سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.12.2018, 21:25

همه‌چیز درباره آتش‌سوزی در دبستانی در زاهدان

۱. ساعت ۹صبح امروز دبستان و پیش‌دبستانی دخترانه اسوه‌حسنه در زاهدان آتش گرفت. این واحد آموزشی ۵۹ کودک داشت.

۲. چهار کودک در آتش سوختند؛ مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و یکتا میرشکار. دوتن از این چهارکودک جان‌داده‌اند.

حال دوتن دیگر از شدت سوختگی بسیار بد است. از این‌دوتن، یکی مریم نوکندی بود که ابتدا برخی رسانه‌ها از درگذشت او خبر داده‌بودند اما پزشکان موفق ‌شدند او را احیا کنند.

۳. علت آتش‌سوزی، «استفاده از چراغ نفتی برای گرم‌کردن» کلاس‌ درس‌ بوده؛ درحالی‌که به‌گفته مدیر روابط‌ عمومی آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان، «استفاده از این چراغ‌ها و بخاری‌های چکه‌ای [نفتی] ممنوع است.»

دبستان اسوه‌حسنه در خیابان بیست‌وسوم خیابان مصطفی‌خمینی زاهدان و غیردولتی بوده.

بخش‌نامه «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدرسه‌های کشور» با عنوان «دستورالعمل سازمان نوسازی راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری سیستم‌های حرارتی مدارس» که در آذر سال ۱۳۹۵ به همه اداره‌های آموزش‌وپرورش کشور ابلاغ‌شده، استفاده از بخاری‌‌های نفتی‌ چکه‌ای را ممنوع کرده.

شش‌سال پیش‌ هم بخاری‌نفتی کلاس‌درس در مدرسه روستای شین‌آباد پیرانشهر آذربایجان‌غربی آتش‌ گرفت و ۲۹دختر دچار سوختگی‌شدند و دوتن کشته‌شدند- البته این مدرسه غیردولتی نبود.
۴. علی موحدی‌راد، دادستان زاهدان، اعلام کرده: «با بررسی‌های معاون و بازپرس‌ویژه قتل، «قصور مدیر و مربی آموزشی» روشن شده و «دستور بازداشت‌شان صادر شده.»

۵. ملک‌محمد سنجرانی مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۲ زاهدان درپی این اتفاق، در نامه‌ای به مدیر آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان نوشت «به‌‌‌عنوان متولی اصلی آموزش و پرورش ناحیه، احساس می‌کنم فرزند و نوه‌ام را در این حادثه از دست داده‌ام» و «به‌نشانه احساس مسوولیت اجتماعی و همدردی» از سمت‌اش کناره‌گرفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024