جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 06.01.2019, 11:06

شناسایی ۲۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان غربی اعلام کرد؛ شناسایی ۲۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه

يكشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷
ایسنا
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان غربی از شناسایی بیش از ۲۲ هزار حلقه چاه غیر‌مجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.
کیومرث دانشجو عنوان کرد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مجموع ۶۱ هزار و ۹۶۵ حلقه چاه با تخلیه سالانه بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار متر مکعب آب حفر شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۹۷ حلقه چاه غیرمجاز با تخلیه سالانه بیش از ۲۹۶ هزار و ۸۶۵ متر مکعب آب شناسایی شده است.
دانشجو با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی تعداد ۳۷ هزار و۱۸۴ حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره‌برداری برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت در استان وجود دارد تصریح کرد: علاوه بر چاه‌های مجاز تعداد ۲۲ هزار و ۸۲۸ حلقه چاه فاقد پروانه نیز از سال۸۵ تاکنون شناسایی شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۰۶ حلقه چاه مشمول تعیین‌‌تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بوده که در صورت اضرار به منابع مجاز، پروانه بهره‌برداری خواهند گرفت و مابقی جزو اولویت‌های شرکت برای برخورد قضایی جهت پر و مسلوب‌المنفعه کردن قرار دارند.
او بیان کرد: به دلیل بار مالی زیاد هزینه کردن از محل اعتبارات دولتی برای تهیه و نصب کنتورهای هوشمند غیرممکن بوده و فرآیند تجهیز با کندی پیش می‌رود به طوری که در سال‌جاری تنها ۹۱ دستگاه کنتور حجمی هوشمند و در کل ۳۷۱۴ دستگاه در استان خریداری و نصب شده است.
مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه ای آذربایجان غربی همچنین اظهار کرد: بیشترین تعداد چاه‌های غیر‌مجاز حفر شده در ارومیه و بخش مرکزی استان قرار دارد که نتیجه آن برداشت بالای غیر‌مجاز آب و افت مستمر سطح آب زیر‌زمینی در محدوده دشت ارومیه است.
در حال حاضر دشت ارومیه به دلیل برداشت‌های غیرمجاز جزو دشت‌های ممنوعه بوده و هرگونه توسعه برداشت از منابع آب زیر‌زمینی از آن ممنوع و مشمول اخذ خسارت وارده به آبخوان است.
دانشجو با تاکید بر اینکه به منظور پیشگیری از توسعه حفر و بهره‌برداری از طریق چاه‌های غیر‌مجاز در حال حاضر ۴۱ اکیپ گشت و بازرسی از منابع آب در سطح استان فعال هستند تاکید کرد: از سال ۹۴ تاکنون تعداد ۴۳۱۸ حلقه چاه غیر‌مجاز پر و مسلوب‌المنفعه و ۲۶۶ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۴۸۲ مورد جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های غیر‌مجاز صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: از آغاز سال‌جاری تاکنون ۶۵۰ حلقه چاه غیرمجاز مسلوب‌المنفعه شده و پیگیری‌های لازم جهت انسداد چاه‌های بیشتری تا پایان سال به طور مستمر صورت می‌گیرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024