‌ای، جان بولتون و مایک پامپئو، دولتمردانی دانسته می‌شوند که بعد از بیانیه غیرمنتظره ترامپ درباره سوریه توانسته‌اند او را از تصمیمش منصرف کرده و سکان سیاست خارجی آمریکا را به دست گرفته و آن را به سوی منافع اسرائیل و لابی‌های اسرائیل در آمریکا هدایت کنند.

با این حال اردوغان همچنان قصد حمله به سوریه را دارد و در این رابطه دو نکته حائز اهمیت است. اول: احتمال گفت‌وگوی تلفنی و یا دیدار اردغان و ترامپ است که مراحل نهایی تصمیمشان را هماهنگ کنند. دوم: سفر هیاتی شامل اردوغان و همراهانش به مسکو برای رایزنی‌های نهایی.

اردوغان که روز گذشته در جلسه حزب AKP (عدالت و توسعه) شرکت کرده بود تفاوت قائل شدن میان کردهای مختلف را به هیچ عنوان قبول نداشت. او اولا گفت که تروریست تروریست است و فرقی نمی‌کند که از کدام قومیت باشد. می‌خواهد کرد باشد یا ترک یا عرب.

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید می‌کرد که تفاوتی میان کردهای YPG سوریه (یگان‌های مدافع خلق) و PYD (حزب اتحاد دموکراتیک)‌ با PKK (حزب کارگران کردستان عراق) برای آنها وجود ندارد. گفتنی است دو حزب اول در سوریه فعالیت می‌کنند اما حزب PKK از مخالفان سرسخت حاکمیت در ترکیه است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024