پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 09.01.2019, 14:23

تاجزاده: سیاست خارجی باید در خدمت توسعه اقتصادی باشد

مصطفی تاجزاده: سیاست خارجی باید در خدمت توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد نه بلندپروازی‌های منطقه‌ای

به گزارش امتداد، مصطفی تاجزاده روز سه شنبه در ادامه‌ی سلسله نشست‌های «چه باید کرد» که توسط حزب اتحاد ملت در دفتر این حزب برگزار می شود و این بار  با موضوع “سیاست خارجی” برگزار شده بود گفت:

سیاست خارجی باید در خدمت توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد نه اینکه درآمد نفتی ایران صرف بلندپروازی منطقه‌ای حکومت شود.

در خاورمیانه کنونی چه در درون تک تک کشورها و چه بین آنها، احزاب و دولت‌ها جز انتخاب ستیز و جنگ و انجام بازی باخت/باخت یا سازش و کنارآمدن با هم و راهبرد برد/برد راهی ندارند.

اگر در جامعه ما همه‌پرسی شود، به نظر من بالای ۵۰درصد مردم به آزادی حجاب رای می‌دهند ولی این رای به معنای آن نیست که بیشتر از ۵۰درصد بی‌حجاب خواهند شد.

فضای مجازی و جهانی شدن ارتباطات و اقتصاد، دیکتاتوری را بسیار پرهزینه و دشوار کرده است.

در ایران امروز نیز بازی برد/باخت منتفی است. همه نیروهای سیاسی و نیز ملت ایران خواهند باخت یا همگی با گفت و گو و انتخابات آزاد سود خواهند برد.

در ۴۰ سال گذشته چین ۷۵۲ میلیون نفر، یعنی ۱۰ برابر جمعیت ایران را از زیر خط فقر خارج کرده است. آن وقت در ایران ثروتمند روز به روز قشرهای بیشتری زیر خط فقر می‌روند.

جامعه زنده و متکثر ما دو راه بیشتر ندارد، نزاع همه علیه همه یا پذیرش دیگری و تن دادن به دموکراسی. این موضوعی است که سال‌هاست با تعبیر لبنانیزه‌شدن منطقه از آن نام می‌برم.

در لبنان امکان دیکتاتوری وجود ندارد چون همه جناح‌ها قوی هستند؛ تشکیلات، پول، رسانه، سلاح و حامی داخلی و خارجی دارند و حذف کامل هیچ طرفی ممکن نیست. در این کشور یا تن به دموکراسی می‌دهند یا گرفتار جنگ داخلی خواهند شد.

  تاریخ ایران برپایه دوگانه استبداد/هرج‌ومرج استوار بود و مردم برای دوری از هرج و مرج، همواره تن به استبداد می‌دادند. انقلاب مشروطه راه سومی پیش پای ایرانیان گذاشت.

نسل انقلاب تمامیت‌خواه بود و حتی آزاداندیش‌ترین سیاست ورز صدرانقلاب یعنی مهندس بازرگان نیز در این زمینه با ما فرق اساسی نداشت.

وظیفه اصلی دولت روحانی شکستن تحریم‌هاست نه دعوت به مقاومت ۲ یا ۶ ساله در مقابل تحریم‌های ظالمانه ترامپ.

این سخن که ما با این دولت امریکا مذاکره نمی‌کنیم اشتباه است. درست آن است که تهران پیشنهادهای دقیق و عملی در برابر اعلام‌های واشنگتن بدهد.

ایرانیان در ماجرای اشغال سفارت، جنگ تحمیلی و پرونده هسته‌ای خسارات اجتناب‌پذیر زیادی بابت تاخیر در اتخاذ تصمیم به مذاکره دادند. این خطا نباید دوباره تکرار شود بویژه آنکه گذشت زمان در حال حاضر بیشتر به زیان ماست.

بیشترین واژه‌ای که در گفتار و نوشتار آیت‌الله خمینی تکرار شد، مردم است. این واژه حتی بیش از اسلام به کار رفت.

در حکومت اصل بر مردم و مطالبات آنهاست. علت دین گریزی قشرهای وسیعی از ایرانیان این است که جمهوری اسلامی از این گفتمان فاصله گرفته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024